استفاده از نور «LED» به جای فناوری وای‌فای!
۰۳ شهریور ۱۳۹۹ استفاده از نور «LED» به جای فناوری وای‌فای!

سازنده چینی گوشی‌های تلفن همراه، ایده جدیدی برای بهبود و توسعه فناوری‌های ارتباطی تلفن‌های تولیدی خود ارائه نموده است. پتنت جدید اپو «Oppo»، یک تلفن همراه هوشمند را توصیف نموده که به جای فناوری مشهور وای‌فای (Wi-Fi)، از لای‌فای (Li-Fi) بهره می‌برد. در این فناوری پیشرفته، از نور «LED» برای انتقال اطلاعات استفاده شده که سرعت بسیار بالاتر انتقال اطلاعات را ممکن می‌سازد.

با توسعه نسل‌های مختلف تجهیزات با قابلیت اتصال به اینترنت، فناوری وای‌فای هم به جزئی جدایی‌ناپذیر از آن‌ها تبدیل شده و به مرور زمان، با پیشرفت‌های محسوسی همراه شده است. تعجبی هم ندارد، چرا که اتصال به وای‌فای، یک روش ارتباطی ساده، سریع و در عین حال، قابل اعتماد است. اما به نظر می‌رسد که روند تغییرات فناورانه و سرعت چشمگیر جایگزینی فناوری، در اینجا هم در تلاش برای بر هم زدن معادلات باشد. برای اینکه بدانیم چرا ممکن است این فناوری هم با جایگزین‌هایی همراه شود، کافی است که این سؤال را در ذهنتان مرور کنید که اگر چیزی سریع‌تر از وای‌فای وجود داشته باشد، چه می‌شود؟ البته باید اشاره نمود که تا کنون علی‌رغم پیش‌بینی‌های بسیاری که در خصوص پایان عمر فناوری وای‌فای شده است، روندها حاکی از آن بوده که این فناوری با پیشرفت‌های قابل توجه خود، جلوی هر گونه جایگزینی را به صورت کامل گرفته است.

فناوری لای‌فای، چیزی شبیه به وای‌فای است که البته برای انتقال اطلاعات، از نور «LED» استفاده می‌کند. اپو به‌عنوان یکی از پیشگامان صنعت تلفن همراه در چین و یکی از قدرت‌های نوظهور جهانی در این حوزه، تصمیم دارد تا از این فناوری، برای بهبود چشمگیر محصولات خود استفاده نماید. در همین راستا، این شرکت اقدام به ثبت نخستین تلفن هوشمند جهان با قابلیت استفاده از فناوری لای‌فای نموده است. در پتنت جدید اپو که در چین به ثبت رسیده و ۳۱ جولای سال جاری میلادی، از سوی دفتر ملی مالکیت فکری چین انتشار یافته است، تصاویر متعددی از یک تلفن همراه و حسگرهای تعبیه شده در آن وجود دارد. جالب این‌که برخلاف سیستم‌های وای‌فای، ماژول لای‌فای در قسمت بیرونی تلفن قرار گرفته و به طور کامل مشخص است. دلیل اصلی این مسئله، نیاز به دریافت فوتون‌های نوری و تبدیل آن‌ها به یک جریان اطلاعاتی است که محل قرارگیری این سیستم را نسبت به سیستم‌های قبلی با محدودیت‌هایی همراه می‌کند.

البته فناوری لای‌فای دارای جوانب مثبت و منفی مختلفی است؛ سرعت قابل‌توجه آن نسبت به وای فای (در حدود ۱۰۰ بار سریع‌تر)، ظرفیت بالاتر انتقال داده‌ها و عدم وجود هیچ نوع تداخل یا عارضه ناشی از فرکانس‌های «LTE» به دلیل استفاده از نور «LED»، از مهم‌ترین مزایای این فناوری محسوب می‌شود. در مقابل، نیازمندی به لامپ «LED» را می‌توان مهم‌ترین عیب این فناوری پیشرفته دانست. به عبارت بهتر، در یک اتاق تاریک و فاقد منبع نور «LED»، اینترنت گوشی قطع خواهد شد و از آن مهم‌تر، به دلیل عدم قابلیت نفوذ نور به دیوارها، دسترسی به فناوری لای‌فای دارای محدودیت‌هایی است؛ چیزی که شاید خوشایند بسیاری از افراد نبوده و منجر شود که عطای این فناوری را به لقایش ببخشند.

در پایان، باید به این نکته مهم اشاره نمود که خود فناوری لای‌فای، نوآوری جدیدی نبوده و در سال ۲۰۱۲ میلادی، برای اولین بار معرفی شده است. با این وجود، در طی این هشت سال، هیچ‌گاه این فناوری به‌عنوان یک فناوری اصلی مورد توجه قرار نگرفته و شاید این اقدام ابتکاری اپو، بتواند شرایط فعلی را دگرگون نماید.

 

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.