ایمنی شگفت‌آور اسکوتر برقی «BMW»
۲۶ مرداد ۱۳۹۹

ایمنی شگفت‌آور اسکوتر برقی «BMW»

شرکت مشهور «BMW»، در تلاش است تا با طراحی و ساخت نوعی اسکوتر برقی جدید و منحصربه‌فرد، باز هم به بازار این تجهیزات خاص و پرتقاضا بازگردد. مجموعه پتنت‌های اروپایی که در یک ماه گذشته توسط این شرکت به ثبت رسیده است، به خوبی نشان می‌دهد که عزم «BMW» برای حضور مجدد در بازار اسکوترهای برقی و رقابت با سایر بازیگران فعال، کاملاً جدی است.

در بازه زمانی  ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ میلادی، «BMW» نوعی اسکوتر برقی تحت عنوان «C1» به بازار عرضه کرد که با وجود ادعای ایمنی در حد یک خودرو، با موفقیت چندانی همراه نشد. تقریباً بیست سال از آن زمان گذشته و این شرکت آماده می‌شود تا با اصلاح و بازطراحی «C1»، نسخه جدید و نوآورانه خود را با نام «C Evolution»، به بازار عرضه نماید. شاید بگویید که ثبت اختراع به تنهایی تضمینی برای تجاری‌سازی یک ایده و تولید انبوه محصولات نیست. این حرف کاملاً صحیحی است. اما اگر این نکته را در نظر بگیریم که در یک ماه گذشته، «BMW» بالغ بر ۱۵ پتنت مرتبط با این موضوع را در دفتر ثبت اختراع اروپا به ثبت رسانیده، شاید با دید متفاوتی به این ایده نوآورانه نگاه کنید.

اسکوتر جدید «BMW»، متشکل از چندین نوآوری منحصربه‌فرد است. اولین و شاید مهم‌ترین آن‌ها، استفاده از نوعی پوشش محافظ است که ایمنی سرنشین را به خوبی تضمین می‌کند. در مدل «C1» هم، یک اتاقک آلومینیومی وجود داشت که به دلیل وزن بالای آن، تأمین انرژی دستگاه را با مشکل روبرو می‌کرد. راهکار «BMW» برای حل این چالش، استفاده از آلومینیوم در اطراف باتری و بکارگیری فیبر کربنی در دیواره و سقف اسکوتر است. این کار، علاوه بر افزایش استحکام، وزن مجموعه را هم به شدت کاهش می‌دهد.

دومین نوآوری «BMW»، تعبیه یک کمربند ایمنی منحصربه‌فرد است که از چهار نقطه به سرنشین متصل شده و در هنگام ضربه یا تصادف، وی را سر پا نگه می‌دارد. در دو طرف اسکوتر کیسه‌های هوا هم تعبیه شده تا ضریب ایمنی بیشتری را برای سرنشین تضمین نماید.

«BMW»، ضربات وارد شده از عقب را هم فراموش نکرده و با ایجاد یک پایه مستحکم که به سقف اتاقک متصل می‌شود، از ستون فقرات سرنشین محافظت می‌کند. دیواره‌های پشتی صندلی اسکوتر هم، طوری طراحی شده‌اند که با خاصیت فنری خود، در مواقع ضروری، همچون یک ضربه‌گیر عمل نموده و از آسیب به سرنشین جلوگیری نمایند.

یکی از چالش‌های مهم در طراحی اسکوترهای مسقف، بحث تعادل آن‌ها است. مهم نیست که وزن سقف تا چه حد سبک در نظر گرفته شود، حرکت بادبان مانند آن در سرعت‌های بالا، می‌تواند اثری منفی بر تعادل داشته باشد. در مدل جدید «BMW»، از طریق چهار بال متحرک، نوعی سیستم آیرودینامیک فعال ایجاد شده که این چالش را مرتفع می‌کند. این سیستم، با اتصال به رایانه، باعث ایجاد نیرو در بال‌های جانبی شده و با تغییر زاویه و تولید نیروهای خمشی، حرکت باد را از طریق سوق دادن دستگاه به سمت مخالف، جبران می‌کند.

گفتنی است که بنا بر ادعاهای مندرج در اسناد پتنت‌های «BMW»، مجموعه سقف، بال‌های جانبی، اتاقک محافظ، کیسه‌های هوا، کمربند ایمنی و حتی شیشه تعبیه شده در جلوی اسکوتر، قابل جداسازی بوده که در این حالت، یک موتورسیکلت برقی در اختیار کاربر خواهد بود. به نظر می‌رسد که «BMW»، در فکر ساخت و عرضه یک دستگاه ترکیبی و دو کاره است که بنا بر شرایط آب و هوایی یا سطح ایمنی مدنظر کاربر، به یک اسکوتر مسقف یا یک موتورسیکلت ساده مبدل می‌شود.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

محکومیت ۳۲ میلیون دلاری برای کم‌ارزش نشان دادن یک پتنت
۲۱ آبان ۱۳۹۹

محکومیت ۳۲ میلیون دلاری برای کم‌ارزش نشان دادن یک پتنت

رفتار عامدانه دانشگاه ویسکانسین در کم‌ارزش نشان دادن یکی از پتنت‌های مشترکی که با دانشگاه واشنگتن به ثبت رسانیده است، جریمه‌ای ۳۱.۶ میلیون دلاری را برای این دانشگاه مشهور به همراه داشت. دانشگاه ویسکانسین، مجوز بهره‌برداری از این پتنت را به شرکت «Zemplar AbbVie» واگذار نمود و در حالی‌که ویسکانسین در ازای این اعطای مجوز، نزدیک به ۴۲۶.۵ میلیون دلار دریافت نمود، تنها مبلغی در حدود یک میلیون دلار به دانشگاه واشنگتن پرداخت کرد.

