پخش موسیقی متن بازی‌های پلی‌استیشن مبتنی بر احساسات کاربر
۱۹ خرداد ۱۳۹۹

پخش موسیقی متن بازی‌های پلی‌استیشن مبتنی بر احساسات کاربر

رصد سبد پتنت سونی، حاکی از آن است که این شرکت فناور، در ادامه نوآوری‌های قابل توجهی که برای تکامل کنسول بازی انحصاری خود داشته است، در حال توسعه یک ایده خلاقانه و منحصربه‌فرد بوده که می‌تواند شگفتی جدیدی را برای کاربران به دنبال داشته باشد. بنا بر ثبت اختراع جدید این شرکت، قابلیت ساخت، انتخاب و پخش موسیقی متن بازی‌ها، با استفاده از هوش مصنوعی و منطبق بر احساسات کاربران، فراهم می‌گردد. مسئله تجاری‌سازی این اختراع، تا حدودی جدی بوده و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر استفاده احتمالی از این فناوری در پلی‌استیشن ۵، شنیده می‌شود.

سیستم ابداعی سونی، یک فناوری ساخت موسیقی متن بوده که مبتنی بر هوش مصنوعی عمل می‌نماید. این فناوری، بر اساس سناریوهای موجود و از آن مهم‌تر، فعالیت کاربر و وضعیت وی در خلال بازی، موسیقی پس‌زمینه بازی‌ها را تطبیق می‌دهد. آن‌طور که سونی در پتنت خود آورده است، احساساتی مانند ترس، شادی و هیجان (تنش)، با استفاده از اجزای موسیقی، نظیر ریتم، ساختار ملودی و ...، ترسیم و شبیه‌سازی شده و این داده‌ها، به الگوریتم‌های هوش مصنوعی ارائه می‌گردد. به کمک این داده‌ها، الگوریتم‌های هوش مصنوعی، بر مبنای صداهایی که احساسات بازیکن را بیشتر تحریک می‌کنند، آموزش دیده و پخش موسیقی مناسب پس‌زمینه را انجام می‌دهند.

نکته جالب پیرامون فناوری جدید سونی، این است که پارامترهایی همچون اثرگذاری بازی، میزان ساعات متمادی که کاربر در حال بازی است و حتی زمان شبانه‌روز، در نوع موسیقی ساخته شده مؤثر می‌باشد. به عنوان مثال، اگر کاربر فعالیت خود را افزایش دهد، سرعت و ریتم موسیقی نیز افزایش یافته و در مقابل، با کمتر شدن فعالیت‌ها، ریتم هم کاهش می‌یابد.

پتنت جدید سونی، در نوامبر ۲۰۱۹ و از مسیر پیمان همکاری ثبت اختراع (PCT) به ثبت رسیده و به تازگی، با شماره «WO/2020/102005» انتشار یافته است. همین مورد، به خوبی نشان می‌دهد که سونی عزمی جدی در تجاری‌سازی این فناوری و محافظت از آن در اقصی نقاط جهان دارد.

گفتنی است که سونی، به‌عنوان یکی از پیشگامان صنعت بازی‌های کامپیوتری، همواره در تلاش بوده تا نسخه‌های جدید پلی‌استیشن را، با قابلیت‌هایی ویژه و منحصربه‌فرد، به بازار عرضه نماید. بدیهی است که در این مسیر، معرفی و توسعه مجموعه‌ای گسترده از فناوری‌های نوظهور و پیشرفته، از واقعیت مجازی و تجارت دیجیتال گرفته تا دسته‌های بیومتریک و پخش موسیقی متن مناسب با روحیات کاربر، در دستور کار این شرکت قرار گیرد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا پایان سال جاری میلادی، نسخه جدید پلی‌استیشن هم به بازار عرضه می‌گردد. اخبار درز کرده در رسانه‌ها در خصوص نوآوری‌های بکار گرفته شده در این مدل جدید و همچنین پتنت‌هایی که توسط این شرکت فناور به ثبت رسیده است، گواهی بر این موضوع بوده که سورپرایزهای بزرگی برای علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری در راه است.

پربازدید‌ترین‌ها

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

واگذاری ۱۰ هزار پتنت «LG» به یک شرکت نوپای چینی
۶ تیر ۱۴۰۰

واگذاری ۱۰ هزار پتنت «LG» به یک شرکت نوپای چینی

شرکت کره‌ای «LG InnoTek» که در سال ۲۰۲۰ میلادی رسماً از بازار «LED» خارج شده بود، طی توافقنامه‌ای حدود ۱۰ هزار پتنت خود را به یک شرکت نوپای چینی واگذار نمود. واگذاری این تعداد پتنت به «سوژو لکین» که در ماه مارس سال جاری میلادی تأسیس شده، سؤالات زیادی را در خصوص این توافقنامه و استراتژی‌های این شرکت چینی ایجاد نموده است. برخی معتقدند که این شرکت، نه با تأکید بر بهره‌برداری از پتنت‌ها، بلکه در راستای استراتژی تملک فناوری در بازار آمریکا و سایر کشورها، اقدام به این خرید گسترده نموده است.