سیستم اضطراری ایرباس برای جلوگیری از سقوط بالگردها
۲۰ مرداد ۱۳۹۹ سیستم اضطراری ایرباس برای جلوگیری از سقوط بالگردها

شرکت مشهور ایرباس، راهکار جدیدی برای جلوگیری از سقوط انواع مختلف روتورکرافت و افزایش ضریب ایمنی آن‌ها ارائه نموده است. به کمک فناوری جدید ایرباس، در شرایط اضطراری که موتور به هر دلیلی به درستی کار نمی‌کند، از یک باتری کمکی برای تأمین انرژی لازم استفاده شده تا یک فرود ایمن ممکن گردد.

این بالگردهای عمودپرواز که نیروی لازم برای حرکت‌های عمودی یا افقی خود را از طریق باله‌های چرخشی یا تیغه‌های روتور فراهم می‌کنند، در انواع مختلف تک موتوره و چند موتوره طراحی و ساخته می‌شوند. در مدل‌های تک موتوره، هر گونه اختلال در کارکرد موتور، می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. ایده ایرباس هلیکوپترز (Airbus Helicopters) برای رفع این مشکل اساسی، نوعی سیستم باتری اضطراری است که در شرایط خاص، با حفظ قدرت روتور، امکان فرود خودکار و ایمن را فراهم می‌سازد.

بررسی‌ها حاکی از آن است که از مدت‌ها پیش، ایرباس هلیکوپترز، تصمیم به توسعه سیستمی برای تأمین انرژی اضطراری روتورکرافت‌های تک موتوره داشته و حتی قصد دارد تا در سال آینده میلادی، سیستمی پشتیبان را در مدل «H130» خود تعبیه نماید. این سیستم که در پتنت جدید ایرباس توصیف شده، متشکل از یک باتری و یک موتور الکتریکی متصل به جعبه‌دنده اصلی است که مجموعه‌ای از حسگرهای ویژه، برای تشخیص سریع افت سرعت روتور، از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. با شناسایی و اعلام حسگرها، سیستم پشتیبان فعال شده و از رخ دادن حادثه جلوگیری به عمل می‌آورد.

در واقع، خراب شدن موتور بالگرد، باعث شده تا در مدت‌زمانی بسیار کوتاه، سرعت روتور کاهش یافته و بالگرد سقوط نماید. به همین دلیل، سیستم پشتیبانی باید در لحظه، نسبت به افت سرعت واکنش نشان داده و تأمین انرژی اضطراری را فعال نماید. درجه اتوماسیون بالای بکارگرفته شده برای فرآیند تشخیص خرابی موتور و فعال‌سازی سیستم پشتیبان، از برخوردهای سهمگین با زمین جلوگیری نموده و ایمنی را به شکل قابل توجهی بالا می‌برد. نکته جالب این‌که به این منظور، مجموعه متنوعی از حسگرهای تشخیصی استفاده شده که با کنترل پارامترهایی مانند دما، فشار و دور موتور، ضریب اشتباه در شناسایی خرابی‌های لحظه‌ای را به شدت کاهش می‌دهند.

گفتنی است، فناوری معرفی‌شده در این پتنت اروپایی که به تازگی، دفتر ثبت اختراع اروپا آن را تحت شماره «EP 3670339» انتشار داده است، برخی محدودیت‌های عملیاتی بالگردهای تک موتوره را کاهش داده و با تجاری‌سازی موفق آن، احتمالاً بخشی از ممنوعیت‌های پروازی وضع شده برای موتورکرافت‌ها در کشورهای اروپایی را پشت سر می‌گذارد. لازم به ذکر است که ایرباس با توجه به سیاست‌های خود برای تجاری‌سازی این فناوری، پتنتی نیز در کانادا به ثبت رسانیده که با شماره «CA3064098A1»، انتشار یافته است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.