استفاده از فناوری بلاک‌چین برای شناسایی موسیقی‌های اصیل و جلوگیری از نقض کپی‌رایت
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ استفاده از فناوری بلاک‌چین برای شناسایی موسیقی‌های اصیل و جلوگیری از نقض کپی‌رایت

علی‌بابا (Alibaba)، غول تجارت الکترونیک چین، در تلاش است تا با توسعه یک سیستم جدید، امکان تشخیص موسیقی‌های اصیل و محافظت از حقوق کپی‌رایت این آثار را فراهم سازد. پیش‌بینی‌ها در خصوص این فناوری پیشرفته که مبتنی بر بلاک‌چین توسعه یافته، حاکی از آن است که صنعت موسیقی و عرضه آن در پلتفرم‌های دیجیتال را به کلی متحول می‌سازد.

با توسعه فناوری‌های دیجیتال و فراگیر شدن استفاده از اینترنت، صنعت موسیقی نیز با تحولات فراوانی مواجه شد. امروزه عرضه موسیقی از طریق پلتفرم‌های دیجیتال، در اولویت قرار داشته و کاربران نیز با این وضعیت خو گرفته‌اند. این موضوع، در کنار مزایای فراوان، جلوگیری از جعل و سرقت این دارایی‌های فکری ارزشمند را دشوارتر از قبل نموده است. فناوری بلاک‌چین، یکی از ابزارهای کارآمد برای مواجهه با این چالش است و به نظر می‌رسد که ایده جدید علی‌بابا نیز، بر همین اعتقاد استوار است.

سیستم ابداعی، متشکل از یک گره اعتبارسنجی و چندین گره کتابخانه موسیقی (به‌عنوان اجزای ساختاری بلاک‌چین) است. گره نخست، وظیفه تجزیه‌وتحلیل اصالت موسیقی را بر عهده دارد و هر آهنگ جدید، از منظر میزان شباهت، سرعت و سایر عوامل، از جمله اشعار و ضرب‌آهنگ موسیقی، با سایر آهنگ‌های موجود در کتابخانه مقایسه شده و داده‌های حاصل، در قالب گزارشی که حاوی نسبت‌های تشابه است، انتشار می‌یابد. هر چه گره‌های مرتبط با آهنگ‌های موجود در کتابخانه بیشتر باشد، اصالت اثر و ارزیابی آن دقیق‌تر خواهد بود. گفتنی است که پتنت مرتبط با این فناوری، در ژانویه ۲۰۱۷ به ثبت رسیده و گواهی ثبت اختراع آن با شماره «US 10630667»، به تازگی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا صادر گردیده است.

علی‌بابا مدعی است که این روش تأیید آهنگ، می‌تواند ردیابی نمونه‌های کپی را ساده‌تر نموده و نوعی ضمانت اجرایی برای کپی‌رایت‌های موجود و جلوگیری از سرقت و جعل آثار فراهم می‌سازد. در این خصوص، شرکت ابراز داشته: «در حال حاضر، هیچ پلتفرمی که بتواند آنالیز مشابهی انجام داده و آهنگ‌های کپی و تقلبی را شناسایی نماید، وجود ندارد. این شکاف، به قدری بزرگ است که جاعلان و تولیدکنندگان آثار کپی، می‌توانند از آن سوءاستفاده نمایند. تجزیه‌وتحلیل مبتنی بر بلاک‌چین، می‌تواند این مشکل را کاهش داده و از آنجاکه کتابخانه‌های موسیقی از سرتاسر جهان می‌توانند به‌عنوان گره‌های توزیع شده عمل کنند، راهکاری جهانی به حساب می‌آید».

گفتنی است که فناوری بلاک‌چین، از نوآوری‌های نوظهور و بسیار ارزشمند است که با وجود سال‌های کمی که از توسعه و تجاری‌سازی آن می‌گذرد، توجه بسیاری از شرکت‌های فناور را به خود جلب نموده است. روند ثبت پتنت در حوزه بلاک‌چین، نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۵ میلادی به این‌سو، رشدی انفجاری در این خصوص پدید آمده، به‌طوری که نرخ رشد سالیانه در بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ میلادی، برابر با ۲۸۵/۶ درصد بوده است. استفاده از بلاک‌چین برای هماهنگی بین پهپادهای تحویل سفارشات، تقویت مشارکت مدنی در شبکه‌های اجتماعی، حفاظت از حقوق مالکیت فکری و فعالیت‌های گسترده بانک‌ها در توسعه ابزارهای مالی مبتنی بر بلاک‌چین، به خوبی نشانگر اهمیت این فناور نوظهور است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day