خدمات جستجوی شغلی لینکدین و اتهام نقض پتنت
۰۹ تیر ۱۳۹۹ خدمات جستجوی شغلی لینکدین و اتهام نقض پتنت

آخرین اخبار حوزه مالکیت فکری، حاکی از آن است که اتهام نقض پتنت، گریبان شبکه اجتماعی محبوب لینکدین را هم گرفته است. بنا بر ادعای شرکت «گریت‌گیز» (Plaintiff GreatGigz Solutions)، مکانیسم‌های جستجو و ذخیره‌سازی اطلاعات این غول شبکه‌های اجتماعی، چهار پتنت این شرکت را نقض نموده است.

طی سال‌های اخیر و به لطف رواج بیش از پیش اینترنت و دسترسی اغلب مردم به تلفن‌های همراه هوشمند، ارتباطات میان افراد تا حدی متحول شده و عملاً ارتباط مجازی، به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان بدل شده است. مثال بارز این امر، موفقیت چشمگیر فیسبوک، اینستاگرام و لینکدین است که سود هنگفتی را برای بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران این شبکه‌ها به همراه داشته است. در این میان، همچون بسیاری از شرکت‌های نوآور و موفق، این شبکه‌ها هم مورد توجه شرکت‌های رقیب قرار گرفته و وارد دعاوی حقوقی پیچیده می‌شوند. یک مثال خوب از این موضوع، جدال حقوقی گسترده فیسبوک و بلک‌بری است که در ادامه، واتس‌آپ و اینستاگرام را هم تحت تأثیر خود قرار داد. جالب‌تر این‌که بلک‌بری به فیسبوک و شرکت‌های زیرمجموعه بسنده نکرد و حتی توییتر را نیز، به نقض پتنت متهم نمود.

نمونه جدید دعاوی حقوقی شبکه‌های اجتماعی، شکایت گریت‌گیگز از لینکدین است که بر مبنای دادخواست ارائه شده به دادگاه منطقه‌ای تگزاس، لینکدین را متهم به نقض چهار پتنت با شماره‌های «US 6662194»، «US 7490086»، «US 9760864» و «US 10096000» نموده است. این پتنت‌ها، در خصوص ارائه خدمات جستجوی شغل به علاقه‌مندان و متقاضیان شغل و همچنین صاحبان کسب‌وکار بوده که در سبد دارایی‌های فکری گریت‌گیز قرار دارند. شایان ذکر است که مخترع هر چهار پتنت، فردی به نام «ریموند آنتونی جائو» (Raymond Anthony Jao) بوده و همگی با اشاره به یک درخواست ثبت اختراع موقت که در سال ۱۹۹۹ میلادی به ثبت رسیده است، تناوب و ادامه یک اختراع را گواهی می‌دهند. شرکت گریت‌گیز نیز، با اشاره به این تاریخ که در آن زمان هنوز شاکله لینکدین تشکیل نشده بود، نقض پتنت و مالکیت انحصاری فناوری را قطعی دانسته است.

گفتنی است، یکی از خدمات لینکدین که به شدت مورد استقبال کاربران قرار گرفته، اعلانات مرتبط با جستجوی شغل است که بر اساس معیارهای مشخص شده از سوی فرد، جستجو انجام شده و پیشنهادات مرتبط، به وی اعلام می‌گردد. به نظر می‌رسد که زیرساخت ذخیره‌سازی اطلاعات مرتبط با این خدمات و همچنین فناوری مورد استفاده برای جستجوی مشاغل، پتنت‌های گریت‌گیگز را که به توصیف شناسایی خودکار پست‌های شغلی و انتقال پیام به افراد می‌پردازد، نقض نموده است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.