بنیان‌گذاری که شرکت خودش را به نقض پتنت متهم می‌کند!
۰۷ خرداد ۱۳۹۹ بنیان‌گذاری که شرکت خودش را به نقض پتنت متهم می‌کند!

یکی از بنیان‌گذاران شرکت مشهور ردفین (Redfin) که در حوزه املاک و مستغلات فعال است، این شرکت را به نقض پتنت متهم نموده است. دیوید اراکر (David Eraker) که از بنیان‌گذاران ردفین است، مدعی شده که پس از ترک این شرکت، یک فناوری پیشرفته برای ساخت و نمایش تورهای سه‌بعدی مجازی از املاک را توسعه داده که ردفین بدون اخذ مجوز بهره‌برداری، اقدام به استفاده از آن نموده است.

دیوید اراکر، در سال ۲۰۱۲ میلادی و پس از ترک ردفین، استارت‌آپ جدیدی به نام سورفیلد (Surefiled) را راه‌اندازی نمود که آن هم در حوزه املاک و مستغلات فعالیت می‌کند. نخستین نوآوری اراکر برای گسترش کسب‌وکار خود، طراحی و توسعه نوعی پلتفرم دیجیتالی تحت عنوان «3D Home Tour» بود که به کاربران اجازه می‌داد تا به صورت مجازی، در فضای خانه‌های عرضه شده حرکت نموده و از آن‌ها بازدید نمایند. این استارت‌آپ تازه تأسیس، در حین طی نمودن مراحل تحقیق و توسعه، ثبت فناوری خود در سیستم پتنت را به صورت جدی دنبال نمود و موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع آن نیز شد. در آوریل ۲۰۱۴، ابزار نوآورانه سورفیلد، رسماً آغاز به کار نمود و تنها چند ماه بعد، ردفین با رونمایی از محصول مشابه «3D Walkthrouth»، به رقابت با رقیب تازه‌نفس خود پرداخت. در همین راستا، دیوید اراکر اقدام به ثبت شکایت علیه شرکتی نموده که خودش روزگاری برای آن تلاش زیادی کرده بود. علاوه بر ردفین، شرکت سرمایه‌گذاری مادرونا (Madrona Venture Group) هم، به همکاری با ردفین و مشارکت در نقض پتنت، متهم شده است.

نکته مهم در شکایت اراکر، اشاره به محدودیت‌های بودجه‌ای استارت‌آپ خود و متوقف شدن سرمایه‌گذاری و توسعه فناوری تور مجازی سه‌بعدی است. وی معتقد است که ردفین با بهره‌مندی از پتنت ثبت شده سورفیلد و توسعه و تجاری‌سازی یک محصول مشابه و از آن مهم‌تر، امتناع از اخذ مجوز، عملاً امکان رقابت را از آن‌ها گرفته است. اراکر در مصاحبه‌ای اظهار داشته: «من یک نمونه از استارت‌آپی کوچک هستم که ایده و محصولم کپی شده و از ویژگی‌های نوآورانه آن، برای یک موفقیت گسترده تجاری استفاده شده است. به‌عنوان یک مخترع، این شکایت تنها راهکار برای دفاع و محافظت از اختراعم می‌باشد».

گفتنی است، این نخستین بار نیست که یکی از بنیان‌گذاران ردفین، اقدام به شکایت از این شرکت می‌کند. در سال ۲۰۱۴، مایکل دوگرتی (Michael Dougherty)، از بنیان‌گذاران ردفین، به همراه دیوید سلینگر (David Selinger)، مدیر سابق فناوری این شرکت، دادخواستی علیه ردفین تنظیم نموده و ادعا کردند که در عرضه عمومی اولیه این شرکت، تخلفاتی صورت گرفته است که البته شکایت مذکور، پیش از آغاز فرآیند دادرسی حل‌وفصل گردید. باید منتظر ماند و سرانجام پرونده جدید را نیز، به نظاره نشست.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day