پیشگامان توسعه فناوری وای‌فای
۲۸ مرداد ۱۳۹۹ پیشگامان توسعه فناوری وای‌فای

یکی از حوزه‌های فناوری که زندگی بشر در قرن بیست و یکم را به کلی تحت تأثیر قرار داده، فناوری‌های ارتباطی است. کافی است کمی اخبار دنیای فناوری را دنبال کنید تا دریابید که چگونه «5G» و استانداردهای مرتبط با آن، شرکت‌های فناور پیشرو را به خود مشغول نموده است. در این میان، فناوری نوستالژیک وای‌فای (WiFi) هم به صورت گسترده‌ای مورد استفاده بوده که البته هر بار زمزمه جایگزینی و منسوخ شدن آن به گوش می‌رسد. هر زمان که استاندارد جدیدی برای تلفن‌های همراه ظهور می‌یابد، پایان طول عمر وای‌فای هم پیش‌بینی می‌شود که البته تاکنون، همه این پیش‌بینی‌ها نادرست از آب در آمده‌اند. با رواج استاندارد «3G»، قرار بود «WiFi 4» از بین برود، اما این اتفاق نیفتاد. برای «4G -LTE» هم چنین داستانی تکرار شد، اما به طور کلی، اغلب کارشناسان دیگر به این نتیجه رسیده‌اند که وای‌فای مسیر خود را بدون توجه به فناوری‌های دیگر می‌پیماید.

در حال حاضر، نمونه‌های اولیه از دستگاه‌هایی که از فناوری «WiFi 6» استفاده می‌کنند، در مغازه‌ها یافت می‌شود. این فناوری، دسترسی به سرعت بیش از ۱/۵ برابری را نسبت به نسل قبلی خود ممکن می‌سازد. در واقع، در حالی که سرعت بیشینه در فناوری «WiFi 5»، برابر ۳/۱۲ گیگابیت بر ثانیه بود، به کمک نسل جدید، سرعت تا ۴/۸ نیز افزایش می‌یابد. به کمک استاندارد وای‌فای ۶، یک اتصال شبکه مطمئن‌تر فراهم شده که در عین قابلیت تبادل اطلاعات بیشتر، در فواصل بیشتری نیز جوابگو می‌باشد. در این میان، سؤال اینجاست که روند توسعه فناوری وای‌فای به چه صورت است و چه شرکت‌هایی رهبری این روند را بر عهده دارند؟

شواهد حاکی از آن است که توسعه استانداردهای مرتبط با «WiFi 5»، در سال ۲۰۱۱ میلادی کاهش یافته و در سال ۲۰۱۴ نیز، با شدت یافتن توسعه «WiFi 6»، توسعه نسل قبلی متوقف شده است. در سال ۲۰۱۷ نیز، روند توسعه نسل بعدی یعنی «WiFi 7» شدت گرفت و توسعه نسل ششم روند نزولی به خود گرفته است. بنا بر آمار «IPlytics» در خصوص شرکت‌هایی که بیشترین سهم را در توسعه استانداردهای مختلف نسل ۵ تا ۷ داشته‌اند، کوالکام در رده نخست قرار داشته و پس از آن، هوآوی و اینتل پیشتازی می‌کنند. در شکل ۱، شرکت‌های برتر این حوزه معرفی شده‌اند. باید به این نکته اشاره نمود که استاندردها، معمولاً فناوری‌هایی هستند که پیش‌تر پتنت شده و حال توسط همه بازیگران این حوزه، به عنوان بخشی از استاندارد توسعه نسل آتی شناخته می‌شوند.

 

شرکت‌هایی با بیشترین سهم در توسعه استانداردهای مختلف نسل ۵ تا ۷ وای‌فای

شکل ۱- شرکت‌هایی با بیشترین سهم در توسعه استانداردهای مختلف نسل ۵ تا ۷ وای‌فای

 

در خصوص نسل ششم فناوری وای‌فای که در حال حاضر در بورس بیشتری نسبت به سایر استانداردها می‌باشد، باید در نظر گرفت که مطابق با شکل فوق، کوالکام، هوآوی و اینتل، به ترتیب بیشترین سهم از استانداردهای مرتبط را به خود اختصاص داده‌اند.

گفتنی است که برای توسعه نسل ششم وای‌فای، دو فناوری اصلی «MU-MIMO» و «OFDMA» وجود دارند. شواهد در خصوص تعداد ثبت اختراع صورت گرفته در این دو فناوری، حاکی از آن است که آمار ثبت اختراع، کمی با آمار استانداردها متفاوت بوده و این بار، اینتل، کوالکام و «LG» هستند که پیشتاز می‌باشند و هوآوی که در حوزه استاندردها در زمره سه شرکت برتر بود، جای خود را با «LG» عوض نموده است. البته توجه به این نکته نیز شایان ذکر است که اگرچه «LG» در زمره سه شرکت برتر حوزه ثبت اختراعات مرتبط با وای‌فای 6 قرار دارد، اما در خصوص استانداردها، از رقبای خود به شدت عقب بوده و در رده نهم لیست قرار گرفته است. 

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.