تلاش تسلا برای بهبود ایمنی خودروهای خودران
۰۸ تیر ۱۳۹۹ تلاش تسلا برای بهبود ایمنی خودروهای خودران

تسلا در ادامه نوآوری‌های فناورانه خود برای عرضه یک محصول ایمن از خودروهای خودران، در تلاش است تا با توسعه روشی جدید برای شناسایی اشیاء موجود در تصاویر، دقت و کارایی این وسایط نقلیه را بهبود بخشد. فناوری جدید این شرکت فناور، با بهره‌گرفتن از دوربین‌ها و حسگرهای تعبیه شده در داخل خودروهای خودران، امکان شناسایی دقیق اشیای موجود در مسیر را فراهم نموده و بدین وسیله، ایمنی سفر را به شدت بهبود می‌دهد.

یکی از نمادهای پیشرفت فناورانه در سال‌های اخیر، هدایت خودکار وسایط نقلیه بوده که به شکلی جدی، از سوی خودروسازان و البته برخی شرکت‌های فناور پیشرو نظیر اپل، سامسونگ و گوگل دنبال می‌شود. شاهد این موضوع، رشد بی‌سابقه درخواست‌های ثبت اختراع طی یک دهه گذشته است؛ به‌طوری که از ۱۳۵۸ درخواست در سال ۲۰۰۹ میلادی، به ۱۴.۴۷۸ درخواست در سال ۲۰۱۸ رسیده است. در این رقابت فزاینده، تسلا یک مورد نسبتاً خاص محسوب می‌شود. این شرکت نوآور، از یک‌سو با طراحی و تولید خودروهای الکتریکی، در مرز دانشی صنعت خودروسازی قرار گرفته و از سوی دیگر، به لطف ایده‌های نوآورانه ایلان ماسک، مدیرعامل خوش‌فکر و خلاقش، از رقبای سنتی خود مانند تویوتا و فورد فاصله گرفته و در زمره شرکت‌هایی نظیر اپل و گوگل (از نظر نگاه متفاوت به حوزه‌های فناوری و صنعت) قرار می‌گیرد. بدیهی است که چنین کسب‌وکار پیشرفته‌ای، فرصت تصاحب بازار از طریق فناوری‌های پیشرفته هدایت خودکار را به هیچ عنوان از دست نخواهد داد.

ایده جدید تسلا که در ثبت اختراع جدید این شرکت معرفی شده است، نگاه متفاوتی به سیستم‌های شناسایی اشیاء از طریق حسگرهای تصویری خودرو دارد. در این پتنت که در دسامبر سال ۲۰۱۹، در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US 20200175326» انتشار یافته، آمده است: «حسگرهای خودرو، در مکان‌های مختلفی تعبیه می‌شوند. برخی از آن‌ها ممکن است، تصاویری از یک جسم واقعی که به سمت خودرو در حال حرکت است را ثبت نمایند. بخشی از این تصاویر هم، به شناسایی عابران پیاده، وسایط نقلیه و موانع پیش رو کمک می‌کنند که در جهت‌یابی خودروهای خودران بسیار کلیدی است». به نظر می‌رسد که فناوری جدید تسلا، به‌طور خاص بر اشیایی متمرکز شده که در مسیر حرکتی خودروی خودران مهم‌تر هستند و در مقابل، داده‌های تصویری به نسبت کم‌اهمیت‌تر را حذف می‌کند.

گفتنی است که خودروهای تولیدی تسلا، شامل هشت دوربین یا حسگر حرکتی بوده که برای شناسایی اشیای پیرامون خودرو مورد استفاده قرار گرفته و هدف عمده آن‌ها، شناسایی عابران پیاده، حیوانات، موانع، سایر خودروها و ... می‌باشد. از آنجا که تشخیص در زمان واقعی و بدون هیچ‌گونه تأخیر، یک الزام در خودروهای خودران به شمار می‌رود، این خودروساز اقدام به توسعه سیستم اتوپایلوت (Autopilot) در قالب مجموعه کامل هدایت خودکار خود نموده است. این مجموعه، برای ایمنی بیشتر و جلوگیری از تصادفات طراحی شده و کارایی بیشتر حسگرها و ثبت دقیق‌تر اشیا که در این پتنت مورد توجه قرار گرفته، یکی از مواردی است که می‌تواند این مهم را محقق سازد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day