سیستم منحصربه‌فردی برای پیشگیری از حوادث موتورسواری
۲۵ تیر ۱۳۹۹

سیستم منحصربه‌فردی برای پیشگیری از حوادث موتورسواری

طی سال‌های اخیر، یکی از آشکارترین روندهای تحقیق‌وتوسعه در خصوص موتورسیکلت‌ها، توسعه سیستم‌های کمکی برای راندن و کنترل ایمن آن‌ها بوده است. اهمیت به مسئله ایمنی، به‌حدی با جدیت دنبال شده که در حال حاضر، برخی سیستم‌های کنترلی برای توقف به‌موقع و یا افزایش تعادل، به عناصری حیاتی در موتورسیکلت‌های مدرن تبدیل شده‌اند. در راستای افزایش ایمنی این وسایط نقلیه چابک و البته کمی ناایمن، کاواساکی (Kawasaki) که به‌عنوان یکی از بازیگران سنتی و البته پیشتاز در این صنعت شناخته می‌شود، ایده‌ای جدید و هوشمندانه ارائه نموده است.

برای بهبود ایمنی موتورسیکلت‌ها، سیستم‌های کمکی بسیاری توسعه یافته است که از آن جمله، می‌توان به سیستم‌های کنترل چرخ‌ها و یا سیستم تعلیق الکترونیکی اشاره نمود. علی‌رغم سرعت و جدیت بالا برای بهبود این سیستم‌ها، تمامی آن‌ها در یک چیز مشترکند و آن، استوار شدن بر مبنای یک واکنش و نه یک اقدام پیشگیرانه است. به عبارت دیگر، این سیستم‌های نوآورانه، هیچ کاری برای جلوگیری و یا کاهش ریسک از دست دادن کنترل انجام نمی‌دهند و عملاً هنگامی‌که همه چیز اشتباه پیش رود، تنها مهارت راننده و یا یک معجزه است که می‌تواند از دست دادن کنترل را از بین ببرد. با این وجود، پتنت جدید کاواساکی، این امیدواری را ایجاد نموده که شرایط می‌تواند به نحو دیگری حاکم شود.

کاواساکی، از یک طرف با افزایش تعداد سیستم‌های ایمنی مورد استفاده، نظیر «ABS» و «ASR»، قابلیت واکنش در برابر مشکلات ناگهانی را افزایش داده و از طرف دیگر، با استفاده از سیستم‌های کنترلی، شرایط خطرناک را پیش‌بینی نموده و از رخ دادن حوادث جلوگیری می‌نماید. شرایطی را تصور کنید که ناگهان مانعی جلوی موتورسوار سبز می‌شود، اما ترمز موتورسیکلت، آن‌طور که باید و شاید کار نمی‌کند. با سیستم پیشگیرانه جدید کاواساکی، حتی پیش از آن‌که موتورسوار برای فشردن ترمز تلاش کند، عملکرد موتور و سیستم‌های ایمنی تحت کنترل قرار گرفته و ایمنی تضمین می‌گردد.

برای دستیابی به این هدف بلندپروازانه، کاواساکی روش‌های مختلفی را نام برده است، اما عناصر اصلی و مشترک در تمامی آن‌ها، دوربین، حسگر لیزری، سیستم جهت‌یابی ماهواره‌ای داخلی و تعدادی حسگر وزن تعبیه شده در بخش‌های مختلف از جمله صندلی و پدال‌ها است که عملگرهای مختلف، از جمله موقعیت دریچه گاز، سرعت، نیروی ترمز و پردازنده‌های موجود را تحت کنترل در می‌آورند. دوربین و حسگر لیزری، هر دو در قسمت جلویی موتورسیکلت قرار می‌گیرند، در حالی‌که هر یک از آن‌ها، مسئولیت خاصی را به عهده دارند. لیزر، فاصله از وسایط نقلیه جلویی را اندازه‌گیری می‌کند و دوربین با اتصال به یک سیستم تشخیص تصاویر، برای نظارت بر علائم و نشانه‌های جاده‌ای و تشخیص پیچ‌ها و انحرافات جاده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اطلاعات، همراه با نقشه‌های دقیق از منطقه مورد نظر، مشخص می‌کند که در چه زمانی و با چه قدرتی، باید ترمز گرفته شده و عکس‌العمل بهینه انجام گیرد.

نکته بعدی، کارکرد جالب حسگرهای کنترل بار است که با رصد وزن موتورسوار و توزیع آن در لحظات مختلف، مشخص می‌کند که چه زمانی موتورسوار باید وزن خود را به سمت دیگر موتورسیکلت جابجا کند. مجموعه این داده‌ها، همراه با حسگرهای رصد دریچه گاز، سرعت، «GPS» و ...، به بخش پیش‌بینی کامپیوتری انتقال یافته و خروجی نهایی، در قالب تصمیم بعدی موتورسوار ارائه می‌شود.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

ربات هوشمندی که تجربه گفتگو با افراد فوت شده را فراهم می‌کند!
۱۹ بهمن ۱۳۹۹

ربات هوشمندی که تجربه گفتگو با افراد فوت شده را فراهم می‌کند!

