تسلا، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد
۰۶ مرداد ۱۳۹۹ تسلا، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد

تسلا در همکاری‌های فناورانه خود با یک شرکت فعال در حوزه فناوری‌های زیستی، موفق به توسعه نوآوری منحصربه‌فردی برای فناوری انقلابی «RNA» شده است. پتنت جدید این شرکت که مشترکاً با «CureVac» به ثبت رسیده، بیانگر یک تلاش حداقل یک ساله این دو مجموعه است که می‌تواند امیدواری‌هایی نیز برای تولید واکسن کووید-۱۹ به دنبال داشته باشد.

تسلا را همگان به‌عنوان یک خودروساز موفق، به‌ویژه در محصولات برقی و سایر فناوری‌های مرتبط مانند باتری‌های پیشرفته و قابل شارژ می‌شناسند. اما این شرکت نوآور، هر بار با خبری جدید از ورود به حوزه‌ای کاملاً متفاوت، علاقه‌مندان را به حیرت وا می‌دارد. پتنت‌های متعدد تسلا در حوزه خودروهای خودران، باتری‌هایی با طول عمر بسیار بالا، سقف‌های خورشیدی، ساخت یکپارچه بدنه خودرو و حالا ورود به حوزه فناوری‌های زیستی، چشم‌انداز بلندپروازانه و منحصربه‌فرد این شرکت را بازتاب داده و همه را به یاد این ضرب‌المثل قدیمی از «شیر مرغ تا جان آدمیزاد» می‌اندازد.

ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل تسلا که افق دید بسیار بازی نسبت به فناوری‌های جدید دارد، به تازگی اعلام کرده بود که این شرکت، در راستای توسعه و تجاری‌سازی فناوری «RNA»، در کنار «CureVac» بوده و برای توسعه و عملیاتی نمودن آن، در حال ساخت کارخانه‌هایی می‌باشد. با شنیدن این خبر، آن‌ها که ایلان ماسک را به خوبی نمی‌شناختند، در بهت فرو رفته و یا با دید تمسخر به این مسئله بازخورد نشان دادند. با این وجود، آن‌هایی که کارهای محیرالعقول قبلی او را دیده بودند، مشتاقانه انتظار شنیدن اخبار جدید مربوط به تسلا را می‌کشیدند. واقعیت این است که این استراتژی تسلا، مدت‌ها پیش و حتی قبل از شیوع ویروس کرونا اتخاذ شده بود و ایلان ماسک، پس از اطمینان حاصل شدن از مسیر در پیش گرفته شده و دستاوردهای نسبتاً قابل قبولی که دو شرکت در همکاری با یکدیگر به دست آورده‌اند، اقدام به انتشار چنین خبری نموده است. نشانه بارز این موضوع هم، درخواست «PCT» است که در ژوئن ۲۰۱۹ میلادی به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «WO 2020002598»، از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری انتشار یافته است.

این درخواست، یک سیستم خودکار برای تولید «RNA» را توصیف می‌کند. اختراع مذکور، یک راکتور زیستی در مقیاس آزمایشگاهی است که امکان استفاده مکرر از الگوی «DNA» برای ساخت انواع مختلف «RNA» را فراهم می‌آورد. با توجه به زمان ثبت درخواست در سال 2019، کاملاً مشخص است که تسلا از مدت‌ها پیش در این حوزه ورود نموده و همکاری‌های فناورانه خود با «CureVac» را آغاز کرده است. گفتنی است که پتنت مذکور، از طریق بازوی تسلا در آلمان، تحت عنوان «Tesla Grohmann Automation» به ثبت رسیده است.

لازم به ذکر است که یک مشکل کلیدی در فرآیندهای تولید فعلی مولکول‌های «RNA»، نیاز به نفرات و تجهیزات مختلف و متعدد است که با راهکار نوآورانه جدید، قابل‌حل شده است. در این خصوص، در متن درخواست آمده است: «مزیت یک بیوراکتور بهبود یافته، این است که امکان استفاده مکرر از الگوهای DNA را در چندین فرآیند تولید RNA فراهم می‌کند. این کار، باعث کاهش هزینه‌ها شده و در عین حال، کل فرآیند تولید به دلیل به حداقل رساندن خطای انسانی، قوی‌تر و قابل‌اطمینان‌تر می‌گردد». علاوه بر این، توجه به این نکته شایان ذکر است که شتاب در تولید «RNA»، بسیار مفید بوده و اهمیت ویژه‌ای برای بهداشت عمومی دارد. این مسئله، خصوصاً در شرایط شیوع اپیدمی‌های همه‌گیری نظیر کرونا ویروس، بیش از پیش احساس می‌گردد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.