ممنوعیت واردات و فروش پهپادهای یک شرکت چینی در آمریکا
۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ممنوعیت واردات و فروش پهپادهای یک شرکت چینی در آمریکا

در پی ثبت شکایت «آئوتل رباتیک» (Autel Robotics) از یک شرکت چینی فعال در صنعت طراحی و ساخت پهپاد، این شرکت فناور، با خطر جدی خروج از بازار آمریکا مواجه شده است. بنا بر حکم صادره از سوی دادگاه، از آنجاکه پهپادهای تولیدی «DJI»، مصداق نقض پتنت‌ آئوتل می‌باشند، لذا بایستی از فروشگاه‌های آمریکا جمع‌آوری شده و از ورود محموله‌های جدید آن به خاک آمریکا نیز، ممانعت به عمل آید.

طی سال‌های اخیر، توسعه هواپیماهای بدون سرنشین و سرمایه‌گذاری در این حوزه، به شدت افزایش یافته است. رهبران حوزه خرده‌فروشی آنلاین، نظیر آمازون و والمارت، در کنار غول‌های فناوری اطلاعات به‌ویژه سامسونگ و حتی شبکه‌های اجتماعی مشهور نظیر فیسبوک، یک «جنگ پهپادی» بزرگ ترتیب داده و عملاً همه روزه، اخباری از نوآوری‌های جدید در این حوزه به گوش می‌رسد. افزایش ۴ برابری پتنت‌های به ثبت رسیده با موضوع پهپادها طی سال ۲۰۱۷ میلادی، تأییدی بر این رقابت فزاینده است. بدیهی است که در این بازار به شدت رقابتی و مملو از پتنت‌های مختلف، دعاوی حقوقی متعددی هم پدید آید. شکایت آئوتل علیه «DJI» نیز، یکی از همین دعاوی به شمار رفته که می‌تواند شرکت چینی را به صورت جدی تحت تأثیر قرار دهد.

آئوتل، در شکایت خود مدعی شده که برخی مدل‌های تولیدی «DJI»، یکی از پتنت‌های این شرکت به شماره «US 9260184» را نقض نموده و از همین رو، خواستار دریافت غرامت و متوقف شدن فروش و واردات آن‌ها به خاک آمریکا شده است. در پتنت مذکور، پهپادی توصیف شده که شباهت‌های قابل توجهی با مدل‌های ماویک پرو (Mavic Pro) تولید شده توسط «DJI» دارد. همین تشابه، قاضی پرونده را اقناع نموده تا مجموعه‌ای از سبد محصولات «DJI»، شامل ماویک پرو، ماویک پرو پلاتینیوم (Mavic Pro Platinum)، ماویک پرو ۲ (Mavic 2 Pro)، ماویک زوم (Mavic 2 Zoom)، ماویک ایر (Mavic Air) و اسپارک (Spark) را از فروش در آمریکا و واردات به این کشور، منع نماید.

در صورت تأیید نهایی این حکم، از جولای سال جاری میلادی، محصولات یاد شده از بازار آمریکا خارج شده و این اتفاق، ضربه‌ای بزرگ به کسب‌وکار «DJI» در آمریکا خواهد بود. جالب این‌که آئوتل، در تلاش است تا برخی دیگر از محصولات این شرکت، مانند فانتوم ۴ (Phantom 4) و اینسپایر لاین (Inspire line) را هم به اقلام ممنوعه اضافه نماید.

لازم به ذکر است که در سال ۲۰۲۰ میلادی، ارزش بازار پهپادها که عمدتاً تحت سلطه شرکت‌های چینی قرار دارد، بیش از ۱۱/۲ میلیارد دلار برآورد شده و مطابق با گزارش سالانه «Drone Market Research»، شرکت «DJI» به‌عنوان رهبر فعلی بازار، ۷۴ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. این دعوی و آرای صادر شده، به خوبی نشان می‌دهد که چگونه یک شرکت کوچک و استارت‌آپی، به لطف پتنت خود، می‌تواند به مقابله با غول‌های صنعت برخاسته و خودی نشان دهد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.