اسپیکر هوشمند مایکروسافت و تلاش برای توسعه برند «Surface»
۱۸ خرداد ۱۳۹۹ اسپیکر هوشمند مایکروسافت و تلاش برای توسعه برند «Surface»

ثبت اختراع جدید مایکروسافت، حاکی از آن است که این شرکت فناور، در حال توسعه یک اسپیکر هوشمند منحصربه‌فرد بوده که می‌تواند نام تجاری «Surface» را به حوزه‌های جدیدی بسط دهد. اسپیکر جدید مایکروسافت که در پتنت تازه انتشار یافته این شرکت، با عنوان «Surface Smart Speaker» توصیف شده است، تا حدودی شبیه به اسپیکرهای هوشمند شرکت‌های آمازون و گوگل، یعنی «Google Nest» و «Amazon Echo» می‌باشد. در واقع، این اسپیکرها به عنوان یک بلندگوی استاندارد، قابلیت دسترسی به اینترنت و بلوتوث را داشته و با بهره گرفتن از شش میکروفون، امکان ارتباط با یک دستیار صوتی داخلی را فراهم می‌نمایند.

در طی سال‌های اخیر، این شرکت فناور آمریکایی، دستیار صوتی مشهور خود به نام کورتانا (Cortana) را از پشتیبانی دستگاه‌های مصرفی خارج نموده و بیشتر در اهداف خاص کسب‌کاری، مانند پشتیبانی در ویندوز ۱۰، از آن استفاده نموده است. به همین دلیل، رویکرد جدید مایکروسافت برای ارائه یک اسپیکر هوشمند که می‌تواند اهداف خانگی را مجدد زنده نماید، موجب تعجب برخی از کارشناسان این حوزه شده است.

این پتنت جدید مایکروسافت که در نوامبر ۲۰۱۸، در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده، به تازگی تحت شماره «US 20200162813» انتشار یافته است. یکی از نکات جالب پیرامون این پتنت، قرارگیری اسم یک ایرانی به نام «محمد مهدی طنابیان»، به‌عنوان مخترع اول آن می‌باشد. علاوه بر ویژگی‌های یاد شده، اسپیکرهای جدید قابلیت استفاده به عنوان یک جزء الحاقی برای لپ‌تاپ‌های «Surface Book 3» را نیز دارا بوده و همچنین محدودیت بکارگیری ایربادهای مایکروسافت برای بهره‌گرفتن از کورتانا را نیز تا حدودی برطرف می‌نمایند. علاوه بر ابعاد نسبتاً بزرگ‌تر اسپیکر مایکروسافت، سخت‌افزار جالب چشم الکترونیکی تعبیه شده در آن که امکان اسکن فضای اتاق را برای کاربر فراهم می‌سازد، از عمده تفاوت‌های این اسپیکرها، با نمونه‌های ارائه شده توسط رقبا است.

لازم به ذکر است که تا پیش از این، مایکروسافت اسپیکر هوشمند اختصاصی خود را نداشته و اسپیکرهای «Harmon Kardon Invoke» و برخی تجهیزات هوشمند خانگی دیگر، از دستیار صوتی کورتانا پشتیبانی می‌کردند. با این وجود، مایکروسافت با یک تغییر استراتژی، بخشی از این دسترسی‌ها توسط تجهیزات هوشمند خانگی و همچنین به عنوان یک اپلیکیشن مجزا در اندروید و یا «iOS» را از سیستم‌های پشتیبانی خود خارج نمود و در حال حاضر، این پشتیبانی تنها در آمریکا و برای هدفون‌های «Surface» قابل ارائه می‌باشد. در عوض، کورتانا به صورت یک ساختار یکپارچه، در دیگر سرویس‌های مایکروسافت، از جمله «Teams» و «Outlook» و همچنین «Office 365»، قابل دسترس بوده که بیشتر اهداف کسب‌وکاری را به جای اهداف خانگی دنبال می‌نماید. البته این رویکرد کسب‌وکاری کورتانا، مانعی برای ارائه یک اسپیکر  هوشمند نیز نبوده و مایکروسافت به ابعاد مختلف توسعه کسب‌وکار خود اندیشیده است.

گفتنی است که عرضه دستیارهای صوتی انحصاری از سوی غول‌های فناوری نظیر اپل، آمازون و مایکروسافت، به خوبی نشان می‌دهد که این فناوری، در آینده نه چندان دور، چه قابلیت‌های منحصربه‌فرد و به تبع آن، بازار بزرگ و جذابی را می‌تواند به دنبال داشته باشد. استفاده از فرمان‌های صوتی، مانند قابلیت پاسخ خودکار «Siri» اپل در هنگام رد تماس، تلاش‌های گوگل برای توسعه ویژگی تشخیص صدای کاربر، فرمان صوتی بی‌صدای مایکروسافت و حتی ایده شرکت خودروسازی فورد برای باز و بسته نمودن درب‌های خودرو با استفاده از فرمان‌های صوتی، همگی نشان از سرمایه‌گذاری وسیع این شرکت‌ها در زمینه توسعه فناوری دستیار دیجیتال دارد.

پربازدید‌ترین‌ها