عینک واقعیت افزوده و مسیریابی در هنگام رانندگی
۲۶ خرداد ۱۳۹۹

عینک واقعیت افزوده و مسیریابی در هنگام رانندگی

سامسونگ، در ادامه تلاش‌های خود برای توسعه فناوری واقعیت افزوده و پیشی گرفتن از رقبا، در صدد بکارگیری این فناوری در صنعت خودرو می‌باشد. شواهد حاکی از آن است که این شرکت فناور، پس از معرفی عینک واقعیت افزوده تاشو، در تلاش برای افزودن کاربردهای متنوع به این عینک‌ها است. در میان خیل عظیم فعالیت‌های تحقیق‌وتوسعه‌ای، به نظر می‌رسد که کمک به جهت‌یابی در هنگام رانندگی، یکی از کاربردهای بالقوه‌ای است که سامسونگ بر روی آن متمرکز شده است.

فناوری‌های مرتبط با خودرو و رانندگی، از حوزه‌های فنی پرطرفداری هستند که هر روز با تغییر و تحولات جدیدی روبرو می‌شوند. بخشی از این تغییرات، به لطف ورود فناوری‌های ارتباطی، هوش مصنوعی و ... بوده که به صورت سنتی، جایی در این صنعت نداشتند. واقعیت افزوده هم، در زمره همین فناوری‌ها قرار داشته که تلاش‌هایی برای بهره‌گرفتن از آن، در حال انجام است. نمونه بارز این تلاش‌ها، برقراری ارتباط بین مسافر و تاکسی‌های خودران بوده که پیش‌تر برای اپلیکیشن لیفت «Lyft» معرفی شده بود. پتنت جدید سامسونگ که در دفتر مالکیت فکری کره جنوبی (KIPO) به ثبت رسیده، کاربرد دیگری از این فناوری را تشریح می‌کند؛ کاربردی که مسئله جهت‌یابی را به عنوان یکی از نیازهای مهم مورد نظر کاربران، مدنظر قرار داده است.

در شهر بزرگی مانند تهران، بدون استفاده از اپلیکیشن‌های جهت‌یابی، یافتن مسیر امری بسیار پیچیده بوده که می‌تواند راننده‌های خصوصاً ناآشنا را برای ساعت‌های متمادی با مشکل روبرو نماید. حال شلوغی را هم در کنار چالش قبلی قرار دهید تا مسئله مسیریابی حتی برای افراد آشنا با شهر هم، به معضلی بزرگ مبدل گردد. اما همگی ما زمانی که در حین رانندگی هستیم، مشکلاتی برای کار کردن با این اپلیکیشن‌ها داریم، باید مقصد مورد نظر را با دست تنظیم کنیم، مکرراً به صفحه نمایش تلفن نگاه کنیم و .... سامسونگ، در راستای رفع این مشکل و تسهیل دستیابی به یک مسیریابی بهینه، استفاده از واقعیت افزوده را در دستور کار خود قرار داده است. به این منظور، دوربین‌های داخلی و خارجی تعبیه شده در سیستم ابداعی سامسونگ، اطلاعات جاده را از طریق عینک، به راننده انتقال داده و با دریافت سیگنال‌های ارسالی از سوی وی، دستورات را به سیستم ارسال می‌کنند. به کمک این فناوری، کافی است که راننده، نگاهی به اطراف خود انداخته و تمامی راه‌های خروجی و تغییر مسیرهای مورد نیاز را مشاهده نماید.

سیستم توسعه یافته سامسونگ، قابلیت ارائه اطلاعات بسیار زیادی را دارا می‌باشد. به عنوان مثال، این امکان وجود داشته که با عبور از پمپ بنزین، لیست قیمت گاز و بنزین برای وی به نمایش درآید. البته اطلاعات دریافتی بسیار زیاد، در هم ریخته و بعضاً اضافی معرفی شده در اسناد پتنت، ممکن است کاربران را سردرگم نموده و خود چالش‌هایی را به دنبال داشته باشد. بنابراین، بایستی منتظر ماند و دید که این فناوری، در عمل به چه صورت کار کرده و برنامه سامسونگ برای تجاری‌سازی آن چیست.

لازم به ذکر است که فناوری واقعیت افزوده، از فناوری‌های نوظهوری است که توجه بسیاری را به خود جلب نموده است. قابلیت‌های منحصربه‌فرد این فناوری و روند فزاینده و تصاعدی تقاضا برای هدست‌های واقعیت افزوده، موجب شده تا شرکت‌های متعددی، از جمله مایکروسافت، اپل و گوگل، به این حوزه ورود نمایند. در این میان، کاربردهای متنوعی برای این عینک‌ها معرفی شده که از آن جمله، می‌توان به محرمانه نگه داشتن اسناد و مدارک، تسهیل تجارت الکترونیک و حتی ساخت خودرو اشاره نمود. در میان این رقابت‌های تنگاتنگ، سامسونگ نیز همانند رقبای قدرتمند خود، به شدت در تلاش است تا با ارائه نوآوری‌های جدید، از آن‌ها پیشی گرفته و از این فرصت ارزشمند، استفاده نماید.

پربازدید‌ترین‌ها

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۵ تیر ۱۴۰۰

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم تابستانه آکادمی کانون پتنت ایران، از ۱۰ رویداد آموزشی- ترویجی تشکیل شده که حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و ثبت اختراع را در بر می‌گیرد. از نقاط قابل توجه تقویم تابستان، عناوین جدید «آناتومی پتنت» و «سینما مالکیت فکری» بوده که جذابیت ویژه‌ای ایجاد نموده‌اند.

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.