پیوستن موتور جستجوی چینی به شبکه جهانی منبع ‌باز اختراعات
۲۳ تیر ۱۳۹۹ پیوستن موتور جستجوی چینی به شبکه جهانی منبع ‌باز اختراعات

بایدو (Baidu)، بزرگ‌ترین موتور جستجوی چین که از شرکت‌های پیشرو در حوزه فناوری هوش مصنوعی قلمداد می‌شود، به شبکه جهانی منبع‌باز اختراعات (Open Invention Network-OIN) پیوست. این اقدام غول فناوری چین و تعهد حاصل‌شده در نتیجه آن، می‌تواند پیشرفت هر چه بیشتر فناوری هوش مصنوعی از طریق یک بستر منبع‌باز را به همراه داشته و در نتیجه، تحولی بزرگ در صنایع مختلف ایجاد نماید.

فناوری‌های منبع باز، یکی از موضوعات مهمی است که توجه بسیاری از فعالان صنایع مختلف، از جمله صنعت نرم‌افزار را به خود جلب نموده است. در راستای توسعه این قبیل فناوری‌ها، کنسرسیوم‌ها و همکاری‌های فناورانه‌ای میان شرکت‌ها و سازمان‌ها مختلف شکل می‌گیرد. در این میان، «OIN» نیز یک کنسرسیوم منبع‌باز پتنت است که در سال ۲۰۰۵ میلادی تأسیس شده و عضویت برخی از غول‌های فناوری جهان، نظیر گوگل، «IBM» و مایکروسافت، موجب شده تا بسیاری از استارت‌آپ‌ها و حتی برخی از شرکت‌های فناور بزرگ، به حضور در آن و بهره‌مندی از مزایای متعددش، ترغیب شوند. در این کنسرسیوم، حق امتیاز بهره‌برداری از پتنت و مجوزهای متقابل، برای تمامی اعضاء رایگان خواهد بود.

یکی از مدیران ارشد شرکت «Cirrus Logic» که به شبکه اختراعات منبع‌باز پیوسته است، پیرامون این شبکه می‌گوید: «اقداماتی نظیر OIN، می‌تواند تضمینی برای توسعه مداوم راهکارها و ایده‌های باز، به منظور ایجاد نوآوری‌های جدید در محصولات الکترونیک باشد». اختراعات به اشتراک گذاشته شده در این کنسرسیوم، به‌طور خاص بر نرم‌افزار لینوکس و فناوری‌های مرتبط با آن متمرکز بوده و مجموعه‌ای از فناوری‌ها و نرم‌افزارهای مشهور، از جمله اندروید، آپاچی «Apache»، کروم «Chrome OS»، کوبرنتیس «Kubernetes» و لیبر آفیس «LiberOffice»، تحت پوشش آن قرار دارند.

پس از پیوستن مایکروسافت به این شبکه و به اشتراک‌گذاری بیش از ۶۰ هزار پتنت، حضور بایدو می‌تواند روند دستیابی به آخرین نوآوری‌های حوزه هوش مصنوعی و نرم‌افزارهای جدید را برای اعضا تسهیل نماید. البته پیوستن بایدو را می‌توان از جنبه‌ای دیگر هم نگریست. در سال‌های اخیر، روابط تجاری بین آمریکا و چین، به‌عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان، کمی متلاطم شده است. یکی از موارد اختلاف بین این دو کشور، سوءاستفاده از دارایی‌های فکری و اتهام سرقت گسترده آن‌ها از سوی شرکت‌های چینی، مانند هوآوی است. پیوستن بایدو به شبکه جهانی منبع باز اختراعات که پس از غول تجارت الکترونیک این کشور یعنی علی‌بابا انجام می‌گیرد، می‌تواند گامی مهم در تلطیف شرایط بین دو کشور محسوب شود.

کیت برگلت (Keith Bergelt)، مدیر «OIN»، در ارتباط با پیوستن بایدو به این شبکه می‌گوید: «خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی و اینترنت، همچنان در حال خلق صنایع جدیدی هستند و بایدو به‌عنوان یک رهبر جهانی در این حوزه، مزایای نوآوری مشترک نهفته در فعالیت‌های منبع‌باز را به خوبی درک نموده است». کوی لینگ‌لینگ (Cui Lingling)، مدیر دپارتمان ثبت اختراعات بایدو نیز، دراین‌باره اظهار می‌دارد: «بایدو، تعدادی سیستم‌عامل منبع‌باز، از جمله Apollo (پلتفرم رانندگی خودکار) و PaddlePaddle (سیستم مبتنی بر یادگیری عمیق) راه‌اندازی نموده و به‌طور جدی، به ایجاد و توسعه همکاری‌های مبتنی بر پتنت علاقه‌مند است». با توجه به پیشگامی چین در زمینه فعالیت‌های ثبت اختراع، پیوستن یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ چینی به «OIN»، نقطه عطفی برای شبکه جهانی منبع‌باز اختراعات خواهد بود.

 

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.