سیستم ایمنی هوندا برای جلوگیری از صدمات به عابران پیاده
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ سیستم ایمنی هوندا برای جلوگیری از صدمات به عابران پیاده

شرکت ژاپنی هوندا، سیستم کیسه هوای جدیدی برای خودروهای خود ابداع نموده که در عین توجه به ایمنی سرنشینان، به افراد حاضر در خارج از خودرو نیز توجهی ویژه دارد. سیستم ابداعی هوندا، ترکیبی از کیسه‌های هوا و حسگرهای خاصی است که در صورت هر گونه برخورد، شدت آسیب‌ها به عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و موتورسواران را کاهش می‌دهد.

استفاده از کیسه‌های هوا جهت محافظت از سرنشینان خودرو در هنگام تصادف، ایده‌ای قدیمی است که از سوی تمامی خودروسازان دنبال می‌شود. از آخرین نوآوری‌های این حوزه، می‌توان به کیسه هوای خارجی جنرال موتورز برای محافظت از عابران پیاده، گردنبند حاوی کیسه هوای فورد برای محافظت از جان سرنشینان و کیسه‌های هوای هوشمند تسلا مبتنی بر ویژگی‌های خاص هر یک از سرنشینان اشاره نمود. هوندا هم از شرکت‌هایی است که توسعه و تکامل سیستم‌های ایمنی خودرو را به‌عنوان یکی از محورهای کلیدی تحقیق و توسعه خود برگزیده است. این شرکت، پیش از این اقدام به توسعه نوعی سیستم ایربگ به‌عنوان بخشی از برنامه ابتکاری «ایمنی برای همه» نموده بود که با استفاده از سه کیسه هوا و یک پانل خاص، از چرخش‌های ناگهانی سر راننده جلوگیری می‌کرد. گفتنی است که یکی از عوامل اصلی آسیب‌های مغزی در تصادفات رانندگی، همین چرخش‌های ناگهانی بوده که با سیستم مذکور، از بیش از ۷۵ درصد آن‌ها جلوگیری می‌شود.

در حالی که گزارش‌ها حاکی از عملیاتی شدن نوآوری پیشین هوندا تا سال ۲۰۲۰ و بکارگیری گسترده آن در خودروهای تولیدی این شرکت می‌باشد، هوندا اقدام به توسعه یک نوآوری جدید نموده است. بنا بر پتنت جدید این شرکت که در آگوست ۲۰۱۹ به ثبت رسیده و به تازگی با شماره پتنت «US 20200062202»، از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا انتشار یافته است، سیستم ایمنی جدید هوندا، ترکیبی از کیسه‌های هوای داخلی و خارجی و حسگرهای شناسایی اشیای خارجی خواهد بود. این سیستم، می‌تواند آسیب‌های وارده به عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و موتورسواران را به شدت کاهش دهد. در این سیستم حفاظتی، حسگرها اندازه و فاصله شیء (مثلاً یک موتورسیکلت یا یک عابر پیاده) را اندازه‌گیری نموده و بر اساس اطلاعات دریافتی، کیسه هوای خارجی با سرعت کافی و در لحظه مناسب عمل می‌کند. برای درک میزان دقت این سیستم، این ادعای جالب هوندا را در نظر بگیرید که میزان نیروی لازم برای دفع آسیب وارده به یک کودک کوچک اندام و یک بزرگسال، متفاوت است و حسگرها این مورد را کاملاً در نظر می‌گیرند.

 

 

البته سیستم ایمنی هوندا، به کیسه‌های هوا و حسگرهای شناسایی اجسام ختم نمی‌شود. این شرکت، مکانیسم‌های خاصی نیز برای پس از برخورد و جلوگیری از لغزیدن و افتادن عابر پیاده از روی سقف خودرو یا کاپوت جلو اندیشیده است که از افتادن در جلوی چرخ‌های خودرو و وارد شدن آسیب‌های بیشتر، ممانعت به عمل می‌آورد. با وجودی که به نظر می‌رسد تمام تمرکز هوندا بر عابران پیاده است، اما در اسناد پتنت، سناریوهای متعددی برای حفاظت از حیوانات خانگی، کالسکه‌های نوزادان، موتورسواران و ... نیز وجود دارد.

 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.