پایان یک دعوی حقوقی بر سر شکل شکلات
۰۵ شهریور ۱۳۹۹

پایان یک دعوی حقوقی بر سر شکل شکلات

امروزه حقوق مالکیت فکری، به ابزاری کارآمد برای حفاظت از اختراعات، نوآوری‌ها، طراحی‌های جدید، نشا‌ن‌ها و علائم خاص و انحصاری مورد استفاده در کسب‌وکارها تبدیل شده که در حوزه‌های متنوعی همچون پزشکی و دارویی، شیمیایی، الکترونیک و حتی صنایع غذایی هم به شکل قابل توجهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اهمیت حقوق مالکیت فکری، شرکت‌ها را ترغیب به ثبت آن‌ها در سیستم‌های مالکیت فکری مختلف نموده تا بدین وسیله، بتوانند دست رقبا را از حوزه‌های فعالیت خود قطع کنند. به واسطه این حقوق، گاهی دعاوی حقوقی بزرگ و گاهاً جالبی رخ می‌دهد که در صدر خبرهای روز دنیا قرار می‌گیرند. شاید جالب باشد که شکل یک شکلات، بتواند چالش‌های حقوقی برای یک شرکت به همراه داشته باشد، اما این واقعیتی است که به واسطه یک حفاظت درست از دارایی‌های فکری، می‌تواند نصیب یک شرکت شود.

به احتمال زیاد، تخته‌های شکلات که در ردیف‌های مربع، مربع در کنار هم قرار گرفته‌اند را به دفعات دیده‌اید. شکلات‌هایی که به راحتی تکه‌تکه شده و می‌توانیم یک تکه کوچک را برای خوردن جدا کنیم. همین شکل منحصربه‌فرد شکلات، یک دعوی حقوقی جالب را بین دو رقیب تولیدکننده شکلات در آلمان به دنبال داشته است.

در سال ۲۰۱۰ میلادی و هنگامی‌که شرکت میلکا (Milka)، تصمیم به برش شکلات‌های خود به شکل مربع‌های کوچک و عرضه آن‌ها به بازار گرفت، ریتر اسپورت (Ritter Sport) در مقابل رقیب قد علم کرد و آن را به دادگاه کشانید. جالب اینجا است ‌که پس از گذشته یک دهه و فراز و فرودهای متعدد، بالاخره رأی نهایی دادگاه، میلکا را به چالش کشانیده و عرضه شکلات‌هایش که با شکل تختال‌هایی شامل مربع‌های کوچک است را با چالش روبرو ساخته است.

طبق ادعاهای ریتر اسپورت، شکلات‌های مربع شکل، به‌عنوان هویت و نماد این شرکت بوده که برای سالیان طولانی، به بازار عرضه شده است. کلارا ریتر (Clara Ritter) با این ایده که نوارهای شکلاتی می‌توانند به راحتی در جیب افراد جا شوند، آن‌ها را به همین صورت و در برش‌های مربعی کوچک به بازار عرضه کرد. آنقدر شکل شکلات برای ریتر اسپورت و هویت آن اهمیت داشت که شعار شرکت هم چنین بود: «Quadratisch, Praktisch, Gut» که به معنای باکیفیت، شکلات و مربعی است.

این شرکت خانوادگی، در سال ۱۹۹۳ میلادی، طرح مشهور شکلات‌های خود را در آلمان به ثبت رسانید و در سال ۲۰۱۰، هنگامی که میلکا اقدام به بازاریابی نوارهای شکلاتی مربعی خود نمود، جدال دو رقیب آغاز شد. در دور اول دادگاه، میلکا پیروز ماجرا بود و حتی حکم حذف نشان تجاری ریتر اسپورت را از دادگاه اخذ نمود. اما در ادامه، ورق برگشت و با صدور حکم نهایی، انحصار ریتر اسپورت در زمینه تولید و عرضه شکلات‌های مربعی مورد تأیید قرار گرفت.

قضات پرونده، در توضیح رأی صادر شده اظهار داشتند که در شرایط عادی، شکل یک محصول نمی‌تواند گویای ارزش اساسی برای آن باشد، اما این موضوع، برای ریتر اسپورت صادق نیست. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که مصرف‌کنندگان این شکلات‌ها، ماهیت مربعی شکل محصول را به‌عنوان نشانه‌ای از مبدأ شکلات و کیفیت آن می‌دانند و از همین رو، نشان تجاری ریتر اسپورت معتبر بوده و در سال‌هایی که میلکا اقدام به عرضه چنین شکلات‌هایی نموده، حقوق این شرکت را نقض کرده است.