نگاهی به دومین سری وبینارهای مالکیت فکری وزارت بهداشت!
۱۱ آبان ۱۳۹۹

نگاهی به دومین سری وبینارهای مالکیت فکری وزارت بهداشت!

در راستای تفاهم کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، دور دوم وبینارهای مالکیت فکری ویژه اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وزارت بهداشت، در ده عنوان برگزار گردید. در مجموع ۱۰ وبینار یاد شده، ۸۰۲ نفر حضور داشته که بیانگر میانگین ۸۰ نفری حاضرین در هر وبینار می‌باشد. بر این اساس، در مجموع وبینارهای دور دوم که در بردارنده حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و به‌ویژه پتنت بود، ۱۷۹۳ نفرساعت آموزش ارائه گردید.

برگزاری رویداد آموزشی و ترویجی «چرخ» به مناسبت هفته پژوهش
۱ آذر ۱۳۹۹

برگزاری رویداد آموزشی و ترویجی «چرخ» به مناسبت هفته پژوهش

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه فعالیت‌های آموزشی و ترویجی خود در حوزه مالکیت فکری و با هدف ارج نهادن به هفته پژوهش و استفاده از سیستم ثبت اختراع برای ارتقاء و انجام پژوهش‌های کاربردی، اقدام به برگزاری رویداد جدیدی تحت عنوان «رویداد چرخ» نموده است. رویداد چرخ، شامل سلسله وبینارهای آموزشی و ترویجی است که در خدمت پژوهش‌های کاربردی خواهد بود. در این رویداد، پنج وبینار با عناوین جذاب گنجانیده شده که در مورخ ۲۲ لغایت ۲۶ آذرماه سال جاری برگزار می‌گردد.

افزایش قابل توجه درخواست‌های ثبت اختراع در حوزه هوش مصنوعی
۱۸ آبان ۱۳۹۹

افزایش قابل توجه درخواست‌های ثبت اختراع در حوزه هوش مصنوعی

طی سال‌های اخیر، شاهد توسعه و تجاری‌سازی کاربردهای مختلف فناوری هوش مصنوعی در طیف وسیعی از صنایع و حوزه‌های کسب‌وکار هستیم. مطالعه جدید دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، گواهی بر این موضوع بوده و نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۲ میلادی به این‌سو، تعداد پتنت‌هایی که با موضوع هوش مصنوعی در این دفتر به ثبت رسیده، با افزایش قریب به ۱۰۰ درصدی همراه بوده است. همچنین نفوذ هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف فناوری، به نحوی بوده که از ۹ درصد در سال ۱۹۷۶ میلادی، به ۴۲ درصد از فناوری‌ها در سال ۲۰۱۸ گسترش یافته است.

جابجایی فرمان برای واگذاری هدایت خودرو به سرنشینان
۱۲ آبان ۱۳۹۹

جابجایی فرمان برای واگذاری هدایت خودرو به سرنشینان

همه ما تجربه سفرهای طولانی دسته‌جمعی با ماشین را داریم. از قبل، برای طول سفر برنامه‌ریزی نموده تا هر بخشی از زمان را یک نفر رانندگی کند و پس از خسته شدن، جای خود را با دیگری عوض کند. اما با ایده جدید ولوو، دیگر نیازی نیست که جای خود را عوض کنید، بلکه کافی است که جای فرمان را تغییر داده و دیگر سرنشینان کنترل را بدست بگیرند. این ایده نوآورانه ولوو که در پتنت جدید این شرکت جلوه نموده، حکایت از یک سیستم کنترلی خلاقانه دارد که امکان جابجایی سریع فرمان، ترمز و سیستم کنترل سرعت را در خودرو فراهم می‌کند.

عملیاتی شدن اصلاحات اساسی قانون ثبت اختراع چین
۱۴ آبان ۱۳۹۹

عملیاتی شدن اصلاحات اساسی قانون ثبت اختراع چین

سیاست‌گذارات چینی، در راستای حمایت از مخترعین و تقویت سیستم مالکیت فکری، اصلاحاتی جدی در قانون ثبت اختراع این کشور انجام داده‌اند که از ژوئن سال آتی میلادی، اجرایی می‌گردد. افزایش بازه زمانی حفاظت از طراحی‌ها، جبران خسارت مالکین پتنت در صورت تأخیر زمانی نامعقول بین انتشار و گرنت، افزایش هزینه‌های نقض پتنت و کاهش یا حذف هزینه‌های نگهداری از پتنت‌ها، از جمله مواردی است که در راستای حمایت از مخترعین و مالکین پتنت‌ها، دیده شده است.