رونمایی از طراحی جدید دو خودروی شاسی‌بلند تویوتا
۱۴ تیر ۱۳۹۹

رونمایی از طراحی جدید دو خودروی شاسی‌بلند تویوتا

در میان اخبار بسیار زیاد صنعت خودرو و طرفداران بسیار زیاد آن‌ها، رصد ثبت اختراعات شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه، همیشه سیگنالی برای شناخت فناوری‌هایی است که در آینده نه چندان دور، در خودروهای جدید عرضه می‌شوند. اما این واقعیت تنها محدود به فناوری‌های جدید نیست؛ حتی طراحی‌های جدیدی هم که در آینده توسط خودروسازان مورد استفاده قرار می‌گیرند، در میان اسناد ثبت اختراع قابل رؤیت می‌باشند. همین بررسی‌ها، نشان می‌دهد که تویوتا، در ادامه برنامه بزرگ و بلندپروازانه خود برای توسعه سبد خودروهای الکتریکی، به دنبال عرضه دو مدل جدید است. این دو مدل که در کلاس خودروهای شاسی‌بلند (SUV) قرار می‌گیرند، اخیراً در دو پتنت طراحی به ثبت رسیده در دفتر ثبت اختراع چین توصیف شده‌اند.

یکی از مشخصه‌های تویوتا در حوزه فناوری و نوآوری، علاقه خاص به فناوری‌های ترکیبی است. برخلاف بسیاری از خودروسازان، تویوتا سعی بر تکرار تجربه موفق خودروهای هیبریدی و محبوب خود، نظیر کرولا (Corolla)، کمری (Camry)، هایلندر (Highlander) و «RAV4» داشته و در این مسیر، خودروهای الکتریکی ترکیبی (EV Mix)، یک هدف مطلوب برای این خودروساز محسوب می‌شوند. اخبار درز کرده از آخرین پتنت‌های طراحی این شرکت، گواهی بر این واقعیت است که تویوتا، با نوآوری‌های جدید خود، به خوبی توانسته از پس این مهم برآید.

تصاویر مندرج در اسناد ثبت اختراع، دو خودروی شاسی‌بلند متمایز را توصیف می‌کنند. خودروی نخست، یک هایلندر (احتمالاً با هفت صندلی) بوده و نسخه کوچک‌تر هم، چیزی بین «RAV4» و «Lexus LX» است که نمای پشتی آن، به‌صورت شیب‌دار طراحی شده است. نمای جلویی هر دو خودرو هم، نشان از تلاش تویوتا برای توسعه و تکامل طراحی ذوزنقه‌ای دارد که در حال حاضر در خودروهای این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گفتنی است که تویوتا، پیش از این نیز خبر از آغاز پروژه طراحی و عرضه ۱۰ مدل جدید از خودروهای الکتریکی خود در سال ۲۰۲۰ را داده بود و به نظر می‌رسد که دو پتنت طراحی یاد شده هم، احتمالاً بخشی از همان برنامه باشد. این خودروهای شاسی‌بلند که مبتنی بر پلتفرم «e-TNGA» ساخته می‌شوند، حاوی باتری‌هایی با ظرفیت ۵۰ تا ۱۰۰ کیلو وات ساعت بوده و احتمالاً تا سال ۲۰۲۲ میلادی، به بازار عرضه خواهند شد. ثبت این طراحی‌ها در چین، حاکی از اهمیت بازار قابل توجه تویوتا در این کشور است. بعلاوه، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که به زودی، اخباری مبنی بر ثبت این طراحی‌ها در سایر دفاتر ثبت اختراع جهان که بازار هدف این شرکت خودروساز را شکل می‌دهند نیز، به گوش برسد.

لازم به ذکر است، از آنجاکه «e-TNGA»، یک پلتفرم مشترک بین تویوتا و شرکت سوبارو (Subaru) بوده و فناوری‌های باتری خودرو نیز، طی یک همکاری مشترک بین تویوتا و «BYD» توسعه یافته است، شاسی‌بلندهای برقی تویوتا را می‌توان نمادی از همکاری فناورانه بین غول‌های فناوری در صنعت خودرو دانست. سرمایه‌گذاری گسترده تویوتا در حوزه خودروهای الکتریکی، در کنار استراتژی توسعه فناوری‌های هدایت خودکار وسایط نقلیه و البته برخی نوآوری‌های منحصربه‌فرد در بخش‌های مختلف، نظیر ساخت خودروهای پرنده، سیستم خودکار پخش گاز اشک‌آور و سیستم خودکار شستشوی خودرو، نشان می‌دهد که این غول فناوری ژاپن، نوآوری را در صدر اولویت‌های رقابتی خود قرار داده است. البته در این بین، نوآوری در طراحی خودرو هم فراموش نشده که از جالب‌ترین طراحی‌های تویوتا در این زمینه، می‌توان به دو پتنت طراحی جدید و همچنین نمای موشکی‌شکلی پشت خودرو اشاره نمود که پیش‌تر با هدف بهبود بهره‌وری آیرودینامیکی خودرو، معرفی شده بود.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

وبینار رایگان تحلیل پتنت؛ آخرین رویداد تقویم تابستان ۹۹
۱ شهریور ۱۳۹۹

وبینار رایگان تحلیل پتنت؛ آخرین رویداد تقویم تابستان ۹۹

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه رویدادهای تعریف شده در تقویم تابستان ۹۹، وبینار تحلیل پتنت را به عنوان آخرین رویداد این تقویم، در نیمه اول شهریور ماه برگزار می‌کند. این عنوان وبینار که برای اولین بار در فهرست برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری قرار گرفته، در مورخ یازدهم شهریورماه سال جاری، برگزار شده و علاقه‌مندان می‌توانند نسبت به ثبت‌نام در آن اقدام نمایند.

