تهاجم عجیب یک باجگیر پتنت علیه بانک‌های آمریکایی
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ تهاجم عجیب یک باجگیر پتنت علیه بانک‌های آمریکایی

گزارش‌ها حاکی از آن است که یک شرکت مرموز به نام لوپرکال (Lupercal)، در ادامه حملات خود به بانک‌های آمریکایی، این بار فراست بانک (Frost Bank) را نشانه گرفته است. این شکایت، پنجمین پرونده حقوقی لوپرکال علیه بانک‌ها طی ۱۴ ماه گذشته محسوب می‌شود. از آن جالب‌تر این‌که شرکت مذکور، محل اصلی فعالیت‌های خود را دالاس آمریکا ذکر نموده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که هیچ شرکتی با این اسم، در آن منطقه به ثبت نرسیده و حتی شماره تلفنی هم از آن وجود ندارد! تمامی این‌ شواهد، نشان دهنده این حقیقت است که احتمالاً لوپرکال، یک باج‌گیر پتنت بوده که تازه پا به عرصه باج‌خواهی در حوزه مالکیت فکری گذارده است.

لوپرکال، با ثبت شکایتی در دادگاه فدرال آمریکا، مدعی شده که فراست در برنامه همراه بانک خود، ناقض پتنتی بوده که حقوق آن، متعلق به این شرکت می‌باشد. برنامه مذکور، با گرفتن عکس و ارسال آن، امکان تراکنش‌های بانکی را برای کاربران فراهم می‌کند. استناد لوپرکال، به گواهی ثبت اختراعی به شماره «US 9386094» اشاره داشته که در سال ۲۰۱۳ و از سوی شرکتی به نام «SUMMIT 6 LLC» به ثبت رسیده و مالکیت آن در سال ۲۰۱۶، به لوپرکال منتقل شده است.

فراست بانک که از بزرگ‌ترین بانک‌های منطقه سن آنتونیو محسوب می‌شود، هنوز واکنشی به این شکایت نشان نداده و به نظر می‌رسد که در حال بررسی شرایط است. پیش از این در فوریه سال جاری میلادی، لوپرکال اقدام به ثبت یک دعوی حقوقی علیه «JPMorgan Chase» نمود. همچنین در سال ۲۰۱۹ نیز، شکایت‌هایی را علیه «Comerica Bank» و «Citibank» و «PlainsCapital Bank» مطرح ساخت.

جالب اینجا است که «PlainsCapital Bank»، با اشاره به عدم اعتبار پتنت و نیز، احتمال عدم ثبت چنین شرکتی در تگزاس، پرونده شکایت از خود را تعیین تکلیف شده دانسته است! این بانک، در دفاعیه خود آورده است: «لوپرکال هیچ کالایی تولید نکرده و به فروش نمی‌رساند که بخواهد ادعایی روی این پتنت داشته باشد. ما پتنت را مستقیماً نقض نکرده‌ایم و ادعاهای پتنت نیز نامعتبر است. ما معتقدیم، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این فناوری، پیش از ثبت درخواست وجود داشته است».

به نظر می‌رسد که لوپرکال، یک باجگیر پتنت بوده و با هدف قرار دادن بانک‌های بزرگ، امیدوار است که برخی از آن‌ها، به منظور اجتناب از ورود به یک دادرسی طولانی و پرهزینه، در مقابل خواسته‌های این شرکت کوتاه آمده و مبالغی در ازای حق امتیاز پتنت مذکور بپردازند. دقیقاً مشابه با شرکت وردلاجیک (WorldLogic) که با متهم کردن ویکی‌پدیا و درخواست ۳۰ هزار دلاری (و علم به این‌که ورود ویکی‌پدیا به دعوی حقوقی، هزینه‌ای بیش از این مبلغ را برایش به همراه خواهد داشت)، امیدوار به دریافت پول است.

یکی دیگر از نکات به نسبت جالب این پرونده نیز، تنها با یک مراجعه به وب‌سایت گوگل پتنت و جستجوی این پتنت مشاهده می‌گردد. گوگل پتنت، بر اساس سندی به شماره «US09/357836»، تاریخ تقدم پتنت لوپرکال را سال ۱۹۹۹ میلادی دانسته و از همین رو، تاریخ انقضای آن را، سال ۲۰۱۹ درج نموده است که این، به معنای عدم اعتبار پتنت مذکور بوده، چیزی که «PlainsCapital Bank» نیز به صورت غیرمستقیم اعلام داشته است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.