اپل در آستانه پرداخت غرامتی ۱.۵ میلیارد دلاری
۲۷ مرداد ۱۳۹۹ اپل در آستانه پرداخت غرامتی ۱.۵ میلیارد دلاری

یک شرکت چینی، با ثبت شکایتی در دادگاه‌های این کشور، اپل را متهم به نقض پتنت نموده است. شرکت شانگهای ژیژن «Shanghai Zhizhen»، در دادخواست خود مدعی شده که اپل در دستیار صوتی خود، سیری (Siri)، پتنت این شرکت را نقض نموده و در همین راستا، خواستار غرامتی ۱/۴۳ میلیارد دلاری شده است. این شکایت که قابلیت صوتی انحصاری اپل در گوشی‌های آیفون، ساعت‌های هوشمند و مک‌بوک‌های این شرکت را هدف قرار داده است، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حقوقی اپل در سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

اپل، از نمونه‌های موفق کارآفرینی فردی در سال‌های پایانی قرن بیستم به حساب می‌آید. تجلی نبوغ و خلاقیت کارآفرینانه استیو جابز که پس از وی، به شکلی نظام‌مند و مبتنی بر نوآوری مداوم، به روند موفق خود ادامه داده، عملاً یکی از ارزشمندترین شرکت‌های فناور جهان را ایجاد نموده است. درست است که اپل بیشتر به لطف آیفون و سیستم‌عامل «iOS» شناخته می‌شود، اما امروزه طیف وسیعی از فناوری‌ها، از جمله خودروی خودران، اپلیکیشن‌های مراقبت بهداشتی و سلامت دیجیتال و حتی انرژی‌های تجدیدپذیر را هم تحت پوشش قرار دارد. بدیهی است که این حجم از سرمایه‌گذاری‌های نوآورانه، نیازمند چتر حفاظتی مناسب و جامع بوده و از همین رو، اپل یکی از بازیگران فعال در زمینه ثبت اختراع محسوب می‌شود.

استراتژی نوآورانه اپل و تأکید بر توسعه سبد دارایی‌های فکری از یک‌سو و بازار بزرگ و گسترده در اقصی نقاط جهان، موجب شده تا دعاوی حقوقی اجتناب‌ناپذیری برای این شرکت پدید آید. همواره اخباری از جدال‌های حقوقی اپل به گوش می‌رسد، از دعاوی مشهوری مانند اختلاف چندین ساله با کوآلکام گرفته تا مبارزه با باج‌گیران پتنت و حتی برخی مخترعین فردی. شکایت شرکت چینی شانگهای ژیژن نیز، یکی از همین دعاوی حقوقی است که البته رقم مالی بالای آن، می‌تواند دردسرهایی برای اپل به دنبال داشته باشد. این شرکت، مدعی است که اپل در سیری، حق انحصاری یکی از فناوری‌هایش را نقض نموده است. در این دادخواست، به پتنتی اشاره شده که در سال ۲۰۰۴ میلادی به ثبت رسیده و در سال ۲۰۰۹، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع شده است.

این شکایت، از چندین زاویه حائز اهمیت است. اول اینکه رقم ادعا شده برای جبران خسارت‌ها بسیار بالا بوده و می‌تواند اپل را تحت تأثیر خود قرار دهد. دومین مسئله، اینجا است که بخش زیادی از محصولات اپل در چین تولید شده و این کشور، بازار بزرگی برای محصولات نهایی اپل به حساب می‌آید. در نتیجه، شکست در این پرونده، به معنای از دست دادن بخش بزرگی از فروش سالیانه این شرکت خواهد بود. مسئله مهم دیگر، همه‌گیری استفاده از سیری در محصولات مختلف اپل بده که در صورت تأیید نقض پتنت، طیف زیادی از محصولات این شرکت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در برابر شکایت شرکت چینی، اپل با انتشار بیانیه‌ای اعلام نموده که ویژگی‌های سیری، با ادعاهای مندرج در این پتنت، وابستگی مستقیمی ندارد. با این وجود، باید منتظر ماند و نتیجه نهایی دادگاه را به نظاره نشست.

لازم به ذکر است که سیری در سال ۲۰۱۱ میلادی رونمایی شده و در ابتدا تنها در آیفون بکار گرفته می‌شد. در ادامه، در سایر محصولات اپل، از جمله مک‌بوک، آی‌پد و ساعت‌های هوشمند هم استفاده از این دستیار صوتی عملیاتی گردید. این قابلیت صوتی، دسترسی کاربران به اینترنت و سایر فعالیت‌ها را به سادگی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم می‌کند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.