ایده خلاقانه اپل برای تنظیم خودکار رنگ پنجره خودرو
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ ایده خلاقانه اپل برای تنظیم خودکار رنگ پنجره خودرو

یکی از پیشرفت‌های جانبی در صنعت خودرو که بعضاً به عنوان یک آپشن به خودروها اضافه می‌شود، استفاده از پنجره‌های رنگی (Window Tinting) است. اشتباه نکنید، در مورد یک پدیده عجیب و غریب صحبت نمی‌کنیم. پنجره‌های دودی خودروها، مثال بارزی از این فناوری است که روزانه در هزاران خودرو شاهد آن هستیم. به این منظور، فیلم‌هایی که بسته به کاربردهای مورد نظر، ممکن است از جنس فلزی، سرامیکی و ... باشد، بر روی شیشه خودرو چسبانده شده و ممانعت از ورود اشعه خورشید، امواج رادیویی، حفظ حریم شخصی و برخی موارد دیگر را می‌تواند به دنبال داشته باشد. در کنار مزایا و کاربردهای بسیار زیاد و متنوع موجود برای این پنجره‌ها، ایراد بسیار بزرگی هم وجود دارد: شیشه‌های رنگی، عموماً ایستا و غیر قابل تنظیم بوده و این می‌تواند منجر به کاهش دید راننده، به‌ویژه در شب ‌شده و شرایط بالقوه خطرناکی را به همراه داشته باشد. اپل برای غلبه بر این مشکل بزرگ، ایده خلاقانه و جدیدی دارد. در فناوری جدیدی که توسط این شرکت ارائه شده است، سیستم‌های دینامیک و قابل تنظیمی به کار گرفته شده که بنا بر ساعات شبانه‌روز و میزان روشنایی محیط، تغییر کرده و میزان کدر بودن شیشه، کاهش یا افزایش می‌یابد.

بنا بر ثبت اختراع جدید اپل که در جولای ۲۰۱۷ به ثبت رسیده و به تازگی گواهی آن با شماره «US 10625580»، از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا صادر گردیده است، پنجره خودرو را می‌توان متشکل از چند لایه قابل تنظیم و یک مدار کنترلی دانست که امکان تغییرات دینامیک با توجه به شرایط محیطی را فراهم می‌نماید. در این حالت، سیستم به‌طور خودکار و با استفاده از حسگرهای موجود، رنگ شیشه و دیگر فاکتورهای تعریف شده را تنظیم می‌کند. مثلاً یک روز ابری را در نظر بگیرید که ناگهان همه ابرهای تیره به کنار رفته و آفتابی تمام‌عیار ظاهر می‌شود. در این حالت، پنجره‌های هوشمند، مبتنی بر داده‌های دریافت شده از حسگرها، به‌طور خودکار تیره‌تر شده و جلوی تابش خورشید به درون خودرو را می‌گیرند. البته راهکار دومی هم برای این سیستم تعریف شده و آن، در نظر گرفتن علایق و خواسته‌های صاحب خودرو است. بر این اساس، صاحب خودرو بر اساس علایق و محدودیت‌هایی که در ذهن دارد، پارامترهای سیستم را تعریف نموده و خروجی رنگ پنجره‌ها، بر همان اساس تنظیم می‌شود.

یک نکته جالب در مورد ایده جدید اپل، کارکردهای متنوع آن است. برای مثال، شما دوست دارید بیرون را به وضوح ببینید، اما نمی‌خواهید دیگران قادر به مشاهده درون خودرو باشند. در این حالت، لایه‌ها طوری تنظیم می‌شوند که نوعی نمای کدر از سمت بیرون ایجاد نموده و در مقابل، از داخل همه چیز واضح است.

لازم به ذکر است که اغلب مردم، اپل را به‌عنوان یک سازنده تلفن‌های همراه آیفون و سایر محصولات الکترونیکی مصرفی می‌شناسند. این در حالی است که این غول فناوری، به شدت در حال توسعه حوزه‌های فعالیت خود بوده و امروزه از فناوری خودروی خودران و هوش مصنوعی گرفته، تا واقعیت مجازی و سلامت دیجیتال را در اولویت‌های خود قرار داده است. برای مثال، اپل چند سالی است که بر روی پروژه تیتان (یک خودروی منحصربه‌فرد و کاملاً پیشرفته) کار می‌کند و برآورد می‌شود که طی سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵، این خودرو به بازار عرضه گردد. همین موضوع، موجب شده تا توسعه فناوری‌های مرتبط با خودرو، اعم از سیستم تنظیم دینامیک صندلی، سیستم نورپردازی و سقف شیشه‌ای متحرک، در سبد پتنت این شرکت یافت شود. به نظر می‌رسد که شیشه‌های هوشمند و قابل تنظیم هم، از دیگر ایده‌های نوآورانه اپل در همین زمینه است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.