رمز موفقیت شرکت‌های آسیایی در استراتژی‌های مالکیت فکری
۱۹ شهریور ۱۳۹۹ رمز موفقیت شرکت‌های آسیایی در استراتژی‌های مالکیت فکری

یکی از روندهای غالب در سال‌های اخیر، پیشرفت فناوری و توسعه کشورها در سایه نوآوری‌های مداوم بوده است. در این میان، آسیا یکی از مناطقی است که خود را برای تسلط اقتصادی و فنی به دیگر مناطق جهان، تحمیل می‌کند. طبق گزارش اخیر مجمع اقتصاد جهانی، ۱۲ کشور از ۱۸ اقتصاد برتر جهان، در آسیا قرار دارند. اما دلیل این پیشرفت حیرت‌آور و استمرار آن چیست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸ میلادی، شرکت‌های آسیایی بیش از دو سوم پرونده‌های ثبت اختراع، علائم تجاری و طراحی‌های صنعتی را به خود اختصاص داده‌اند. جالب‌تر این‌که از سال ۲۰۰۰ میلادی به این‌سو، هزینه‌های تحقیق و توسعه منطقه، هیچ تطابقی با سایر مناطق جهان ندارد. در حالی‌که طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ میلادی، مخارج تحقیق و توسعه در آمریکا، اروپا و سایر کشورها کاهش یافته، آسیا تنها منطقه‌ای است که با رشد سرمایه‌گذاری‌های تحقیق‌و‌توسعه‌ای مواجه شده است. تمامی این‌ها، به معنای حرکت در لبه نوآوری و دانش و در نتیجه، برخورداری از مواهب مالی و اقتصادی این برتری است.

اگر به آسیا از منظر اکوسیستم استارت‌آپی نگاه کنیم، دره سیلیکون‌های متعددی در کره جنوبی، چین، سنگاپور و اندونزی می‌بینیم که برخی از آن‌ها، در بطن بروکراسی دولتی استقرار یافته و از حمایت‌های مستقیم دولت برخوردارند. این تلاش مداوم برای تحریک محققین و فناوران به اختراع و توسعه فناوری‌های تحول‌آفرین، ظهور اسب‌های تک‌شاخ در آسیا را موجب شده و عملاً رقابت با شرکت‌های مشهور غربی را وارد فاز جدیدی نموده است. در این مسیر رشد سریع، تغییر در زیرساخت‌های «IP»، به یک الزام جدی تبدیل شده که آثار آن را در تغییر سیاست‌های مالکیت فکری چین به خوبی مشاهده می‌کنیم. چیزی که چین را با اختلافی فاحش، در رتبه اول تعداد درخواست‌های ثبت اختراع، علائم تجاری، طراحی‌های صنعتی، یوتیلیتی مدل‌ها و حتی گونه‌های گیاهی جدید قرار داده است. نماد فعالیت‌های این کشور ابرقدرت آسیایی از منظر نوآوری را می‌توان در شرکتی همچون هوآوی یافت؛ شرکتی که یک تنه همه رقبای آمریکایی و اروپایی را پس زده و در فناوری‌های مهمی همچون ارتباطات، همه آن‌ها را نیازمند خود نموده است.

قرارگیری کره جنوبی در رده دوم نوآورترین اقتصاد جهان از دیدگاه بلومبرگ و ورود آن به لیست فهرست ده کشور برتر شاخص جهانی نوآوری وایپو در سال ۲۰۲۰، مهر تأیید دیگری بر عملکرد خاص کشورهای آسیایی در این حوزه است. سامسونگ، غول فناوری کره جنوبی، مثال بارزی از موفقیت شرکت‌های این کشور بوده که از یک استراتژی «IP» هوشمندانه بهره می‌برد. این شرکت که خود را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین متقاضیان ثبت اختراع در جهان معرفی نموده، بیش از ۱۴/۸ میلیارد یورو برای نوآوری صرف نموده است که این شرکت را پس از گوگل، در رده دوم قرار می‌دهد. سامسونگ الکترونیک به عنوان بخشی از این شرکت بزرگ، پس از «IBM»، در رده دوم دارندگان بیشترین «US» پتنت گرنت شده قرار داشته که تمرکز بر بازارهای خارجی را برای این شرکت پیشرو نشان می‌دهد.

سنگاپور دیگر قطب نوآوری آسیا و جهان است. این کشور بر اساس گزارش بلومبرگ، پس از آلمان و کره جنوبی، در رده سوم اقتصاد نوآور جهان قرار گرفته است و بر اساس گزارش شاخص جهانی نوآوری هم، رده هشتم را از آن خود نموده است. رایزر (Razer)، برند مشهور صنعت بازی در این کشور، مثالی از شرکت‌های موفق سنگاپوری است. رایزر، از یک رویکرد کاملاً منسجم در فعالیت‌های مالکیت فکری خود بهره برده که این شرکت را به یک تک‌شاخ موفق در صنعت بازی تبدیل نموده است. این شرکت در سال ۲۰۱۸ میلادی، رده پنجم متقاضیان داخلی در ثبت پتنت و رده اول در ثبت طراحی صنعتی را از آن خود نموده است. نوآوری‌های مبتنی بر فینتک و ارائه سرویس‌های سرگرمی آنلاین، موجب شده تا این شرکت قله‌های موفقیت را بسیار سریع بپیماید.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.