خوشبو کننده هوشمند خودرو
۱۸ شهریور ۱۳۹۹

خوشبو کننده هوشمند خودرو

آنطور که اپل برای جزء‌جزء خودروی خود انرژی صرف می‌کند، احتمالاً باید منتظر یکی از عجایب این صنعت باشیم. در میان آخرین گواهی‌های ثبت اختراع این شرکت، یک سیستم تهویه هوای خودرو معرفی شده که امکان استشمام عطر و بوی مورد نظر سرنشینان و کنترل میزان غلظت آن را فراهم می‌کند.

سیستم‌های تهویه مطبوع وسایط نقلیه، یک قابلیت شناخته شده و رایج بوده که طی سالیان متمادی، تغییرات چندانی در طراحی و کارکرد آن‌ها رخ نداده است. اپل به‌عنوان غول صنعت تلفن همراه و یکی از نوآورترین شرکت‌های جهان، نگاه متفاوت خود به مسائل را باز هم به رخ کشیده و معتقد است که می‌توان تغییراتی در این سیستم‌ها ایجاد نمود. سیستم جدید اپل، در ماه می ۲۰۱۷ میلادی، در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و گواهی ثبت اختراع آن، به تازگی با شماره «US 10752082» صادر شده است.

سیستم تهویه اپل، شامل دریچه بازشوی باریک و پره‌های متحرکی بوده که دارای کشیدگی بیشتری نسبت به نمونه‌های متداول می‌باشد. اگرچه این طراحی کمی نسبت به نمونه‌های مشابه در بازار متفاوت است، اما عملاً نوآوری خاصی در آن دیده نمی‌شود. مسئله اصلی، در تعبیه سیستمی برای کنترل بوی معطر موجود در داخل خودرو است که می‌تواند سرنشینان را تحت تأثیر قرار دهد. گاهی پیش آمده که با سوار شدن به تاکسی و یا خودروی یکی از دوستان، با یک بو و عطر جدید روبرو می‌شویم. بوهایی که یا ممکن است ما را تحت تأثیر قرار داده یا حالت انزجار را در ما زنده کند. کمی به اطراف نگاه می‌کنیم و شیشه‌ای را می‌بینیم که در جلوی سیستم تهویه خودرو، بر روی داشبورد قرار گرفته است. هیچ چیز در اختیار شما نیست، نه نوع عطر و نه میزان انتشار!

این همان چیزی است که سیستم تهویه هوای اپل را متمایز می‌کند. در خودروی تیتان، محلی ویژه در پس پره‌های باریک سیستم تهویه وجود داشته که مایع‌های معطر در آن ریخته می‌شود. این فرورفتگی‌های کوچک، درست زیر مسیر جریان هوا تعبیه شده و با آغاز به کار سیستم تهویه هوا، عطر را در داخل خودرو پخش می‌کنند. این سیستم که پس از جای مونتاژ پره‌ها قرار گرفته، به دلیل طراحی شیب‌دار کانال عبور هوا، از سوی سرنشینان قابل تشخیص نبوده و جلوه بد شیشه‌های قرار گرفته در جلوی داشبورد را نخواهد داشت. در داخل این سیستم، معابر حرارتی خاصی تعبیه شده که با گرم یا خنک کردن مایع معطر، می‌تواند تأثیر ورود بو در داخل خودرو را کاهش یا افزایش دهد.

اینکه اپل هر ماه صدها ثبت اختراع جدید در حوزه تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها ارائه نماید، خیلی دور از ذهن و عجیب نیست، چراکه همه، محصولات اپل در این حوزه را شناخته و همواره منتظر نوآوری‌های جدید آن‌ها هستند. اما ورود اپل به صنعت خودرو و پروژه ویژه «تیتان»، جلوه‌ای دیگر از اپل را به نمایش گذاشته است. اپل شیفته متفاوت بودن است. همان چیزی که در تلفن‌های همراهش هم دیده شده و به جای سیستم عامل متداول اندروید، از «iOS» استفاده می‌کند. به نظر می‌رسد که در صنعت خودرو هم، اپل رویکرد مشابهی را دنبال می‌کند. پتنت‌های این شرکت، فقط به اجزای اساسی تیتان محدود نمی‌شود، حتی ساده‌ترین اجزاء هم به عنوان بخشی انحصاری از خودرو اپل، به ثبت رسیده و تحت حفاظت قرار می‌گیرند. سیستم جالب تهویه هوای اپل هم، در راستای سایر نوآوری‌های آن، از جمله سیستم نورپردازی و روشنایی داخلی، استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش ایمنی، سقف شیشه‌ای متحرک، سیستم تنظیمات دینامیکی صندلی و حتی تنظیم خودکار رنگ پنجره‌ها است. مجموعه‌ای که احتمالاً یک خودروی شگفت‌انگیز و به شدت متفاوت نسبت به خودروهای متداول را به دنبال خواهد داشت.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

ربات هوشمندی که تجربه گفتگو با افراد فوت شده را فراهم می‌کند!
۱۹ بهمن ۱۳۹۹

ربات هوشمندی که تجربه گفتگو با افراد فوت شده را فراهم می‌کند!

