سوئیس در صدر فهرست شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۰
۱۶ شهریور ۱۳۹۹

سوئیس در صدر فهرست شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۰

سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، در گزارش جدید خود که تحت عنوان شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۰ (Global Innovation Index 2020) انتشار یافته، وضعیت نوآوری در کشورهای مختلف را بررسی نموده است. این گزارش، با استفاده از معیارهای مختلفی همچون میزان پیچیدگی کسب‌وکارها، هزینه‌های آموزش و خروجی‌های خلاقانه در اقتصاد، سطح نوآوری در مناطق مختلف را ارزیابی نموده است. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، سوئیس برای چندمین سال متوالی، در صدر فهرست نوآورترین اقتصاد جهان جای گرفته و پیشتازی خود در فهرست وایپو را حفظ نموده است.

پس از سوئیس، کشورهای سوئد و آمریکا، رده‌های دوم و سوم بهترین عملکرد نوآوری را از آن خود نموده‌اند. نکته جالب در خصوص ده کشور برتر در رده‌بندی شاخص جهانی نوآوری، ورود کره جنوبی به این فهرست است. کره که در سال‌های گذشته، در فهرست‌های نوآوری مجموعه‌هایی همچون بلومبرگ، در میان برترین‌های جهان قرار داشت، در فهرست ۲۰۱۹ وایپو و با توجه به پارامترهای مد نظر این سازمان، تنها موفق به کسب رتبه یازدهم شده بود (بر اساس فهرست ۲۰۲۰ بلومبرگ، کره جنوبی از رده اولی که شش سال در اختیار داشت، به رده دوم نزول کرد). این در حالی است که این کشور در گزارش جدید «GII»، با یک پله صعود نسبت به سال قبل، رده دهم را از آن خود نموده است. ده کشور برتر «GII 2020»، در شکل زیر نشان داده شده است.

 

ده کشور برتر فهرست «GII 2020»

شکل ۱- ده کشور برتر فهرست «GII 2020»

 

نکته کلیدی دیگر در گزارش اخیر سازمان جهانی مالکیت فکری، چشم‌انداز در حال تغییر نوآوری در مقیاس جهانی است. ساختار نوآوری جهانی، در حال تحمل تکانش‌های جدی بوده و دیگر نوآوری در انحصار چند کشور خاص قرار ندارد. به عنوان مثال، چین، ویتنام، هند و فیلیپین، در زمره کشورهایی قرار دارند که رشد چشمگیری را در این زمینه تجربه نموده‌اند. رقابت در این حوزه، سالیانه دستخوش تغییرات جدی بوده و جابجایی‌هایی حتی در مقیاس ده کشور برتر هم رخ می‌دهد. به عنوان مثال، کشوری مانند هلند که در گزارش «GII 2018»، پس از سوئد در رده دوم قرار داشت، در سال میلادی قبل، با دو پله سقوط در رده چهارم قرار گرفت و در گزارش اخیر هم، یک پله سقوط دیگر را تجربه نمود.

گفتنی است که گزارش «GII 2019»، با تمرکز بر تأمین مالی نوآوری و اثرات مختلف محیطی بر آن تدوین شده است. یکی از مهمترین اثرات محیطی که در چند ماه گذشته به صورت ملموسی حس شده، شیوع اپیدمی کرونا می‌باشد. این بیماری، تقریباً تمامی کشورها را در هم نوردیده و یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی نوآوری در سال ۲۰۲۰ میلادی شناخته شده است. وایپو بر این باور است که کرونا، بر نوآوری اثرات جدی داشته و سیاست‌گذاران ملی و منطقه‌ای، باید طی یک استراتژی قدم به قدم، در راستای مهار این اثرات منفی و همچنین بهبود و رفع آن، حرکت نمایند. البته توجه به این نکته خالی از لطف نیست که اگرچه طی بحران فعلی، منابع مالی نوآوری رو به کاهش رفت، اما امیدواری‌هایی برای رفع زودهنگام آن‌ها وجود دارد.

فرانسیس گری (Francis Gurry)، مدیر وقت وایپو، در حاشیه رونمایی از گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۰، با تأکید بر نقش پررنگ نوآوری به‌عنوان راهی برای ساخت یک آینده پایدار و فراگیر، اظهار داشته: «با توجه به بحران مالی سال ۲۰۰۸ و همچنین بحران کروناویروس، اکنون زمان ویژه‌ای است که این سؤال مطرح شود: چه کسی منابع مالی نوآوری را تأمین می‌کند؟ یک چالش اساسی پیش روی نوآوری، مکانیسم‌های تأمین مالی است که بر تمامی مراحل نوآوری، از ایده‌پردازی تا تجاری‌سازی و در نهایت، پایداری بلندمدت کسب‌وکار تأثیر دارد. هر بحرانی، با خود فرصت‌های جدیدی پدید آورده که باید از آن‌ها بهره کافی برد».

پربازدید‌ترین‌ها

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی
۲۱ تیر ۱۴۰۰

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی

شیائومی در تلاش برای توسعه قابلیت نوآورانه‌ای برای شارژ گوشی‌های هوشمند است. این فناوری که به تازگی در دفتر مالکیت فکری چین به ثبت رسیده، از صدا برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کند. به این منظور، دستگاهی برای جمع‌آوری صدا و ارتعاشات محیط تعبیه شده که آن‌ها را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. در ادامه، این لرزش مکانیکی به یک جریان الکتریکی تبدیل شده و شارژ شگفت‌انگیز تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را ممکن می‌سازد.

استراتژی تهاجمی «LG» برای درآمدزایی از اختراعات حوزه ارتباطات بی‌سیم
۱۵ تیر ۱۴۰۰

استراتژی تهاجمی «LG» برای درآمدزایی از اختراعات حوزه ارتباطات بی‌سیم

شرکت کره‌ای «LG»، در حال آماده‌سازی و ثبت پرونده‌های حقوقی نقض پتنت علیه شرکت‌هایی است که بدون اخذ مجوزهای لازم، از پتنت‌های ضروری استاندارد این شرکت در حوزه ارتباطات بی‌سیم استفاده می‌کنند. تصمیم به این اقدام تهاجمی، در پی ضرر این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی و برنامه‌ریزی برای خروج از کسب‌وکار تلفن‌های همراه هوشمند اتخاذ شده است.

اختراع یک نوجوان خلاق برای مقابله با آتش‌سوزی منازل
۴ مرداد ۱۴۰۰

اختراع یک نوجوان خلاق برای مقابله با آتش‌سوزی منازل

یک دانش‌آموز دبیرستانی، موفق به اختراع یک سیستم خودکار مهار آتش شده است. این اختراع جالب که در واکنش به آتش‌سوزی‌های گسترده در محل زندگی «آرول ماتور» توسعه یافته، متشکل از یک مکانیسم بازدارنده است که با فعال‌سازی خودکار در زمان تشخیص آتش‌، امکان مهار آن را فراهم می‌کند. این مخترع نوجوان که اختراع خود را ثبت نموده، موفق به جذب سرمایه ده هزار دلاری در «Kickstarter» شده است.