نحوه شرکت در آزمون و دریافت گواهی‌نامه سلسله وبینارهای وزارت بهداشت
۲۲ شهریور ۱۳۹۹

نحوه شرکت در آزمون و دریافت گواهی‌نامه سلسله وبینارهای وزارت بهداشت

به موجب تفاهم‌نامه کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت، دو دور از سلسله وبینارهای مالکیت فکری وزارت بهداشت، در تیرماه و مردادماه برگزار شده و دور سوم آن هم در حال برگزاری است. افرادی که در این وبینارها شرکت نموده‌اند، با حضور در آزمون‌های مربوطه، می‌توانند برای اخذ گواهی اقدام نمایند. این آزمون‌ها، از مورخ سی‌ام شهریورماه سال جاری آغاز شده و متقاضیان جهت اطلاع بیشتر، می‌توانند دستورالعمل شرکت در آزمون و نحوه دریافت گواهی‌نامه را مطالعه نمایند.

قرارگیری عناوین جذاب جدید در تقویم پاییز ۹۹ آکادمی کانون
۲۴ شهریور ۱۳۹۹

قرارگیری عناوین جذاب جدید در تقویم پاییز ۹۹ آکادمی کانون

در راستای مسئولیت آموزش ملی در حوزه مالکیت فکری، آکادمی کانون اقدام به برگزاری سلسله وبینارهای آموزشی در قالب تقویم فصل تابستان خود نموده است. با توجه به نگاه مخاطب‌محور آکادمی و نظرسنجی‌های صورت گرفته، علاوه بر عناوین قبلی، تمرکز بیشتر بر مسئله ثبت اختراع داخلی صورت گرفته و وبیناری با عنوان «مسیر ملی حفاظت از اختراعات» هم در این تقویم گنجانده شده است. «آیین دادرسی دعاوی نقض مالکیت صنعتی ایران»، از دیگر وبینارهایی است که در این تقویم گنجانده شده و مسائل حقوقی در ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد.

سوئیس در صدر فهرست شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۰
۱۶ شهریور ۱۳۹۹

سوئیس در صدر فهرست شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۰

سازمان جهانی مالکیت فکری، در گزارش جدید خود که تحت عنوان شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۰ انتشار یافته، وضعیت نوآوری در کشورهای مختلف را بررسی نموده است. این گزارش، با استفاده از معیارهای مختلفی همچون میزان پیچیدگی کسب‌وکارها، هزینه‌های آموزش و خروجی‌های خلاقانه در اقتصاد، سطح نوآوری در مناطق مختلف را ارزیابی نموده است. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، سوئیس برای چندمین سال متوالی، در صدر فهرست نوآورترین اقتصاد جهان جای گرفته و پس از آن، سوئد و آمریکا رده‌های بعدی را از آن خود نموده‌اند.

اعطای نخستین گواهی ثبت اختراع واکسن کووید-۱۹ در چین
۱۰ شهریور ۱۳۹۹

اعطای نخستین گواهی ثبت اختراع واکسن کووید-۱۹ در چین

بنابر اعلام رسمی «CanSino Biologics»، درخواست ثبت اختراع واکسن کووید-۱۹ ابداعی این شرکت، مورد تأیید اداره ملی مالکیت فکری چین قرار گرفته است. این پتنت که مشترکاً از سوی آکادمی علوم نظامی چین و این شرکت بیودارویی به ثبت رسیده، اولین گواهی ثبت اختراع مرتبط با واکسن کرونا در این کشور به حساب آمده و یک پله امیدواری دیگر برای غلبه بر این مشکل جهانی ایجاد نموده است.

مدیریت پهپادها با الگوهای مشابه تاکسی‌های اینترنتی
۲ شهریور ۱۳۹۹

مدیریت پهپادها با الگوهای مشابه تاکسی‌های اینترنتی

شرکت استارت‌آپی «DronaUp»، در حال توسعه سیستمی خودکار و کارآمد برای مدیریت خدمات هواپیماهای بدون سرنشین و برقراری ارتباطی کارآمد با هدایت‌کنندگان این وسایط پیشرفته است. سیستمی که از طریق آن، بتوان فهمید که در لحظه مورد نیاز، کدام‌یک از هدایت‌کنندگان پهپادها، در دسترس، مناسب و نزدیک به محل مورد نظر بوده و بدین وسیله، از خدمات آن‌ها در محدوده مکانی و زمانی مدنظر استفاده نمود.