مایکروسافت، سیستم هوشمندی ابداع نموده که به افراد امکان می‌دهد تا با مردگان صحبت کنند. این مکالمه مجازی که از طریق ربات «Cahtbot» صورت می‌گیرد، دلتنگی کاربران را رفع نموده و امکان تجدید خاطرات با عزیزان درگذشته را فراهم می‌سازد. به این منظور، داده‌های اجتماعی، مانند تصاویر، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، پیام‌ها، داده‌های صوتی و حتی نامه‌های نوشته شده از فرد مذکور، برای آموزش ربات و ایجاد قابلیت تعامل و گفتگوی کاملاً مشابه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساخت خودروهای واقعی با روشی مشابه اسباب‌بازی‌ها
۲۱ بهمن ۱۳۹۹

ساخت خودروهای واقعی با روشی مشابه اسباب‌بازی‌ها

تسلا آرزوی خود برای ساخت یکپارچه بدنه خودرو با استفاده از ریخته‌گری را رها نکرده است. ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت که همواره با توئیت‌های جنجالی خود دنیا را شگفت‌زده نموده و از آینده نه‌چندان دور محصولات تسلا می‌گوید، اخیراً در توئیتی اعلام کرده که در آینده‌ای نزدیک، شاهد انقلابی در صنعت خودرو خواهیم بود. ماسک در توئیت خود آورده: «ما با استفاده از دستگاه‌های ریخته‌گری بزرگمان، در تلاشیم تا ابعاد کامل خودروها را به همان روشی تولید کنیم که ماشین‌های اسباب‌بازی ساخته می‌شوند».

وبینار آموزشی اسرار تجاری در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۸ بهمن ۱۳۹۹

وبینار آموزشی اسرار تجاری در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه برنامه‌های مخاطب‌محور خود در حوزه‌های مختلف مالکیت فکری، اقدام به برگزاری نخستین وبینار آموزشی اسرار تجاری نموده است. این وبینار که به معرفی اسرار تجاری به‌عنوان یکی از راهکارهای حفاظت از دارایی‌های فکری می‌پردازد، روز سه‌شنبه مورخ ۲۸ بهمن‌ماه سال جاری و در قالب سه‌‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری، برگزار می‌گردد.

آیا باید منتظر مک‌بوک، آی‌پد و آیفون تیتانیومی باشیم؟
۲۰ بهمن ۱۳۹۹

آیا باید منتظر مک‌بوک، آی‌پد و آیفون تیتانیومی باشیم؟

ثبت اختراع جدید اپل، حکایت از عزمی جدی برای تولید نسخه‌ تیتانیومی مک‌بوک، آی‌پد و آیفون دارد. در حالی‌که اپل پیش‌تر ساعت‌های تیتانیومی خود را به بازار عرضه کرده بود، پتنت جدید این شرکت، نشان می‌دهد که چالش‌های موجود در مسیر استفاده از تیتانیوم برای سایر محصولات خود را نیز حل نموده است.

صدرنشینی تویوتا در میان خودروسازان متقاضی ثبت اختراع
۲۵ بهمن ۱۳۹۹

صدرنشینی تویوتا در میان خودروسازان متقاضی ثبت اختراع

تویوتا، با عملکردی شگفت‌انگیز نسبت به سایر برندهای خودروسازی، برتری مطلق خود در خصوص نوآوری و ثبت اختراع را اثبات نموده است. این خودروساز مشهور ژاپنی، طی یک دهه اخیر، بیش از ۳۳۰ هزار تقاضای ثبت اختراع جدید داشته که حاکی از نقش کلیدی پتنت در صنعت خودروسازی و البته توجه ویژه تویوتا، به این ابزار کلیدی برای حفاظت از اختراعات و نوآوری‌ها است. پس از تویوتا، شرکت‌های هیوندای و فورد، به ترتیب با حدود ۱۶۳ هزار و ۱۵۷ هزار تقاضانامه، در رده‌های دوم و سوم جای دارند.

آمازون و نوآوری‌های انقلابی در حوزه تحویل سفارشات
۲۶ بهمن ۱۳۹۹

آمازون و نوآوری‌های انقلابی در حوزه تحویل سفارشات

آمازون، غول صنعت تجارت الکترونیک و یکی از بازیگران پیشرو در حوزه نوآوری، در تلاش است تا با توسعه فناوری‌های مختلف و با تمرکز ویژه بر روی پهپادها، انقلابی در رویه‌های فعلی تحویل سفارشات پدید آورد. ایده‌های خلاقانه این شرکت، از انبار زیرآب، انبار هوایی و انبار زیرزمینی گرفته تا برج‌های پهپادی، آینده صنعت تجارت الکترونیک را نشانه رفته است.