عینک واقعیت افزوده و مسیریابی در هنگام رانندگی
۲۶ خرداد ۱۳۹۹ عینک واقعیت افزوده و مسیریابی در هنگام رانندگی

سامسونگ، در ادامه تلاش‌های خود برای توسعه فناوری واقعیت افزوده و پیشی گرفتن از رقبا، در صدد بکارگیری این فناوری در صنعت خودرو می‌باشد. شواهد حاکی از آن است که این شرکت فناور، پس از معرفی عینک واقعیت افزوده تاشو، در تلاش برای افزودن کاربردهای متنوع به این عینک‌ها است. در میان خیل عظیم فعالیت‌های تحقیق‌وتوسعه‌ای، به نظر می‌رسد که کمک به جهت‌یابی در هنگام رانندگی، یکی از کاربردهای بالقوه‌ای است که سامسونگ بر روی آن متمرکز شده است.

فناوری‌های مرتبط با خودرو و رانندگی، از حوزه‌های فنی پرطرفداری هستند که هر روز با تغییر و تحولات جدیدی روبرو می‌شوند. بخشی از این تغییرات، به لطف ورود فناوری‌های ارتباطی، هوش مصنوعی و ... بوده که به صورت سنتی، جایی در این صنعت نداشتند. واقعیت افزوده هم، در زمره همین فناوری‌ها قرار داشته که تلاش‌هایی برای بهره‌گرفتن از آن، در حال انجام است. نمونه بارز این تلاش‌ها، برقراری ارتباط بین مسافر و تاکسی‌های خودران بوده که پیش‌تر برای اپلیکیشن لیفت «Lyft» معرفی شده بود. پتنت جدید سامسونگ که در دفتر مالکیت فکری کره جنوبی (KIPO) به ثبت رسیده، کاربرد دیگری از این فناوری را تشریح می‌کند؛ کاربردی که مسئله جهت‌یابی را به عنوان یکی از نیازهای مهم مورد نظر کاربران، مدنظر قرار داده است.

در شهر بزرگی مانند تهران، بدون استفاده از اپلیکیشن‌های جهت‌یابی، یافتن مسیر امری بسیار پیچیده بوده که می‌تواند راننده‌های خصوصاً ناآشنا را برای ساعت‌های متمادی با مشکل روبرو نماید. حال شلوغی را هم در کنار چالش قبلی قرار دهید تا مسئله مسیریابی حتی برای افراد آشنا با شهر هم، به معضلی بزرگ مبدل گردد. اما همگی ما زمانی که در حین رانندگی هستیم، مشکلاتی برای کار کردن با این اپلیکیشن‌ها داریم، باید مقصد مورد نظر را با دست تنظیم کنیم، مکرراً به صفحه نمایش تلفن نگاه کنیم و .... سامسونگ، در راستای رفع این مشکل و تسهیل دستیابی به یک مسیریابی بهینه، استفاده از واقعیت افزوده را در دستور کار خود قرار داده است. به این منظور، دوربین‌های داخلی و خارجی تعبیه شده در سیستم ابداعی سامسونگ، اطلاعات جاده را از طریق عینک، به راننده انتقال داده و با دریافت سیگنال‌های ارسالی از سوی وی، دستورات را به سیستم ارسال می‌کنند. به کمک این فناوری، کافی است که راننده، نگاهی به اطراف خود انداخته و تمامی راه‌های خروجی و تغییر مسیرهای مورد نیاز را مشاهده نماید.

سیستم توسعه یافته سامسونگ، قابلیت ارائه اطلاعات بسیار زیادی را دارا می‌باشد. به عنوان مثال، این امکان وجود داشته که با عبور از پمپ بنزین، لیست قیمت گاز و بنزین برای وی به نمایش درآید. البته اطلاعات دریافتی بسیار زیاد، در هم ریخته و بعضاً اضافی معرفی شده در اسناد پتنت، ممکن است کاربران را سردرگم نموده و خود چالش‌هایی را به دنبال داشته باشد. بنابراین، بایستی منتظر ماند و دید که این فناوری، در عمل به چه صورت کار کرده و برنامه سامسونگ برای تجاری‌سازی آن چیست.

لازم به ذکر است که فناوری واقعیت افزوده، از فناوری‌های نوظهوری است که توجه بسیاری را به خود جلب نموده است. قابلیت‌های منحصربه‌فرد این فناوری و روند فزاینده و تصاعدی تقاضا برای هدست‌های واقعیت افزوده، موجب شده تا شرکت‌های متعددی، از جمله مایکروسافت، اپل و گوگل، به این حوزه ورود نمایند. در این میان، کاربردهای متنوعی برای این عینک‌ها معرفی شده که از آن جمله، می‌توان به محرمانه نگه داشتن اسناد و مدارک، تسهیل تجارت الکترونیک و حتی ساخت خودرو اشاره نمود. در میان این رقابت‌های تنگاتنگ، سامسونگ نیز همانند رقبای قدرتمند خود، به شدت در تلاش است تا با ارائه نوآوری‌های جدید، از آن‌ها پیشی گرفته و از این فرصت ارزشمند، استفاده نماید.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.