لازم به ذکر است که ریتر اسپورت، در سال ۱۹۷۴ میلادی، پتنتی برای چنین شکلاتی به ثبت رسانیده که ۱۹ سال بعد، در سال ۱۹۹۳ و تنها یک سال قبل از انقضای آن، گواهی ثبت اختراعی به شماره «DE2458462A»، توسط دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آلمان به آن تعلق گرفته است. به نظر می‌رسد که همزمان با دریافت گواهی ثبت اختراع، ریتر اسپورت تصمیم به ثبت یک علامت تجاری هم گرفته تا بتواند حفاظت ویژه از شکلات خود را برای بازه زمانی طولانی‌تری داشته باشد.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

نتایج سومین آزمون بر خط مالکیت فکری اعلام شد
۲۴ دی ۱۳۹۹

نتایج سومین آزمون بر خط مالکیت فکری اعلام شد

مخاطبین کانون پتنت ایران، رکورد جدیدی را در سومین آزمون بر خط مالکیت فکری بر جای گذاشتند. در این آزمون که ۱۷۱ شرکت‌کننده حضور داشتند، پنج نفر موفق به پاسخ‌دهی صحیح به همه سؤالات شدند.

اختراع ۲۵۰ هزار دلاری دو نوجوان برای درخت کریسمس
۲۹ دی ۱۳۹۹

اختراع ۲۵۰ هزار دلاری دو نوجوان برای درخت کریسمس

اختراع کریسمسی دو نوجوان ۱۲ ساله، درآمدی ۲۵۰ هزار دلاری نصیب آن‌ها نموده است. «آیان» و «میکی»، راهی برای جلوگیری از زمین خوردن و شکستن تزئینات درخت کریسمس یافتند و همین ایده خلاقانه، آغازی برای کارآفرینی هیجان‌انگیز آن‌ها شد. این ایده ساده و جذاب، زمانی به ذهنشان رسید که یکی از تزئینات مورد علاقه آن‌ها، از درخت کریسمس بر روی زمین افتاد و شکست. آن‌ها به این فکر افتادند که باید برای این چالش راهکاری اندیشید؛ راهکاری که در یک سال، درآمدی ۲۵۰ هزار دلاری برای آن‌ها به دنبال داشته است.

اعطای عنوان کودک سال مجله تایم به یک مخترع ۱۵ ساله
۱۵ دی ۱۳۹۹

اعطای عنوان کودک سال مجله تایم به یک مخترع ۱۵ ساله

یک مخترع ۱۵ ساله، عنوان اولین کودک سال مجله «Time» را از آن خود نموده و تصویرش بر روی جلد این مجله مشهور قرار گرفت.

اندازه‌گیری دقیق فشارخون توسط ساعت اپل
۸ دی ۱۳۹۹

اندازه‌گیری دقیق فشارخون توسط ساعت اپل

اپل در ادامه استراتژی ایجاد کاربردهای متنوع در محصولات و حرکت به سمت سلامت دیجیتال، نوآوری جدیدی برای ساعت‌های هوشمند توسعه داده که «Apple Watch»ها به سادگی امکان اندازه‌گیری و کنترل دقیق فشارخون کاربر را خواهند داشت.

بسته‌بندی ویژه برای افزایش طول عمر محصولات کشاورزی
۹ دی ۱۳۹۹

بسته‌بندی ویژه برای افزایش طول عمر محصولات کشاورزی

«وردانت تکنولوژی»، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع جدیدی شده که مرتبط با تنظیم وضعیت محصولات کشاورزی و کنترل شرایط آن‌ها در کل فرایند برداشت تا عرضه به مصرف‌کننده است.

تلاش‌ اپل برای توسعه یک موتور جستجوی اختصاصی
۲۳ دی ۱۳۹۹

تلاش‌ اپل برای توسعه یک موتور جستجوی اختصاصی

اپل در تلاش است تا با توسعه یک موتور جستجوی اختصاصی، پا در کفش بزرگانی همچون گوگل کند. ثبت اختراع جدید این شرکت که به تازگی گواهی آن توسط دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا صادر گردیده، حاکی از عزم جدی این غول فناور برای ورود به حوزه جستجوی وب است.