استفاده از پلتفرم‌های صدور مجوز برای فناوری‌های پیچیده اما همه‌گیر!
۰۷ مرداد ۱۳۹۹ استفاده از پلتفرم‌های صدور مجوز برای فناوری‌های پیچیده اما همه‌گیر!

شرکت ولوس مدیا (Velos Media) که یک پلتفرم واگذاری مجوز بهره‌برداری از پتنت در اختیار دارد، خبر از انعقاد یک موافقت‌نامه اعطای مجوز با تکنیکالر (Technicolor) داده است. بر اساس این توافق، تکنیکالر امکان استفاده و بهره‌برداری از مجموعه پتنت‌های مرتبط با کدگذاری‌های ویدئویی که متعلق به شرکت‌های مختلفی است را دارا خواهد بود.

ولوس مدیا، مدیریت پتنت‌های مرتبط با فرمت استاندارد «HEVC» که متعلق به شش شرکت فناور برجسته، شامل بلک‌بری، اریکسون، پاناسونیک، کوآلکام، شارپ و سونی است را بر عهده داشته و به واسطه توافق جدید، تکنیکالر مشتری جدید پتنت‌های ضروری استاندارد این شرکت‌ها خواهد بود. به واسطه این توافق، تکنیکالر که خود از رهبران حوزه سرگرمی و مدیا به حساب می‌آید، به 25 دریافت‌کننده مجوز ولوس مدیا پیوسته و می‌تواند تجربیات ویدئویی غنی‌تری را در اختیار کاربران قرار دهد.

امروزه، ویدئو به یک ابزار رایج برای به اشتراک گذاشتن مطالب و داده‌های اطلاعاتی مختلف تبدیل شده است. در این راستا، با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه فناوری‌های ارتباطی و به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی، شرکت‌ها به منظور تسهیل استفاده از محتواهای ویدئویی، به فناوری‌های خاصی نیاز دارند که کدگذاری ویدئویی پربازده یا اصطلاحاً «HEVC»، یکی از همین فناوری‌ها تلقی شده و به کمک آن، امکان فشرده‌سازی ویدئو و ارائه کیفیت‌های بالاتر فراهم می‌گردد. از آنجاکه شرکت‌های متعددی در زمینه توسعه و تجاری‌سازی این فناوری فعالیت داشته‌اند، مجموعه پتنت‌های مرتبط با این فناوری، بین فناوران مختلفی توزیع شده است. بدیهی است که بهره‌برداری از این فناوری، در گرو اخذ مجوز بهره‌برداری از پتنت‌های متعدد و در نتیجه، مذاکرات پیچیده با چندین شرکت مختلف است که عملاً مسیری امکان‌ناپذیر را در پیش روی متقاضیان قرار می‌دهد. در همین راستا، ولوس مدیا که نوعی پلتفرم صدور مجوز مستقل و یکپارچه محسوب می‌شود، پا پیش گذاشته و با همکاری شرکت‌های فناور فعال در این حوزه و جمع‌آوری پتنت‌های ضروری استاندارد مرتبط، در قالب یک صدور مجوز واحد، امکان دسترسی مستقیم به کل سبد پتنت مرتبط با استاندارد «HEVC» را ممکن می‌سازد.

لازم به تأکید است، با توسعه روزافزون فناوری‌های مختلف و نقش فراگیر آن‌ها در زندگی و کسب‌وکار، در صنایع مختلف، حفاظت از فناوری‌ها در قالب پتنت، به یک امر رایج تبدیل شده است. در این میان، ابزار صدور مجوز، در کنار درآمدزایی برای مالکان پتنت‌ها، امکان دسترسی به فناوری‌های مورد نیاز متقاضیان را به بهترین شکل ممکن فراهم می‌نماید. در این میان، یک روند جالب و نوظهور در دنیای مالکیت فکری، فعالیت پلتفرم‌های صدور مجوزی مانند ولوس مدیا است که با تجمیع پتنت‌های مرتبط با یک فناوری پیچیده، فرآیند صدور مجوز را تسهیل می‌کنند. این امر، به‌ویژه در صنایع و فناوری‌هایی که پیچیدگی بیشتری داشته و پتنت‌های کلیدی آن‌ در اختیار چند بازیگر مختلف قرار دارد (مانند فناوری‌های ارتباطی و یا پتنت‌های مرتبط با خودروهای خودران)، بیشتر نمود می‌یابد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.