در میان اخبار بسیار زیاد صنعت خودرو و طرفداران بسیار زیاد آنها، رصد ثبت اختراعات شرکتهای بزرگ فعال در این حوزه، همیشه سیگنالی برای شناخت فناوریهایی است که در آینده نه چندان دور، در خودروهای جدید عرضه میشوند. اما این واقعیت تنها محدود به فناوریهای جدید نیست؛ حتی طراحیهای جدیدی هم که در آینده توسط خودروسازان مورد استفاده قرار میگیرند، در میان اسناد ثبت اختراع قابل رؤیت میباشند. همین بررسیها، نشان میدهد که تویوتا، در ادامه برنامه بزرگ و بلندپروازانه خود برای توسعه سبد خودروهای الکتریکی، به دنبال عرضه دو مدل جدید است. این دو مدل که در کلاس خودروهای شاسیبلند (SUV) قرار میگیرند، اخیراً در دو پتنت طراحی به ثبت رسیده در دفتر ثبت اختراع چین توصیف شدهاند.
یکی از مشخصههای تویوتا در حوزه فناوری و نوآوری، علاقه خاص به فناوریهای ترکیبی است. برخلاف بسیاری از خودروسازان، تویوتا سعی بر تکرار تجربه موفق خودروهای هیبریدی و محبوب خود، نظیر کرولا (Corolla)، کمری (Camry)، هایلندر (Highlander) و «RAV4» داشته و در این مسیر، خودروهای الکتریکی ترکیبی (EV Mix)، یک هدف مطلوب برای این خودروساز محسوب میشوند. اخبار درز کرده از آخرین پتنتهای طراحی این شرکت، گواهی بر این واقعیت است که تویوتا، با نوآوریهای جدید خود، به خوبی توانسته از پس این مهم برآید.
تصاویر مندرج در اسناد ثبت اختراع، دو خودروی شاسیبلند متمایز را توصیف میکنند. خودروی نخست، یک هایلندر (احتمالاً با هفت صندلی) بوده و نسخه کوچکتر هم، چیزی بین «RAV4» و «Lexus LX» است که نمای پشتی آن، بهصورت شیبدار طراحی شده است. نمای جلویی هر دو خودرو هم، نشان از تلاش تویوتا برای توسعه و تکامل طراحی ذوزنقهای دارد که در حال حاضر در خودروهای این شرکت مورد استفاده قرار میگیرد.
گفتنی است که تویوتا، پیش از این نیز خبر از آغاز پروژه طراحی و عرضه ۱۰ مدل جدید از خودروهای الکتریکی خود در سال ۲۰۲۰ را داده بود و به نظر میرسد که دو پتنت طراحی یاد شده هم، احتمالاً بخشی از همان برنامه باشد. این خودروهای شاسیبلند که مبتنی بر پلتفرم «e-TNGA» ساخته میشوند، حاوی باتریهایی با ظرفیت ۵۰ تا ۱۰۰ کیلو وات ساعت بوده و احتمالاً تا سال ۲۰۲۲ میلادی، به بازار عرضه خواهند شد. ثبت این طراحیها در چین، حاکی از اهمیت بازار قابل توجه تویوتا در این کشور است. بعلاوه، پیشبینیها حاکی از آن است که به زودی، اخباری مبنی بر ثبت این طراحیها در سایر دفاتر ثبت اختراع جهان که بازار هدف این شرکت خودروساز را شکل میدهند نیز، به گوش برسد.
لازم به ذکر است، از آنجاکه «e-TNGA»، یک پلتفرم مشترک بین تویوتا و شرکت سوبارو (Subaru) بوده و فناوریهای باتری خودرو نیز، طی یک همکاری مشترک بین تویوتا و «BYD» توسعه یافته است، شاسیبلندهای برقی تویوتا را میتوان نمادی از همکاری فناورانه بین غولهای فناوری در صنعت خودرو دانست. سرمایهگذاری گسترده تویوتا در حوزه خودروهای الکتریکی، در کنار استراتژی توسعه فناوریهای هدایت خودکار وسایط نقلیه و البته برخی نوآوریهای منحصربهفرد در بخشهای مختلف، نظیر ساخت خودروهای پرنده، سیستم خودکار پخش گاز اشکآور و سیستم خودکار شستشوی خودرو، نشان میدهد که این غول فناوری ژاپن، نوآوری را در صدر اولویتهای رقابتی خود قرار داده است. البته در این بین، نوآوری در طراحی خودرو هم فراموش نشده که از جالبترین طراحیهای تویوتا در این زمینه، میتوان به دو پتنت طراحی جدید و همچنین نمای موشکیشکلی پشت خودرو اشاره نمود که پیشتر با هدف بهبود بهرهوری آیرودینامیکی خودرو، معرفی شده بود.