استفاده از الگوهای حرارتی برای بهبود تجربه واقعیت افزوده
۱۹ مرداد ۱۳۹۹ استفاده از الگوهای حرارتی برای بهبود تجربه واقعیت افزوده

تلاش‌های قابل توجه اپل برای عرضه هدست واقعیت افزوده خود به بازار، امری است که بر همه فعالان این حوزه بدیهی شده است. اگرچه انتظار می‌رفت که در سال جاری میلادی، این هدست‌ها به بازار عرضه گردند، اما شواهد حاکی از آن است که باید تا سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی هم منتظر آن‌ها ماند و همین تأخیر بیشتر، گواهی بر ابهامات فراوان فناوری‌ها و قابلیت‌های استفاده شده در این هدست‌ها است.

در میان تمامی ابهامات موجود، رصد پتنت‌های اپل، شواهد خوبی را از قابلیت‌های احتمالی این هدست‌ها به عرصه نمایش می‌گذارد. در یکی از پتنت‌های این شرکت که در سپتامبر ۲۰۱۶ به ثبت رسیده و گواهی ثبت اختراع آن با شماره «US 10719170»، به تازگی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا صادر گردیده است، به این پرسش پرداخته شده که کاربر چگونه قادر به تعامل ترکیبی بین محیط‌های مجازی و واقعی خواهد بود. در هنگام استفاده از عینک‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، برقراری تعامل با محیط پیرامون و تفکیک محیط‌های واقعی و مجازی، به سادگی امکان‌پذیر نبوده و به همین دلیل، نیاز به تجهیزات اضافی، مانند دستکش یا حسگرهای انگشتی می‌باشد. اختراع جدید اپل، به دنبال آن است تا تنها با سنجش حرارتی مادون قرمز، با دقت و ظرافت بسیار زیاد، امکان تشخیص اشیاء و تعامل با محیط واقعی را فراهم نماید.

فناوری جدید اپل، مبتنی بر اختلاف دماهای موجود در قسمت‌های مختلف اجسام طراحی شده است. به عنوان مثال، زمانی که شما حداقل یک یا چند بخش از جسم اول و یک یا چند بخش از جسم دوم را لمس می‌کنید، حداقل دو تصویر حرارتی بدست آمده که هر یک از آن‌ها، مقادیر خاص یا گستره‌ای از دماها را نشان می‌دهد. با استفاده از شناسایی این الگوهای حرارتی، امکان تعامل بهینه بین محیط‌های واقعی و مجازی فراهم شده و در نتیجه، از طریق هدست، امکان کنترل بصری بر روی اشیای واقعی فراهم می‌گردد. به عنوان مثال، تصویر زیر یک حرکت ساده از وارد نمودن عدد در ماشین حساب را با دوربین نوری معمولی (ردیف اول)، دوربین مادون قرمز (ردیف دوم) و آنچه در هدست واقعیت افزوده نمایش داده می‌شود (ردیف سوم)، نشان داده است. پر واضح است، زمانی که یکی از دکمه‌های ماشین حساب توسط دست لمس می‌گردد، پس از برداشته شدن دست از روی دکمه مورد نظر، حرارت ناشی از آن همچنان قابل شناسایی است و همین عامل، سیگنال لازم را برای نمایش اطلاعات جدید به کاربر هدست واقعیت افزوده فراهم می‌نماید.

 

شناسایی الگوهای حرارتی برای بهبود عینک واقعیت افزوده

 

لازم به ذکر است که فناوری‌های واقعیت مجازی و افزوده، در زمره نوآوری‌های نوظهوری بودهکه توجهات بسیاری را به خود جلب نموده است. طیف وسیعی از کاربردهای مختلف و روند فزاینده و تصاعدی تقاضا برای هدست‌های واقعیت افزوده، موجب شده تا شرکت‌های متعددی از جمله مایکروسافت، اپل، گوگل و سامسونگ، نسبت به توسعه این فناوری و عرضه محصولات خود به بازار اقدام نموده و هر روز نوآوری‌های جدیدی را در انحصار خود بگیرند. اپل نیز در راستای همین نوآوری‌های قابل توجه، در پتنت جدید خود از زاویه‌ای دیگر به هدست‌های واقعیت افزوده پرداخته است. البته مشخص نیست که این فناوری منحصربه‌فرد، در محصولات آینده اپل گنجانده خواهد شد یا خیر؟ اما آنچه مشخص است، عزم جدی اپل برای بهبود عملکرد هدست‌های واقعیت مجازی و پیشی گرفتن از رقبای قدرتمند خود در این حوزه است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.