تسلا در آستانه پرداخت یک خسارت ۲ میلیارد دلاری
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ تسلا در آستانه پرداخت یک خسارت ۲ میلیارد دلاری

اختلاف دو میلیارد دلاری تسلا (Tesla) و نیکولا (Nikola)، بر سر شباهت بخشی از فناوری‌های مورد استفاده در کامیون‌های تولیدی این دو شرکت، وارد مرحله جدیدی شده است. بنا بر آخرین رأی صادر شده در خصوص این دعوی بزرگ، درخواست تسلا مبنی بر رد اعتبار یکی از پتنت‌های نیکولا، تأیید نشده و همین موضوع، یک پیروزی اولیه برای نیکولا محسوب می‌گردد که این شرکت را یک گام دیگر تا دستیابی به ۲ میلیارد دلار خسارت نزدیک می‌نماید.

هنگامی‌که صحبت از کامیون‌های کلاس هشت می‌شود، تمامی راه‌ها به دو غول تسلا و نیکولا ختم می‌گردد. نیکولا اواسط سال ۲۰۱۶ میلادی، در توئیتر خود از محصول جدیدی تحت عنوان «Nikola One» رونمایی نمود و دسامبر همان سال هم، نمونه اولیه این کامیون را در معرض دید عموم قرار داد. در نوامبر ۲۰۱۷، تسلا نیز از کامیون منحصربه‌فرد خود، به نام «Tesla Semi»، پرده برداشت. فارغ از تفاوت‌های بزرگ و کوچک بین این دو محصول فناورانه و اعجاب‌انگیز، جنبه‌های مشترکی نیز بین آن‌ها وجود داشته که از آن جمله، می‌توان به تشابه درب‌ها و شیشه جلوی آن‌ها اشاره نمود. همین شباهت‌ها، منجر به ظهور یک دعوی حقوقی بزرگ شده که تسلا را در آستانه پرداخت یک غرامت ۲ میلیارد دلاری قرار داده است.

نیکولا که یک استارت‌آپ تازه تأسیس به حساب آمده که فعالیت‌های خود را از سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز نموده است. این شرکت، در سال ۲۰۱۵ و پیش از فاش شدن طراحی «Nikola One»، پتنت‌هایی برای شیشه جلو، درب‌ها، گلگیر، روکش فلزی، بدنه و حتی طراحی کلی خودرو به ثبت رسانید. نتیجه این اقدام، صدور شش گواهی ثبت اختراع از سوی «USPTO» در سال ۲۰۱۸ بود که چتر حفاظتی مستحکمی را برای این شرکت پدید آورد. جالب این‌که نیکولا در ماه می همان سال، تسلا را متهم به نقض پتنت نمود و ادعایی ۲ میلیارد دلاری را مطرح ساخت. نیکولا مدعی است که ظاهر «Tesla Semi»، کاملاً شبیه به «Nikola One» بوده و همین موضوع، موجب سردرگمی مشتریان می‌شود. علاوه بر این، هرگونه مشکل در محصولات شرکت رقیب، به برند نیکولا صدمه زده و موجب خسارات قابل‌توجهی می‌گردد.

در حالی که اصل پرونده هنوز هم در جریان بوده و پیروز نهایی این کارزار مشخص نیست، اما شواهد حاکی از آن است که نیکولا در بخشی از دعوی بین طرفین پیروز شده است. پیرو درخواست شکایت نیکولا، تسلا نیز در سال ۲۰۱۹ میلادی، در یک درخواست متقابل، خواهان بررسی مجدد اعتبار یکی از پتنت‌های شش‌گانه نیکولا شده بود (پتنتی به شماره «US 10,077,084» که مربوط به درب خودرو است). در انتهای ماه مارس سال جاری، «USPTO» درخواست تسلا را رد نمود و اعلام داشت که دادخواست ارائه شده، به خوبی نتوانسته هیچ یک از ادعاهای پتنت مذکور را رد نماید. در ادامه نیز، اعلام نموده که پتنت مذکور، یک توصیف دقیق و همراه با جزئیات از طراحی درب‌های جانبی خودرو بوده که یک نوآوری متمایز محسوب می‌شود.

این تصمیم، با استقبال شرکت نیکولا روبرو شده و یک پیروزی مقدماتی برای این شرکت قلمداد می‌شود. در همین راستا، «ترور میلتون» (Trevor Milton)، مدیرعامل و بنیان‌گذار نیکولا اظهار داشته: «تسلا، تلاشی برای بی‌اعتبار کردن پتنت ما داشت که در آن موفق نبود. دادخواست 2 میلیارد دلاری ما پیش می‌رود و ما از دارایی‌های فکری شرکت خود، در مقابل هر شرکتی فارغ از این‌که چه کسی است، دفاع خواهیم کرد».

با وجود این موفقیت نسبی نیکولا و شکست اولیه تسلا، اما این پایان راه نیست. دو شرکت، مسیر پیچیده‌ای را در پیش روی خود دارند که با توجه به مبلغ شایان ذکر مطرح شده در پرونده، پیروزی برای هر دو طرف، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

پربازدید‌ترین‌ها