ایمنی شگفت‌آور اسکوتر برقی «BMW»
۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ایمنی شگفت‌آور اسکوتر برقی «BMW»

شرکت مشهور «BMW»، در تلاش است تا با طراحی و ساخت نوعی اسکوتر برقی جدید و منحصربه‌فرد، باز هم به بازار این تجهیزات خاص و پرتقاضا بازگردد. مجموعه پتنت‌های اروپایی که در یک ماه گذشته توسط این شرکت به ثبت رسیده است، به خوبی نشان می‌دهد که عزم «BMW» برای حضور مجدد در بازار اسکوترهای برقی و رقابت با سایر بازیگران فعال، کاملاً جدی است.

در بازه زمانی  ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ میلادی، «BMW» نوعی اسکوتر برقی تحت عنوان «C1» به بازار عرضه کرد که با وجود ادعای ایمنی در حد یک خودرو، با موفقیت چندانی همراه نشد. تقریباً بیست سال از آن زمان گذشته و این شرکت آماده می‌شود تا با اصلاح و بازطراحی «C1»، نسخه جدید و نوآورانه خود را با نام «C Evolution»، به بازار عرضه نماید. شاید بگویید که ثبت اختراع به تنهایی تضمینی برای تجاری‌سازی یک ایده و تولید انبوه محصولات نیست. این حرف کاملاً صحیحی است. اما اگر این نکته را در نظر بگیریم که در یک ماه گذشته، «BMW» بالغ بر ۱۵ پتنت مرتبط با این موضوع را در دفتر ثبت اختراع اروپا به ثبت رسانیده، شاید با دید متفاوتی به این ایده نوآورانه نگاه کنید.

اسکوتر جدید «BMW»، متشکل از چندین نوآوری منحصربه‌فرد است. اولین و شاید مهم‌ترین آن‌ها، استفاده از نوعی پوشش محافظ است که ایمنی سرنشین را به خوبی تضمین می‌کند. در مدل «C1» هم، یک اتاقک آلومینیومی وجود داشت که به دلیل وزن بالای آن، تأمین انرژی دستگاه را با مشکل روبرو می‌کرد. راهکار «BMW» برای حل این چالش، استفاده از آلومینیوم در اطراف باتری و بکارگیری فیبر کربنی در دیواره و سقف اسکوتر است. این کار، علاوه بر افزایش استحکام، وزن مجموعه را هم به شدت کاهش می‌دهد.

دومین نوآوری «BMW»، تعبیه یک کمربند ایمنی منحصربه‌فرد است که از چهار نقطه به سرنشین متصل شده و در هنگام ضربه یا تصادف، وی را سر پا نگه می‌دارد. در دو طرف اسکوتر کیسه‌های هوا هم تعبیه شده تا ضریب ایمنی بیشتری را برای سرنشین تضمین نماید.

«BMW»، ضربات وارد شده از عقب را هم فراموش نکرده و با ایجاد یک پایه مستحکم که به سقف اتاقک متصل می‌شود، از ستون فقرات سرنشین محافظت می‌کند. دیواره‌های پشتی صندلی اسکوتر هم، طوری طراحی شده‌اند که با خاصیت فنری خود، در مواقع ضروری، همچون یک ضربه‌گیر عمل نموده و از آسیب به سرنشین جلوگیری نمایند.

یکی از چالش‌های مهم در طراحی اسکوترهای مسقف، بحث تعادل آن‌ها است. مهم نیست که وزن سقف تا چه حد سبک در نظر گرفته شود، حرکت بادبان مانند آن در سرعت‌های بالا، می‌تواند اثری منفی بر تعادل داشته باشد. در مدل جدید «BMW»، از طریق چهار بال متحرک، نوعی سیستم آیرودینامیک فعال ایجاد شده که این چالش را مرتفع می‌کند. این سیستم، با اتصال به رایانه، باعث ایجاد نیرو در بال‌های جانبی شده و با تغییر زاویه و تولید نیروهای خمشی، حرکت باد را از طریق سوق دادن دستگاه به سمت مخالف، جبران می‌کند.

گفتنی است که بنا بر ادعاهای مندرج در اسناد پتنت‌های «BMW»، مجموعه سقف، بال‌های جانبی، اتاقک محافظ، کیسه‌های هوا، کمربند ایمنی و حتی شیشه تعبیه شده در جلوی اسکوتر، قابل جداسازی بوده که در این حالت، یک موتورسیکلت برقی در اختیار کاربر خواهد بود. به نظر می‌رسد که «BMW»، در فکر ساخت و عرضه یک دستگاه ترکیبی و دو کاره است که بنا بر شرایط آب و هوایی یا سطح ایمنی مدنظر کاربر، به یک اسکوتر مسقف یا یک موتورسیکلت ساده مبدل می‌شود.

پربازدید‌ترین‌ها

نگاهی بر عملکرد فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ثبت اختراع خارجی در سال گذشته
۳۰ خرداد ۱۴۰۱

نگاهی بر عملکرد فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ثبت اختراع خارجی در سال گذشته

در سال 1400 نیمی از تقاضانامه‌های تأییدشده در کانون پتنت ایران، از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان ارسال شده است. که نسبت به سال 1399، افزایش 10 درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش سهم بانوان مخترع و اساتید دانشگاهی در تقاضانامه‌های تایید شده سال 1400
۷ تیر ۱۴۰۱

افزایش سهم بانوان مخترع و اساتید دانشگاهی در تقاضانامه‌های تایید شده سال 1400

افزایش 70 درصدی بانوان مخترع به‌همراه رشد بیش از 30 درصدی اساتید دانشگاه‌ها در میان مخترعین طی یک‌سال، از مهم‌ترین تغییرات فناوران حاضر در تقاضانامه‌های تایید شده در سال گذشته است.