مایکروسافت، سیستم هوشمندی ابداع نموده که به افراد امکان می‌دهد تا با مردگان صحبت کنند. این مکالمه مجازی که از طریق ربات «Cahtbot» صورت می‌گیرد، دلتنگی کاربران را رفع نموده و امکان تجدید خاطرات با عزیزان درگذشته را فراهم می‌سازد. به این منظور، داده‌های اجتماعی، مانند تصاویر، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، پیام‌ها، داده‌های صوتی و حتی نامه‌های نوشته شده از فرد مذکور، برای آموزش ربات و ایجاد قابلیت تعامل و گفتگوی کاملاً مشابه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساخت خودروهای واقعی با روشی مشابه اسباب‌بازی‌ها
۲۱ بهمن ۱۳۹۹

ساخت خودروهای واقعی با روشی مشابه اسباب‌بازی‌ها

تسلا آرزوی خود برای ساخت یکپارچه بدنه خودرو با استفاده از ریخته‌گری را رها نکرده است. ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت که همواره با توئیت‌های جنجالی خود دنیا را شگفت‌زده نموده و از آینده نه‌چندان دور محصولات تسلا می‌گوید، اخیراً در توئیتی اعلام کرده که در آینده‌ای نزدیک، شاهد انقلابی در صنعت خودرو خواهیم بود. ماسک در توئیت خود آورده: «ما با استفاده از دستگاه‌های ریخته‌گری بزرگمان، در تلاشیم تا ابعاد کامل خودروها را به همان روشی تولید کنیم که ماشین‌های اسباب‌بازی ساخته می‌شوند».

وبینار آموزشی اسرار تجاری در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۸ بهمن ۱۳۹۹

وبینار آموزشی اسرار تجاری در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه برنامه‌های مخاطب‌محور خود در حوزه‌های مختلف مالکیت فکری، اقدام به برگزاری نخستین وبینار آموزشی اسرار تجاری نموده است. این وبینار که به معرفی اسرار تجاری به‌عنوان یکی از راهکارهای حفاظت از دارایی‌های فکری می‌پردازد، روز سه‌شنبه مورخ ۲۸ بهمن‌ماه سال جاری و در قالب سه‌‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری، برگزار می‌گردد.

آیا باید منتظر مک‌بوک، آی‌پد و آیفون تیتانیومی باشیم؟
۲۰ بهمن ۱۳۹۹

آیا باید منتظر مک‌بوک، آی‌پد و آیفون تیتانیومی باشیم؟

ثبت اختراع جدید اپل، حکایت از عزمی جدی برای تولید نسخه‌ تیتانیومی مک‌بوک، آی‌پد و آیفون دارد. در حالی‌که اپل پیش‌تر ساعت‌های تیتانیومی خود را به بازار عرضه کرده بود، پتنت جدید این شرکت، نشان می‌دهد که چالش‌های موجود در مسیر استفاده از تیتانیوم برای سایر محصولات خود را نیز حل نموده است.

صدرنشینی تویوتا در میان خودروسازان متقاضی ثبت اختراع
۲۵ بهمن ۱۳۹۹

صدرنشینی تویوتا در میان خودروسازان متقاضی ثبت اختراع

تویوتا، با عملکردی شگفت‌انگیز نسبت به سایر برندهای خودروسازی، برتری مطلق خود در خصوص نوآوری و ثبت اختراع را اثبات نموده است. این خودروساز مشهور ژاپنی، طی یک دهه اخیر، بیش از ۳۳۰ هزار تقاضای ثبت اختراع جدید داشته که حاکی از نقش کلیدی پتنت در صنعت خودروسازی و البته توجه ویژه تویوتا، به این ابزار کلیدی برای حفاظت از اختراعات و نوآوری‌ها است. پس از تویوتا، شرکت‌های هیوندای و فورد، به ترتیب با حدود ۱۶۳ هزار و ۱۵۷ هزار تقاضانامه، در رده‌های دوم و سوم جای دارند.

آمازون و نوآوری‌های انقلابی در حوزه تحویل سفارشات
۲۶ بهمن ۱۳۹۹

آمازون و نوآوری‌های انقلابی در حوزه تحویل سفارشات

آمازون، غول صنعت تجارت الکترونیک و یکی از بازیگران پیشرو در حوزه نوآوری، در تلاش است تا با توسعه فناوری‌های مختلف و با تمرکز ویژه بر روی پهپادها، انقلابی در رویه‌های فعلی تحویل سفارشات پدید آورد. ایده‌های خلاقانه این شرکت، از انبار زیرآب، انبار هوایی و انبار زیرزمینی گرفته تا برج‌های پهپادی، آینده صنعت تجارت الکترونیک را نشانه رفته است.