خوشبو کننده هوشمند خودرو
۱۸ شهریور ۱۳۹۹ خوشبو کننده هوشمند خودرو

آنطور که اپل برای جزء‌جزء خودروی خود انرژی صرف می‌کند، احتمالاً باید منتظر یکی از عجایب این صنعت باشیم. در میان آخرین گواهی‌های ثبت اختراع این شرکت، یک سیستم تهویه هوای خودرو معرفی شده که امکان استشمام عطر و بوی مورد نظر سرنشینان و کنترل میزان غلظت آن را فراهم می‌کند.

سیستم‌های تهویه مطبوع وسایط نقلیه، یک قابلیت شناخته شده و رایج بوده که طی سالیان متمادی، تغییرات چندانی در طراحی و کارکرد آن‌ها رخ نداده است. اپل به‌عنوان غول صنعت تلفن همراه و یکی از نوآورترین شرکت‌های جهان، نگاه متفاوت خود به مسائل را باز هم به رخ کشیده و معتقد است که می‌توان تغییراتی در این سیستم‌ها ایجاد نمود. سیستم جدید اپل، در ماه می ۲۰۱۷ میلادی، در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و گواهی ثبت اختراع آن، به تازگی با شماره «US 10752082» صادر شده است.

سیستم تهویه اپل، شامل دریچه بازشوی باریک و پره‌های متحرکی بوده که دارای کشیدگی بیشتری نسبت به نمونه‌های متداول می‌باشد. اگرچه این طراحی کمی نسبت به نمونه‌های مشابه در بازار متفاوت است، اما عملاً نوآوری خاصی در آن دیده نمی‌شود. مسئله اصلی، در تعبیه سیستمی برای کنترل بوی معطر موجود در داخل خودرو است که می‌تواند سرنشینان را تحت تأثیر قرار دهد. گاهی پیش آمده که با سوار شدن به تاکسی و یا خودروی یکی از دوستان، با یک بو و عطر جدید روبرو می‌شویم. بوهایی که یا ممکن است ما را تحت تأثیر قرار داده یا حالت انزجار را در ما زنده کند. کمی به اطراف نگاه می‌کنیم و شیشه‌ای را می‌بینیم که در جلوی سیستم تهویه خودرو، بر روی داشبورد قرار گرفته است. هیچ چیز در اختیار شما نیست، نه نوع عطر و نه میزان انتشار!

این همان چیزی است که سیستم تهویه هوای اپل را متمایز می‌کند. در خودروی تیتان، محلی ویژه در پس پره‌های باریک سیستم تهویه وجود داشته که مایع‌های معطر در آن ریخته می‌شود. این فرورفتگی‌های کوچک، درست زیر مسیر جریان هوا تعبیه شده و با آغاز به کار سیستم تهویه هوا، عطر را در داخل خودرو پخش می‌کنند. این سیستم که پس از جای مونتاژ پره‌ها قرار گرفته، به دلیل طراحی شیب‌دار کانال عبور هوا، از سوی سرنشینان قابل تشخیص نبوده و جلوه بد شیشه‌های قرار گرفته در جلوی داشبورد را نخواهد داشت. در داخل این سیستم، معابر حرارتی خاصی تعبیه شده که با گرم یا خنک کردن مایع معطر، می‌تواند تأثیر ورود بو در داخل خودرو را کاهش یا افزایش دهد.

اینکه اپل هر ماه صدها ثبت اختراع جدید در حوزه تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها ارائه نماید، خیلی دور از ذهن و عجیب نیست، چراکه همه، محصولات اپل در این حوزه را شناخته و همواره منتظر نوآوری‌های جدید آن‌ها هستند. اما ورود اپل به صنعت خودرو و پروژه ویژه «تیتان»، جلوه‌ای دیگر از اپل را به نمایش گذاشته است. اپل شیفته متفاوت بودن است. همان چیزی که در تلفن‌های همراهش هم دیده شده و به جای سیستم عامل متداول اندروید، از «iOS» استفاده می‌کند. به نظر می‌رسد که در صنعت خودرو هم، اپل رویکرد مشابهی را دنبال می‌کند. پتنت‌های این شرکت، فقط به اجزای اساسی تیتان محدود نمی‌شود، حتی ساده‌ترین اجزاء هم به عنوان بخشی انحصاری از خودرو اپل، به ثبت رسیده و تحت حفاظت قرار می‌گیرند. سیستم جالب تهویه هوای اپل هم، در راستای سایر نوآوری‌های آن، از جمله سیستم نورپردازی و روشنایی داخلی، استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش ایمنی، سقف شیشه‌ای متحرک، سیستم تنظیمات دینامیکی صندلی و حتی تنظیم خودکار رنگ پنجره‌ها است. مجموعه‌ای که احتمالاً یک خودروی شگفت‌انگیز و به شدت متفاوت نسبت به خودروهای متداول را به دنبال خواهد داشت.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day