لباس هوشمندی که نابینایان را از عصا بی‌نیاز می‌کند!
۲۱ خرداد ۱۳۹۹ لباس هوشمندی که نابینایان را از عصا بی‌نیاز می‌کند!

شواهد حاکی از آن است که اپل به عنوان یکی از فعال‌ترین شرکت‌های فناور دنیا که هر هفته تعداد قابل توجهی پتنت را در آمریکا و دیگر نقاط جهان به خود اختصاص می‌دهد، اقدام به توسعه یک فناوری کلیدی نموده که می‌تواند کمک‌حال نابینایان و افرادی با مشکلات حسی باشد. این فناوری پوشیدنی و هوشمند، به افراد دارای اختلالات حسی، کمک می‌کند تا بدون وابستگی به افراد یا تجهیزات دیگر، امورات روزمره خود را انجام دهند.

مطابق با ثبت اختراعی که در فوریه ۲۰۱۹ میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و گواهی ثبت اختراع آن که به تازگی تحت شماره «US 10664058» صادر شده است، اپل در طی سال‌های اخیر، علاوه بر کارهای تحقیقاتی معمول خود، بر روی یک ایده کاملاً متفاوت و منحصربه‌فرد نیز متمرکز شده است. این فناوری که در قالب یک لباس هوشمند توسعه یافته، یک سیستم پیشرفته جهت‌یابی برای نابینایان است که می‌تواند نیاز به عصا یا راهنمایی حیوانات خانگی برای عبور از خیابان را کاملاً رفع نماید.

در پتنت اپل آمده است: «افراد مختلف، برای حرکت در خیابان، محل کار و مراکز خرید، از حواس بینایی و شنوایی خود استفاده نموده و محیط هم با این فرض چیدمان شده که افراد برای جهت‌یابی، قادر به استفاده از این حواس می‌باشند. حال اگر فردی به اختلال حسی دچار شده و مثلاً ناشنوا یا نابینا (کامل یا جزئی) باشد، چالش‌های جهت‌یابی فراوانی خواهد داشت». راهکار اپل برای رفع این چالش‌ها، استفاده از حسگرهای مختلف به منظور جمع‌آوری این داده‌های محیطی است. این کار، از طریق یک تجهیز پوشیدنی یا لباس هوشمند انجام شده که بازخوردها و هشدارهای لازم را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد که این ایده را هم می‌توان ذیل تلاش‌های اپل برای ورود به حوزه سلامت دیجیتال و مراقبت‌های بهداشتی طبقه‌بندی نمود، بازاری بزرگ و ۱۵ میلیارد دلاری که پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۷ میلادی، به بیش از ۳۱۳ میلیارد دلار افزایش یابد. 

گفتنی است که سازمان جهانی بهداشت، در آوریل ۲۰۰۲ میلادی، برآورد نمود که تقریباً ۲۸۵ میلیون نفر در سرتاسر جهان، از نعمت بینایی محروم هستند. از این تعداد، ۲۴۶ میلیون نفر دچار کم‌بینایی و ۳۹ میلیون نفر هم نابینا هستند. این یک بازار بزرگ و بسیار جذاب است که اپل می‌تواند با فناوری جدید خود، از آن هم برای درآمدزایی و توسعه کسب‌وکارش استفاده نموده و هم تفاوتی بزرگ در زندگی این دسته از افراد پدید آورد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day