اعطای نخستین گواهی ثبت اختراع واکسن کووید-۱۹ در چین
۱۰ شهریور ۱۳۹۹ اعطای نخستین گواهی ثبت اختراع واکسن کووید-۱۹ در چین

بنابر اعلام رسمی کانسینو بیولوژیک (CanSino Biologics)، درخواست ثبت اختراع واکسن کووید-۱۹ ابداعی این شرکت، مورد تأیید اداره ملی مالکیت فکری چین قرار گرفته است. این پتنت که مشترکاً از سوی آکادمی علوم نظامی چین و این شرکت بیودارویی به ثبت رسیده، اولین [[گواهی ثبت اختراع] مرتبط با واکسن کرونا در این کشور به حساب می‌آید.

با شیوع ویروس کرونا که از شهر ووهان چین آغاز شده و امروزه تقریباً همه کشورهای جهان را درگیر خود نموده است، دانشگاه‌های مختلف نظیر آکسفورد، شرکت‌های دارویی مانند گیلیاد و حتی شرکت‌های فناوری نظیر تسلا، در تلاشند تا راهی برای مقابله با این اپیدمی وحشتناک بیابند. ساخت دارو برای کاهش اثرات سوء بیماری، طراحی کیت‌های ارزان و سریع برای شناسایی ویروس و همچنین تولید ماسک‌ها، تجهیزات و مواد ضدعفونی‌کننده با قابلیت جلوگیری از سرایت بیماری، از جمله مواردی است که در دستور کار قرار گرفته‌اند. اما آنچه می‌تواند ریشه‌کنی ویروس را قطعی کرده و نگرانی‌ها را به‌طور کامل رفع نماید، تولید واکسنی کارآمد برای جلوگیری از ابتلا به بیماری است. تولید واکسن، آن هم در یک دوره زمانی کوتاه، چالش‌های فراوانی به دنبال داشته که البته مشکلات مرتبط با تجاری‌سازی، صدور مجوز بهره‌برداری در کشورهای مختلف و دعاوی مالکیت فکری، می‌تواند این چالش‌ها را تشدید نماید. شایان ذکر است که نهادهای مالکیت فکری، در تلاشند تا به سهم خود، برخی چالش‌های اطلاعاتی و حقوقی در این حوزه را رفع کنند که از آن جمله، می‌توان به برنامه آزمایشی آمریکا برای تسریع ارزیابی اختراعات مرتبط با کووید-۱۹، جمع‌آوری مجموعه‌ای از دارایی‌های فکری داوطلبانه از سوی سازمان بهداشت جهانی و راه‌اندازی سرویس اطلاعاتی پتنت‌های مرتبط با کرونا ویروس توسط دفتر مالکیت فکری کره جنوبی اشاره نمود.

با گذشت بیش از ۹ ماه از شروع اپیدمی، خبرهای امیدوارکننده‌ای از ساخت واکسن به گوش می‌رسد. موفقیت‌های آکسفورد، شرکت مدرنا، واکسن روسی و البته ساخت واکسن در چین، حاکی از این است که تلاش‌های جهانی برای تولید واکسن، به پایان نزدیک شده است. در این میان، واکسن کانسینو که «Ad5-nCoV» نام دارد، در حال گذراندن مرحله سوم آزمایشات بالینی است. البته تأیید پتنت از سوی «CNIPO»، به معنای در دسترس بودن واکسن و عرضه گسترده آن نبوده و احتمالاً پس از اتمام آزمایشات بالینی، اخذ مجوزهای مربوطه الزامی خواهد بود.

گری ریشل (Gary Rieschel)، از سرمایه‌گذاران اولیه کانسینو، همان اوایل ژانویه و در ابتدای شیوع کرونا گفته بود که این شرکت، با توجه به قابلیت‌های فناورانه خود، تجربیات قبلی در تولید واکسن ابولا و روابط گسترده با نهادهای دولتی، توانایی لازم برای تسریع ساخت واکسن را دارد. وی در این باره می‌گوید: «نکته مهم، نزدیک شدن دولت چین به کانسینو در ابتدای ژانویه و تلاش برای همکاری در توسعه یک واکسن جدید بود». در ماه ژوئن، برای بررسی اثرات ایمنی واکسن، استفاده نیروهای ارتش از آن آغاز شد و هم‌اکنون، مدیران کانسینو در تلاشند تا آزمایشات گسترده‌ای را با مشارکت هزاران داوطلب به پایان برسانند. گفتنی است، کانادا از کشورهایی است که در دو مرحله قبلی ارزیابی واکسن، با کانسینو همکاری داشته است.

لازم به ذکر است که با اعلام تأیید پتنت و اعطای گواهی از سوی دولت چین، سهام شرکت کانسینو با رشدی ۱۴ درصدی مواجه شده است. از سوی دیگر، سایر سازندگان چینی هم، در تلاش برای ساخت واکسن‌های خود بوده و طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، سه شرکت دیگر هم، توانسته‌اند وارد مرحله سوم آزمایشات بالینی شده و شانه‌به‌شانه کانسینو حرکت کنند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.