آماده‌سازی بستنی در کمتر از ۳ ثانیه
۲۷ خرداد ۱۳۹۹ آماده‌سازی بستنی در کمتر از ۳ ثانیه

محققین دانشگاه کورنل (Cornell University)، روش جدیدی برای آماده‌سازی بستنی ابداع نموده‌اند که انقلاب بزرگی در این صنعت محسوب می‌شود. این فرآیند جدید، با استفاده از دی‌اکسید کربن تحت فشار، امکان تولید بستنی را در کمتر از چند ثانیه فراهم می‌نماید.

نوآوری جدید سید ریزوی (Syed Rizvi) و مایکل واگنر (Michael E. Wagner) که از مهندسین علوم غذایی دانشگاه کورنل می‌باشند، فرایند طولانی تولید بستنی از میکس اولیه تهیه شده را در کمترین زمان ممکن فراهم می‌سازد. این دو محقق خوش‌فکر، در مارس ۲۰۱۵ میلادی، اقدام به ثبت اختراع خود در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا نمودند و حالا پس از گذشت پنج سال، گواهی ثبت اختراعی به شماره «US 10624363» به آن‌ها اعطا شده است.

ریزوی، در مورد فرآیند آماده‌سازی بستنی خود می‌گوید: «البته که شما به مخلوط بستنی مایع نیاز خواهید داشت، مخلوطی که می‌تواند به صورت تجاری تولید شده و یا آن را خودتان در خانه درست کنید. مابقی کار بسیار ساده است، دستگاه در ۳ ثانیه مخلوط اولیه را به یک بستنی خوشمزه تبدیل می‌کند». در روش سنتی تولید بستنی، مخلوط لبنی از طریق تبادل گرمایی به کریستال‌های یخی تبدیل شده و سپس توسط تیغه‌های خاصی خرد می‌شود. این در حالی است که در روش جدید، دی‌اکسید کربن تحت فشار، از نازل عبور نموده و مخلوط بستنی مایع را تا منفی ۷۰ درجه سانتی‌گراد سرد می‌کند. مخلوط سرد شده که شکل بستنی را به خود گرفته، از سوی دیگر نازل بیرون آمده و آماده خوردن خواهد بود!

به کمک فناوری آماده‌سازی فوری بستنی، بدون اینکه با چالش‌های حمل‌ونقل که هزینه‌های فراوانی را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند، امکان تولید و عرضه بستنی در محل فراهم می‌شود. گفتنی است که حمل‌ونقل تجاری بستنی، نیازمند زنجیره‌ای از خنک‌کننده‌ها و یخچال‌های با دمای منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد بوده و از آن مهم‌تر، تولیدکنندگان برای امکان‌پذیر نمودن این حمل‌ونقل‌های طولانی‌مدت، برخی مواد تثبیت‌کننده هم به آن‌ها می‌افزایند. ریزوی در این باره می‌گوید: «امروزه، مصرف‌کنندگان به دنبال محصولاتی سالم هستند. آن‌ها نمی‌خواهند که مواد نامطلوب به بستنی افزوده شود. همچنین زنجیره حمل‌ونقل سرد، به انرژی زیادی نیاز دارد. فناوری ما در عین حذف مواد تثبیت‌کننده، نیاز به زنجیره مذکور را نیز به کلی رفع می‌کند».

لازم به ذکر است که مخترعین این روش، مدعی هستند که به کمک این فرایند، هر کسی، در هر زمانی، قادر به آماده‌سازی سریع بستنی خواهد بود. به همین دلیل، با توجه به پتانسیل‌های تجاری فناوری و همچنین امکان استفاده از آن برای تولید نوشیدنی‌های یخ زده، مرکز صدور مجوز دانشگاه کورنل، در حال بررسی فرصت‌های صدور مجوز برای این فناوری است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.