سیستم منحصربه‌فردی برای پیشگیری از حوادث موتورسواری
۲۵ تیر ۱۳۹۹

سیستم منحصربه‌فردی برای پیشگیری از حوادث موتورسواری

طی سال‌های اخیر، یکی از آشکارترین روندهای تحقیق‌وتوسعه در خصوص موتورسیکلت‌ها، توسعه سیستم‌های کمکی برای راندن و کنترل ایمن آن‌ها بوده است. اهمیت به مسئله ایمنی، به‌حدی با جدیت دنبال شده که در حال حاضر، برخی سیستم‌های کنترلی برای توقف به‌موقع و یا افزایش تعادل، به عناصری حیاتی در موتورسیکلت‌های مدرن تبدیل شده‌اند. در راستای افزایش ایمنی این وسایط نقلیه چابک و البته کمی ناایمن، کاواساکی (Kawasaki) که به‌عنوان یکی از بازیگران سنتی و البته پیشتاز در این صنعت شناخته می‌شود، ایده‌ای جدید و هوشمندانه ارائه نموده است.

برای بهبود ایمنی موتورسیکلت‌ها، سیستم‌های کمکی بسیاری توسعه یافته است که از آن جمله، می‌توان به سیستم‌های کنترل چرخ‌ها و یا سیستم تعلیق الکترونیکی اشاره نمود. علی‌رغم سرعت و جدیت بالا برای بهبود این سیستم‌ها، تمامی آن‌ها در یک چیز مشترکند و آن، استوار شدن بر مبنای یک واکنش و نه یک اقدام پیشگیرانه است. به عبارت دیگر، این سیستم‌های نوآورانه، هیچ کاری برای جلوگیری و یا کاهش ریسک از دست دادن کنترل انجام نمی‌دهند و عملاً هنگامی‌که همه چیز اشتباه پیش رود، تنها مهارت راننده و یا یک معجزه است که می‌تواند از دست دادن کنترل را از بین ببرد. با این وجود، پتنت جدید کاواساکی، این امیدواری را ایجاد نموده که شرایط می‌تواند به نحو دیگری حاکم شود.

کاواساکی، از یک طرف با افزایش تعداد سیستم‌های ایمنی مورد استفاده، نظیر «ABS» و «ASR»، قابلیت واکنش در برابر مشکلات ناگهانی را افزایش داده و از طرف دیگر، با استفاده از سیستم‌های کنترلی، شرایط خطرناک را پیش‌بینی نموده و از رخ دادن حوادث جلوگیری می‌نماید. شرایطی را تصور کنید که ناگهان مانعی جلوی موتورسوار سبز می‌شود، اما ترمز موتورسیکلت، آن‌طور که باید و شاید کار نمی‌کند. با سیستم پیشگیرانه جدید کاواساکی، حتی پیش از آن‌که موتورسوار برای فشردن ترمز تلاش کند، عملکرد موتور و سیستم‌های ایمنی تحت کنترل قرار گرفته و ایمنی تضمین می‌گردد.

برای دستیابی به این هدف بلندپروازانه، کاواساکی روش‌های مختلفی را نام برده است، اما عناصر اصلی و مشترک در تمامی آن‌ها، دوربین، حسگر لیزری، سیستم جهت‌یابی ماهواره‌ای داخلی و تعدادی حسگر وزن تعبیه شده در بخش‌های مختلف از جمله صندلی و پدال‌ها است که عملگرهای مختلف، از جمله موقعیت دریچه گاز، سرعت، نیروی ترمز و پردازنده‌های موجود را تحت کنترل در می‌آورند. دوربین و حسگر لیزری، هر دو در قسمت جلویی موتورسیکلت قرار می‌گیرند، در حالی‌که هر یک از آن‌ها، مسئولیت خاصی را به عهده دارند. لیزر، فاصله از وسایط نقلیه جلویی را اندازه‌گیری می‌کند و دوربین با اتصال به یک سیستم تشخیص تصاویر، برای نظارت بر علائم و نشانه‌های جاده‌ای و تشخیص پیچ‌ها و انحرافات جاده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اطلاعات، همراه با نقشه‌های دقیق از منطقه مورد نظر، مشخص می‌کند که در چه زمانی و با چه قدرتی، باید ترمز گرفته شده و عکس‌العمل بهینه انجام گیرد.

