افزایش چشمگیر اختراعات مرتبط با خانه‌های هوشمند
۱۵ مرداد ۱۳۹۹ افزایش چشمگیر اختراعات مرتبط با خانه‌های هوشمند

با پیشرفت فناوری‌های دیجیتال و تجاری‌سازی دستگاه‌های هوشمند صنعتی و مصرفی، فناوری‌های هوشمند خانگی هم به صورت جدی در کانون توجه قرار گرفته‌اند. بررسی اسناد ثبت اختراع مرتبط با فناوری‌های هوشمند خانگی، حکایت از آن دارد که طی سال‌های اخیر، روند توسعه این فناوری‌ها سرعت گرفته و عملاً برای ارائه نوآوری‌های جدید و کاربردی و اخذ گواهی‌های ثبت اختراع، یک مسابقه به شدت رقابتی کلید خورده است.

رابط‌های کاربری مبتنی بر هوش مصنوعی، از جمله صدا، ژست‌های حرکتی و احراز هویت بیومتریک، موجب شده‌اند تا تجاری‌سازی فناوری‌های هوشمند خانگی مانند کنترل هوشمند آب‌وهوا، روشنایی، دستگاه‌های برقی آشپزخانه و حتی نظارت بر امنیت محیط، با رشدی خارق‌العاده مواجه شود. فعالیت بسیاری از نام‌های مشهور، اعم از اپل، آمازون، گوگل و مایکروسافت نیز، گواهی بر اهمیت و ارزش این بازار نوظهور می‌باشد.

بدیهی است که محافظت از خیل عظیم نوآوری‌های صورت گرفته، نیازمند ثبت پتنت‌های متعدد بوده و از همین رو، رقابت شرکت‌های فناور فعال در این حوزه را می‌توان در میان درخواست‌های ثبت اختراع به خوبی مشاهده نمود. مطابق با آمار «IPlytics»، موفق‌ترین شرکت در این حوزه، سامسونگ بوده که بیش از ۹۰۰۰ پتنت با موضوع فناوری‌های هوشمند خانگی به ثبت رسانیده است. پس از سامسونگ، هوآوی و کوآلکام با فاصله‌ای بسیار زیاد، در رده‌های دوم و سوم جای دارند. نکته جالب‌تر این‌که در بین ۱۵ متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، هفت شرکت متعلق به چین بوده و هیچ نماینده اروپایی در این بین دیده نمی‌شود. در شکل ۱، ۱۵ متقاضی برتر ثبت اختراع در حوزه فناوری‌های هوشمند خانگی معرفی شده است.

 

۱۵ متقاضی برتر ثبت اختراع در حوزه فناوری‌های هوشمند خانگی

شکل ۱- ۱۵ متقاضی برتر ثبت اختراع در حوزه فناوری‌های هوشمند خانگی

 

گفتنی است که از سال ۲۰۰۶ میلادی به این‌سو، تعداد درخواست‌های ثبت اختراع با موضوع فناوری‌های هوشمند خانگی، پیوسته در حال افزایش بوده است، به‌طوری که از ۳۴۰ درخواست در سال ۲۰۰۶، به ۱۲۱۲۹ مورد در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. این رشد ۳۵ برابری که از سال ۲۰۱۵ میلادی به شدت یافته، به خوبی حجم سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های فناور و روند توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های جدید را نشان می‌دهد. شکل ۲، روند ثبت اختراع در حوزه فناوری‌های هوشمند خانگی را طی سال‌های گذشته نشان داده است.

 

روند ثبت اختراع در حوزه فناوری‌های هوشمند خانگی طی سال‌های جاری

شکل ۲- روند ثبت اختراع در حوزه فناوری‌های هوشمند خانگی طی سال‌های جاری

 

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.