سیستم جامعی برای تست ترمزهای اضطراری خودکار خودرو
۱۴ مرداد ۱۳۹۹ سیستم جامعی برای تست ترمزهای اضطراری خودکار خودرو

شرکت‌های تویوتا (Toyota) و هبی پراید (Hebei Pride)، در راستای تجاری‌سازی سیستم‌های تست استانداردهای ایمنی، خبر از یک توافق جدید داده‌اند که توسعه ترمزهای اضطراری خودکار خودرو (AEB) را به دنبال خواهد داشت. این توافق، نخستین تجربه برنامه صدور مجوز «Toyota IP solutions» محسوب شده که در اواخر سال گذشته میلادی، با هدف افزایش دسترسی به سبد اختراعات تویوتا راه‌اندازی شد.

شرکت «SAE International» که سابق بر این به عنوان انجمن مهندسین خودرو نیز شناخته می‌شد، سیستم‌های تست مورد توافق اخیر را، به‌عنوان مبنای اولیه توسعه استانداردهای «AEB» در نظر گرفته که یک حوزه کلیدی برای نوآوری‌های بیشتر در صنعت خودرو و دستیابی به سیستم‌های ایمنی کامل‌تر محسوب می‌شود. این سیستم، متشکل از طراحی‌ها و روش‌های تست استانداردها بوده که مانکن‌های عابرپیاده و دوچرخه‌سوار با اشکال و اندازه‌های مختلف، انواع زمین‌های چمن، موانع بتنی و ... را شامل شده و تست کامل و واقعی سیستم‌های «AEB» را ممکن می‌سازد. فناوری یاد شده، طی یک همکاری فناورانه بین مرکز تحقیقات ایمنی تویوتا (CSRC)، دانشگاه‌های ایندیانا (Indiana University) و پوردو (Purdue University) و مؤسسه حمل‌ونقل ایندیاناپولیس (IUPUI-TASI) توسعه یافته و نمادی از یک همکاری فناورانه واقعی می‌باشد.

فردریک مائو (Frederick Mau)، مشاور حوزه مالکیت فکری و مدیر صدور مجوز تویوتا در آمریکا شمالی، در خصوص توافق اخیر اظهار داشته: «سیستم‌های پیشرفته‌ای مانند این فناوری، چشم‌انداز حمل‌ونقل را تغییر داده و رانندگان، سرنشینان و سایر وسایط نقلیه را به هم‌تیمی‌های یکدیگر مبدل می‌کند. ما از همکاری با مؤسسات مختلف برای توسعه فناوری‌های مرتبط با پروتکل‌های ایمنی و صدور مجوز بهره‌برداری از آن‌ها بسیار خرسندیم. این کار، به ما کمک می‌کند تا مأموریت پشتیبانی از پیشرفت‌های ایمنی در حوزه حمل‌ونقل را به صورت گسترده‌تری دنبال کنیم».

لازم به ذکر است که شرکت‌های زیادی در زمینه ارائه سیستم‌های «AEB» فعالیت دارند. این سیستم‌ها، به منظور کاهش سرعت و توقف وسیله نقلیه در زمان‌هایی که امکان ایجاد خطر برای عابران پیاده و دوچرخه‌سوارها وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجاکه تولیدکنندگان مختلف این سیستم‌ها، از رنج وسیعی از فناوری‌ها، شامل رادار و یا دوربین‌های لیدار، برای رصد جاده و شناسایی عابرین و دوچرخه‌ها استفاده می‌کنند، این بسیار مهم است که تجهیزات و پروتکل‌های مورد استفاده برای تست این سیستم‌ها، قابلیت انطباق با این رنج وسیع از سیستم‌های شناسایی را داشته باشد. در این میان، تویوتا که یکی از شرکت‌های نوآور جهان محسوب شده و سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه‌ای خود را در حیطه‌های مختلف، از خودروهای خودران گرفته تا رباتیک و ماشین‌های پرنده دنبال می‌کند، قدم میان گذاشته و سیستم تست قابل قبولی برای این رنج گسترده از فناوری‌های مرتبط با «AEB» ارائه نموده است.

گفتنی است که تویوتا، در زمینه همکاری‌های فناورانه و صدور مجوز هم به شدت فعال بوده و پس از اقداماتی مانند واگذاری رایگان ۲۴۰۰۰ پتنت با هدف ترویج بیشتر خودروهای الکتریکی و پیوستن به شبکه «LOT» برای مبارزه با باج‌گیران پتنت، راه‌اندازی بخش «Toyota IP solutions» را در دستور کار خود قرار داد. این برنامه، در دسامبر ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد تا شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، بتوانند از فناوری‌های یکی از خودروسازان برتر جهان استفاده نمایند. این فناوری‌ها، محدود به حوزه خودرو نبوده و بسیاری از آن‌ها، قابلیت به‌کارگیری در صنایع دیگر را نیز دارا می‌باشند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day