نکته بعدی، کارکرد جالب حسگرهای کنترل بار است که با رصد وزن موتورسوار و توزیع آن در لحظات مختلف، مشخص می‌کند که چه زمانی موتورسوار باید وزن خود را به سمت دیگر موتورسیکلت جابجا کند. مجموعه این داده‌ها، همراه با حسگرهای رصد دریچه گاز، سرعت، «GPS» و ...، به بخش پیش‌بینی کامپیوتری انتقال یافته و خروجی نهایی، در قالب تصمیم بعدی موتورسوار ارائه می‌شود.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

برگزاری دومین آزمون برخط مالکیت فکری
۸ مهر ۱۳۹۹

برگزاری دومین آزمون برخط مالکیت فکری

پیرو برگزاری موفق نخستین آزمون بر خط مالکیت فکری و استقبال قابل توجه مخاطبین، برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری دومین دوره این آزمون در مهرماه سال جاری، انجام شده است. این آزمون، در راستای اهداف آموزشی و ترویجی کانون پتنت در حوزه مالکیت فکری و به‌طور خاص ثبت اختراع، روز یکشنبه مورخ ۲۰ مهرماه، از ساعت ۱۰ الی ۱۲ برگزار می‌گردد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت
۱۹ مهر ۱۳۹۹

امضای تفاهم‌نامه همکاری کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت

در راستای حمایت از دارایی‌های فکری فناوران حوزه سلامت و با عنایت به ظرفیت‌های موجود در کانون پتنت ایران، تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به امضا رسید.

نوآوری مخترع ۱۴ ساله ایرلندی برای کمک به کشاورزان
۱۴ مهر ۱۳۹۹

نوآوری مخترع ۱۴ ساله ایرلندی برای کمک به کشاورزان

یک نوجوان ایرلندی، با ایده هوشمندانه و جالب خود، موفق به دریافت جایزه «نوآور جوان»، گردیده است. «آلانا مک‌کیب» چهارده ساله، با اختراع دستگاه عبور ایمن از حصارهای الکتریکی در مزارع کشاورزی، کمک شایان ذکری به کشاورزان نموده تا تجربه وحشتناک لمس این حصارها را برای همیشه حذف نماید. استفاده از این وسیله ساده، به کاربران امکان می‌دهد تا بدون ترس از شوک الکتریکی حصارها، آن‌ها را به پایین فشار داده و از رویشان رد شوند.

برگزاری وبینار آشنایی با پتنت و شرایط احراز آن در دانشگاه تهران
۱۳ مهر ۱۳۹۹

برگزاری وبینار آشنایی با پتنت و شرایط احراز آن در دانشگاه تهران

به همت انجمن علمی مهندسی شیمی دانشگاه تهران و همکاری کانون پتنت ایران، در روز سه‌شنبه مورخ هشتم مهرماه سال جاری، وبیناری با عنوان «آشنایی با پتنت و شرایط احراز آن»، با حضور بیش از ۹۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی، کارشناسان و دانشجویان برگزار گردید. در این کارگاه که با توجه به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به‌صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار گردید، مقدماتی در خصوص مالکیت فکری، ضرورت نیاز به ثبت اختراع و اهمیت آن برای محققین و فناوران و شرایط و الزامات لازم برای اخذ یک گواهی ثبت اختراع شرح داده شد.

دستگیره رباتیک؛ یک اختراع دانش‌آموزی موفق
۷ مهر ۱۳۹۹

دستگیره رباتیک؛ یک اختراع دانش‌آموزی موفق

یک تیم دانش‌آموزی از مدرسه «Green Bank Elementary» ویرجینیای آمریکا، نوعی بازوی مکانیکی جالب برای کمک به افراد ویلچرنشین ابداع نموده‌اند. این تیم رباتیک خلاق و نوآور که خود را برای مسابقات جهانی رباتیک آماده می‌کنند، در تلاش برای ثبت اختراع خود می‌باشند. این اختراع، برای باز کردن دستگیره درب‌های بلند، کمک ویژه‌ای به معلولین می‌نماید.

برگزاری وبینار مقدمات نگارش پتنت ویژه کارشناسان پارک‌های علم و فناوری
۲۳ مهر ۱۳۹۹

برگزاری وبینار مقدمات نگارش پتنت ویژه کارشناسان پارک‌های علم و فناوری

در پی همکاری مشترک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کانون پتنت ایران، در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه، مورخ سیزدهم و چهاردهم مهرماه سال جاری، وبینار آموزشی با عنوان «مقدمات نگارش پتنت»، با حضور بیش از ۳۰ نفر از کارشناسان پارک‌های علم و فناوری برگزار گردید. این کارگاه، با هدف آشنایی کارشناسان پارک‌های علم و فناوری، با ساختار ادعاها، نکات و چالش‌های مربوط به آن و موارد تأثیرگذار بر نگارش اصولی یک متن اختراع برگزار گردید.