مدیریت پهپادها با الگوهای مشابه تاکسی‌های اینترنتی
۰۲ شهریور ۱۳۹۹ مدیریت پهپادها با الگوهای مشابه تاکسی‌های اینترنتی

پتنت شرکت استارت‌آپی «DronaUp»، نشان می‌دهد که چرا این شرکت در طی سال‌های کوتاه فعالیت خود، توانسته به یکی از پیشگامان صنعت پهپاد تبدیل شود. این شرکت که در سال ۲۰۱۶ میلادی تأسیس گردیده، در حال توسعه سیستمی خودکار و کارآمدی برای مدیریت خدمات هواپیماهای بدون سرنشین و برقراری ارتباطی کارآمد با هدایت‌کنندگان این وسایط پیشرفته است. همه این کارها، با استفاده از یک اپلیکیشن تلفن همراه امکان‌پذیر شده که عملاً پلتفرمی برای ارتباطات چندمنظوره در این صنعت به شمار می‌رود.

سه سال پیش، تام واکر (Tom Walker) و شرکایش، ایده‌ای جالب و عجیب را مطرح کردند: آیا ممکن است یک سیستم خودکار برای مدیریت خدمات پهپادی توسعه داد؟ سیستمی که از طریق آن، یک مجموعه مرکزی شکل گرفته و بتوان فهمید که در لحظه مورد نیاز، کدام یک از  هدایت‌کنندگان پهپادها، مناسب، در دسترس و نزدیک به محل مورد نظر بوده و بدین وسیله، می‌توان از خدمات آن‌ها در محدوده مکانی و زمانی مدنظر استفاده کرد؟

پس از آنکه هدایت‌کننده مناسب برای کار مد نظر انتخاب شد، متقاضی خدمات، می‌تواند اطلاعات و جزئیات بیشتر را برای وی ارسال نموده و بدین شکل کار آغاز گردد. برای درک بهتر این ایده، آن را با خدمات تاکسی‌های اینترنتی مانند اوبر یا نمونه‌های داخلی مانند اسنپ مقایسه کنید، با این تفاوت که به جای راننده مستقر در منطقه نزدیک به هدف، خلبان یا هدایت‌کننده پهپاد مسئولیت را به عهده داشته و به جای خودرو هم، یک پهپاد پیشرفته قرار دارد!

در نهایت، «DroneUp» در سال ۲۰۱۶ میلادی تأسیس شد و واکر به‌عنوان مخترع اصلی ایده مذکور، شبکه‌ای از هدایت‌کنندگان دارای مجوز و آموزش‌دیده را برای ارائه خدمات به مشتریان، گرد هم آورد. پس از شکل‌گیری ایده اولیه و توسعه نسبی آن، چالش ذهنی واکر و همکارانش، این بود که ایده خود را به ثبت برسانند. آن‌ها درخواست خود را با عنوان «ارتباطات چندمنظوره برای هماهنگی‌سازی پهپادها در یک مأموریت مشترک» در سیستم پتنت آمریکا به ثبت رسانیده و سعی کردند تا پلتفرمی مبتنی بر وب، برای اجرا و پیاده‌سازی این ایده توسعه دهند. گفتنی است که در یازدهم آگوست سال جاری میلادی، گواهی ثبت اختراعی به شماره «US10741088»، به این پتنت اختصاص یافته است.

لازم به ذکر است که طی سال‌های اخیر و به لطف پیشرفت‌های فنی صورت گرفته، طیف وسیعی از کاربردهای متنوع، اعم از حمل سفارشات، مقاصد نظامی (جنگ الکترونیک) و حتی تقویت ارتباطات اینترنتی، برای پهپادها شناسایی شده و شرکت‌ها و نهادهای مختلف، مانند آمازون، والمارت و ارتش آمریکا، در تلاش برای توسعه و تجاری‌سازی ایده‌های خود هستند. افزایش چهار برابری اختراعات در این حوزه، به خوبی نشان‌دهنده استقبال شرکت‌ها از فناوری‌های پهپادی است. در این میان، آنچه «DroneUp» را از سایر رقبای قدرتمند و نوآور خود متمایز می‌سازد، توجه به یک جنبه نسبتاً غیر فنی است. آن‌ها نحوه خدمات‌دهی به متقاضیان پهپادها را به جای تلاش برای توسعه فنی خود پهپادها هدف قرار داده‌اند. این ایده، می‌تواند سرنوشت این استارت‌آپ کوچک را دگرگون نموده و آن را به یکی از غول‌های صنعت پهپاد بدل نماید. نکته شایان ذکر در خصوص این استارت‌آپ، سابقه تام واکر، بنیان‌گذار و مدیرعامل آن، در حوزه پهپادها بوده که شکل‌گیری، توسعه و موفقیت چنین ایده‌ای را ممکن نموده است. او سابقه قابل توجهی در مدیریت و کنترل سیستم‌های دیجیتالی دولتی و نظامی داشته، رهبری شرکت «Web Teks» که در زمینه مدیریت سیستم‌های «IT» فعالیت دارد را بر عهده داشته و مشاور کاخ سفید در حوزه فناوری‌های نوآورانه می‌باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.