روند صعودی حضور زنان در فعالیت‌های ثبت اختراع
۰۴ مرداد ۱۳۹۹ روند صعودی حضور زنان در فعالیت‌های ثبت اختراع

بنا بر گزارش اخیر دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO)، روند مشارکت زنان در سیستم ثبت اختراع این کشور افزایشی بوده و این مسئله، گواهی بر بهبود سهم زنان مخترع در اقتصاد نوآوری آمریکا است.

طی سال‌های اخیر، سطح مشارکت زنان در فعالیت‌های نوآورانه و روند تغییرات آن، یکی از موضوعات مهمی بوده که توجه بسیاری از نهادهای ملی و بین‌المللی متولی مالکیت فکری را به خود جلب نموده است. ارزیابی این مشارکت که عموماً در قالب فعالیت‌های ثبت اختراع تجسم می‌یابد، حاکی از آن است که اگرچه روند افزایشی و رو به رشد فعالیت مخترعین زن مشهود است، اما همچنان نوعی شکاف عملکردی شدید نسبت به فعالیت‌های مخترعین مرد وجود دارد.

گزارش جدید «USPTO» که تحت عنوان «پیشرفت و پتانسیل: زنان مخترع در سال ۲۰۲۰» انتشار یافته، عملاً به‌روزرسانی گزارش سال گذشته این سازمان بوده که با بررسی حدود یک میلیون گواهی ثبت اختراع، یافته‌های زیر را به دنبال داشته است:

  • نسبت به گذشته، تعداد مخترعین زن و فعال در سیستم پتنت آمریکا، افزایش یافته است.
  • تعداد پتنت‌های با حداقل یک مخترع زن، از ۲۰/۷ درصد در سال ۲۰۱۶، به ۲۱/۹ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.
  • نرخ مخترعین زن (نسبت مخترعین زن دارای گواهی ثبت اختراع نسبت به کل مخترعین)، از ۱۲/۱ درصد در سال ۲۰۱۶، به ۱۲/۸ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.
  • سهم زنان در بین مخترعین جدید پتنت‌های گرنت شده، از ۱۶/۶ درصد در سال ۲۰۱۶ ، به ۱۷/۳ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.
  • شکاف جنسیتی مخترعین زن، طی پنج سال گذشته روند نزولی یافته است.
  • در میان شرکت‌های پیشرو، «3M» بالاترین مشارکت زنان مخترع را به خود اختصاص داده است. (میانگین مشارکت مخترعین زن در شرکت‌های فناور، از ۱۵/۲ درصد طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶، به ۱۶/۶ درصد طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹ میلادی افزایش یافته است.)

لازم به تأکید است، این نرخ افزایشی در نگاه سیاست‌گذاران و متولیان حوزه نوآوری آمریکا، به شدت حائز اهمیت بوده است. ویلبور راس (Wilbur Ross)، وزیر بازرگانی آمریکا، در این خصوص اظهار می‌دارد: «این گزارش، یک دستاورد بزرگ برای USPTO و یک گام مهم برای زنان در سیستم مالکیت فکری آمریکا است. USPTO همچنان تلاش می‌کند تا به حمایت‌های خود از زنان نوآور متعهد مانده و این حرکت مثبت را برای ایجاد جامعه‌ای فراگیر در حوزه مالکیت فکری ادامه دهد».

کارن دان کلی (Karen Dunn Kelley)، معاون وزیر بازرگانی آمریکا نیز می‌افزاید: «من USPTO را به خاطر حمایت از زنان مخترع و تشویق آن‌ها به استفاده از سیستم پتنت کشورمان، تحسین می‌کنم. مشارکت کامل زنان در سیستم نوآوری، به معنای سود بردن همه جامعه از این شرایط است».

گفتنی است که دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، در تلاش است تا با اتخاذ سیاست‌هایی جدید، روند مشارکت زنان نوآور را همچنان بهبود دهد. آندره ایانکو (Andrei Iancu)، مدیر این نهاد، با تأکید بر این موضع اعلام داشته: «خبر خوب این است که تلاش‌ها برای افزایش مشارکت زنان در سیستم مالکیت فکری، همچنان به نتیجه می‌رسند. ما برای حفظ جایگاه کشور به‌عنوان یک رهبر نوآوری جهانی، نیاز به مشارکت گسترده‌تر در فعالیت‌های ثبت اختراع داریم و به همین دلیل، همکاری با صنعت و دانشگاه را در اولویت خود قرار می‌دهیم».

 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day