دعاوی حقوقی گسترده نایک پیرامون حقوق مالکیت فکری
۲۴ تیر ۱۳۹۹ دعاوی حقوقی گسترده نایک پیرامون حقوق مالکیت فکری

بی‌شک، نایک یکی از پیشگامان نوآوری در ورزش محسوب شده و در زمره محبوب‌ترین برندهای لباس‌ها و کفش‌های ورزشی قرار دارد؛ این تعهد به نوآوری، به‌شکلی است که حوزه‌های مختلف، از لباس‌های خودتمیز شونده و هوشمند گرفته، تا واقعیت مجازی و حتی فناوری نوظهور بلاک‌چین برای تولید ارز دیجیتال انحصاری را در بر می‌گیرد. طبیعی است که این حد از فعالیت‌های نوآورانه، نیازمند حفاظت از طریق سبد پتنتی قدرتمند بوده که البته با دعاوی حقوقی گسترده‌ای نیز همراه خواهد بود. این شرکت که در سال‌های اخیر، یک مجادله حقوقی جدی را با اسکچرز (Skechers) تجربه نموده، در جبهه‌های دیگر، با سایر رقبا نیز در خصوص دارایی‌های فکری خود، درگیری‌هایی داشته است.

صنعت کفش، یکی از علاقه‌مندی‌های جدی نایک است که با سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه‌ای فراوانی همراه بوده است. کفش‌های نایک، به‌عنوان یک برند معتبر و پیشگام در نوآوری شناخته می‌شود و این شرکت هم، سعی دارد تا با عرضه آخرین پیشرفت‌های فنی در محصولات جدید خود، این ذهنیت را در مشتریان تقویت نماید. برای مثال، نایک اخیراً نوعی کفش مبتنی بر بلاک‌چین معرفی نموده که قابلیت رهگیری مالکیت کفش و تأیید صحت اصل بودن آن را دارا است. نوآوری دیگر این شرکت، تعبیه نوعی نوار نقاله کوچک در کف کفش‌های ورزشی است که پوشیدن آن‌ها را تسهیل می‌کند. در این میان، مجادله بر سر نقض پتنت، یکی از پیامدهای ناخواسته این پیشگامی در نوآوری است که در پرونده نایک و آدیداس، به اوج خود رسیده است. پس از نبردی طولانی و پر کش‌و‌قوس که با تلاش گسترده رقیب آلمانی بر رد اعتبار دو پتنت نایک همراه بود، حالا خبر از پیروزی بزرگ نایک به گوش می‌رسد. بنا بر رأی دادگاه تجدیدنظر، اعتبار این دو پتنت با شماره‌های «US 7814598» و «US 8266749» که مرتبط با فناوری انحصاری «Flyknit» است، تأیید شده و اقدام آدیداس، مصداق نقض پتنت محسوب می‌شود.

این پرونده، به سال ۲۰۱۲ میلادی و شکایت نایک از آدیداس باز می‌گردد که پس از محکومیت آدیداس در دادگاه بدوی، این شرکت به دادگاه تجدیدنظر پناه برد و متقاضی رد اعتبار پتنت‌های نایک شد که با توجه به حکم اخیر دادگاه، این تیر نیز به سنگ خورد. سبد پتنت قدرتمند نایک در خصوص فناوری «Flyknit»، شامل بیش از ۳۰۰ پتنت است و این مسئله، کار را برای رقبایی همچون آدیداس بسیار دشوار می‌کند.

لازم به تأکید است که به موازات این دعاوی بزرگ نقض پتنت با اسکچرز و آدیداس، نایک با شرکت‌های کوچک و بزرگ دیگر هم دست به گریبان است. در یکی از این دعاوی که اخیراً مطرح شده است، یک شرکت طراحی مد به نام «Faded Royalty» که در نیویورک مستقر است، نایک و مایکل جردن (اسطوره مشهور بسکتبال) را متهم نموده که لوگوی این شرکت را بدون کسب اجازه، مورد استفاده قرار داده‌اند. این برند مد، مدعی شده که لوگوی ستاره‌مانند این شرکت، در همکاری تجاری نایک-جردن در «2020 NBA All-Star» استفاده شده و در همین خصوص، خواستار دریافت غرامتی 30 میلیون دلاری شده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day