فناوری احراز هویت اپل، جایگزینی برای کارت‌های شناسایی فیزیکی
۳۱ تیر ۱۳۹۹ فناوری احراز هویت اپل، جایگزینی برای کارت‌های شناسایی فیزیکی

اپل در ادامه تلاش‌های نوآورانه خود، موفق به ارائه فناوری جدیدی برای تأیید هویت افراد شده که نیاز به کارت‌های فیزیکی مرسوم به منظور شناسایی افراد را مرتفع می‌نماید. این دستاورد ارزشمند، می‌تواند جایگزین کارت‌های سنتی مختلف، نظیر گواهینامه‌های رانندگی، گذرنامه‌ها و کارت‌های شناسایی مورد استفاده در سازمان‌های دولتی و خصوصی شده و تحولی مهم را به دنبال داشته باشد.

توسعه فناوری‌های احراز هویت، یکی از حوزه‌های مورد علاقه شرکت‌های فناوری همچون اپل است که طی چند سال گذشته، با سرمایه‌گذاری جدی آن‌ها همراه شده است. پیش از این، اپل نوآوری‌های زیادی در زمینه احراز هویت بیومتریک در ساعت‌های هوشمند، تلفن‌های همراه آیفون و حتی خودرو به ثبت رسانیده و عملاً از پیشگامان اصلی این صنعت محسوب می‌شود. با این وجود، این شرکت فناور، پا را فراتر از محصولات مصرفی گذاشته و به دنبال روش جدیدی است که نیاز به همراه داشتن ده‌ها کارت شناسایی را به صورت کامل رفع می‌نماید. برای درک بهتر این موضوع، کافی است در نظر داشته باشید که به جای به همراه داشتن یک کارت ملی، یک شناسنامه، یک دفترچه بیمه، یک کارت پایان خدمت، یک گذرنامه، یک کارت سوخت، یک کارت ورود و خروج به شرکت و ...، کافی است از فناوری جدید اپل بهره گرفته و نه بابت دزدی مدارک خود نگران باشید و نه از بابت حمل تعداد زیادی کارت و مدرک عذاب بکشید.

بنا بر پتنت جدید این شرکت که در روزهای پایانی سال ۲۰۱۹، در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی تحت شماره «US 20200213311» انتشار یافته است، اپل سیستمی منحصربه‌فرد ارائه نموده که قابلیت احراز هویت کاربران در شرایط مختلف را فراهم می‌کند. این فناوری که احتمالاً قابلیت پیاده‌سازی در قالب «Mobile ID» را خواهد داشت، یک رابط کاربری ایجاد نموده که می‌تواند مجموعه‌ای متنوع از اطلاعات، شامل آدرس، تاریخ تولد، شماره شناسایی (کدملی، شماره گذرنامه یا شماره تأمین اجتماعی)، شماره تلفن همراه، آدرس ایمیل و بسیاری از اطلاعات شخصی دیگر را در خود جای دهد.

گفتنی است که با توجه به همکاری‌های اخیر اپل با برخی دولت‌های محلی در آلمان، آمریکا و ژاپن در زمینه فناوری‌های جایگزین احراز هویت، به نظر می‌رسد که این شرکت در تجاری‌سازی این فناوری جدی بوده و به زودی شاهد تغییراتی بنیادین در شناسایی و تأیید هویت افراد (مثلاً در فرودگاه‌ها، ادارات پلیس، ورودی‌های شرکت‌ها و ...) خواهیم بود. البته هنوز مشخص نیست که فناوری‌های نوین مبتنی بر تلفن همراه که احراز هویت افراد را به صورت دیجیتالی ممکن می‌سازند، تا چه حد با قانون «Real ID Act» به‌عنوان تعیین‌کننده حداقل استانداردهای امنیتی همخوانی داشته و اپل برای تأمین این حداقل‌های امنیتی، چه کاری انجام داده است. با توجه به اجرایی شدن قانون «Real ID» در اکتبر ۲۰۲۱، باید منتظر ماند و استراتژی‌های جدید اپل در این زمینه را شاهد بود.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.