مرسدس در آستانه ممنوعیت فروش در زادگاهش آلمان!
۱۱ شهریور ۱۳۹۹ مرسدس در آستانه ممنوعیت فروش در زادگاهش آلمان!

دور دوم از جدال جنجالی نوکیا و دایملر، با پیروزی شرکت فنلاندی پایان یافت. حکم صادر شده از سوی دادگاه آلمانی، نشان می‌دهد که قضات پرونده، به ادعای دایملر مبنی بر انحصارگرایی نوکیا در زمینه فناوری‌های ارتباطی خودرو اعتقادی نداشته و در مقابل، بر این باورند که تلاش جدی برای حل و فصل مسئله با نوکیا، صورت نگرفته است.

اختلافات نوکیا و دایملر بر سر حق امتیاز مجوزهای بهره‌برداری از پتنت، یکی از پرونده‌های پر سر و صدای سال‌های اخیر به حساب می‌آید. خودروساز آلمانی که صاحب برند مشهور مرسدس است، با شکایت نوکیا مبنی بر نقض پتنت مواجه شد و در واکنش به این مسئله، از سازمان‌های تنظیم مقررات ضد انحصاری اتحادیه اروپا، درخواست نمود تا پتنت‌های نوکیا را مورد بررسی قرار دهند. این شرکت، معتقد است که شرایط پیشنهادی از سوی نوکیا برای صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، منطقی و منصفانه نبوده و نوعی انحصارگرایی در آن وجود دارد. عکس‌العمل تهاجمی دایملر، نوکیا را هم به جنگ تمام‌عیاری وارد نمود که نتیجه آن، ثبت ۱۶ پرونده نقض پتنت علیه دایملر بود.

این دعوی گسترده که مجموعه فناوری‌های مورد استفاده در سیستم‌های ناوبری، ارتباطات و هدایت خودکار وسایط نقلیه را در بر می‌گیرد، برای نوکیا بسیار حائز اهمیت می‌باشد. این رهبر سابق صنعت تلفن همراه، کسب‌وکاری ۱/۶۷ میلیارد دلاری مبتنی بر صدور مجوز بهره‌برداری را مدیریت نموده و به نظر می‌رسد که پیروزی اخیر، نقطه عطفی در مسیر توسعه کسب‌وکارش در صنعت خودرو خواهد بود. دادگاه آلمانی، در رأی خود تأکید نموده که دایملر و سایر طرف‌های درگیر با نوکیا، آمادگی جدی و عملی برای انعقاد یک قرارداد صدور مجوز در شرایط عادلانه، منطقی و غیر تبعیض‌آمیز (FRAND) را نداشته و از همین رو، اتهام انحصارگرایی نوکیا قابل قبول نمی‌باشد.

با توجه به رأی دادگاه، احتمال ممنوعیت فروش خودروهای تولیدی دایملر به‌ویژه برند مرسدس در بازار آلمان وجود داشته که می‌تواند کلیه فعالیت‌های این خودروساز آلمانی را تحت تأثیر قرار دهد. در همین راستا، احتمالاً دایملر چاره‌ای بجز نشستن پای میز مذاکره با نوکیا را نداشته و بایستی برای این کار عجله کند.

گفتنی است که نخستین دادگاه از مجموعه پرونده‌های حقوقی نوکیا و دایملر، در فوریه مورد رسیدگی قرار گرفت که با پیروزی دایملر همراه شد. علاوه بر دو دادگاه مذکور، هشت دادخواست دیگر نیز در نوبت بررسی قرار دارند که اولین آن‌ها، در پنجم سپتامبر سال جاری میلادی برگزار می‌گردد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.