رمز موفقیت شرکت‌های آسیایی در استراتژی‌های مالکیت فکری
۱۹ شهریور ۱۳۹۹ رمز موفقیت شرکت‌های آسیایی در استراتژی‌های مالکیت فکری

یکی از روندهای غالب در سال‌های اخیر، پیشرفت فناوری و توسعه کشورها در سایه نوآوری‌های مداوم بوده است. در این میان، آسیا یکی از مناطقی است که خود را برای تسلط اقتصادی و فنی به دیگر مناطق جهان، تحمیل می‌کند. طبق گزارش اخیر مجمع اقتصاد جهانی، ۱۲ کشور از ۱۸ اقتصاد برتر جهان، در آسیا قرار دارند. اما دلیل این پیشرفت حیرت‌آور و استمرار آن چیست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸ میلادی، شرکت‌های آسیایی بیش از دو سوم پرونده‌های ثبت اختراع، علائم تجاری و طراحی‌های صنعتی را به خود اختصاص داده‌اند. جالب‌تر این‌که از سال ۲۰۰۰ میلادی به این‌سو، هزینه‌های تحقیق و توسعه منطقه، هیچ تطابقی با سایر مناطق جهان ندارد. در حالی‌که طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ میلادی، مخارج تحقیق و توسعه در آمریکا، اروپا و سایر کشورها کاهش یافته، آسیا تنها منطقه‌ای است که با رشد سرمایه‌گذاری‌های تحقیق‌و‌توسعه‌ای مواجه شده است. تمامی این‌ها، به معنای حرکت در لبه نوآوری و دانش و در نتیجه، برخورداری از مواهب مالی و اقتصادی این برتری است.

اگر به آسیا از منظر اکوسیستم استارت‌آپی نگاه کنیم، دره سیلیکون‌های متعددی در کره جنوبی، چین، سنگاپور و اندونزی می‌بینیم که برخی از آن‌ها، در بطن بروکراسی دولتی استقرار یافته و از حمایت‌های مستقیم دولت برخوردارند. این تلاش مداوم برای تحریک محققین و فناوران به اختراع و توسعه فناوری‌های تحول‌آفرین، ظهور اسب‌های تک‌شاخ در آسیا را موجب شده و عملاً رقابت با شرکت‌های مشهور غربی را وارد فاز جدیدی نموده است. در این مسیر رشد سریع، تغییر در زیرساخت‌های «IP»، به یک الزام جدی تبدیل شده که آثار آن را در تغییر سیاست‌های مالکیت فکری چین به خوبی مشاهده می‌کنیم. چیزی که چین را با اختلافی فاحش، در رتبه اول تعداد درخواست‌های ثبت اختراع، علائم تجاری، طراحی‌های صنعتی، یوتیلیتی مدل‌ها و حتی گونه‌های گیاهی جدید قرار داده است. نماد فعالیت‌های این کشور ابرقدرت آسیایی از منظر نوآوری را می‌توان در شرکتی همچون هوآوی یافت؛ شرکتی که یک تنه همه رقبای آمریکایی و اروپایی را پس زده و در فناوری‌های مهمی همچون ارتباطات، همه آن‌ها را نیازمند خود نموده است.

قرارگیری کره جنوبی در رده دوم نوآورترین اقتصاد جهان از دیدگاه بلومبرگ و ورود آن به لیست فهرست ده کشور برتر شاخص جهانی نوآوری وایپو در سال ۲۰۲۰، مهر تأیید دیگری بر عملکرد خاص کشورهای آسیایی در این حوزه است. سامسونگ، غول فناوری کره جنوبی، مثال بارزی از موفقیت شرکت‌های این کشور بوده که از یک استراتژی «IP» هوشمندانه بهره می‌برد. این شرکت که خود را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین متقاضیان ثبت اختراع در جهان معرفی نموده، بیش از ۱۴/۸ میلیارد یورو برای نوآوری صرف نموده است که این شرکت را پس از گوگل، در رده دوم قرار می‌دهد. سامسونگ الکترونیک به عنوان بخشی از این شرکت بزرگ، پس از «IBM»، در رده دوم دارندگان بیشترین «US» پتنت گرنت شده قرار داشته که تمرکز بر بازارهای خارجی را برای این شرکت پیشرو نشان می‌دهد.

سنگاپور دیگر قطب نوآوری آسیا و جهان است. این کشور بر اساس گزارش بلومبرگ، پس از آلمان و کره جنوبی، در رده سوم اقتصاد نوآور جهان قرار گرفته است و بر اساس گزارش شاخص جهانی نوآوری هم، رده هشتم را از آن خود نموده است. رایزر (Razer)، برند مشهور صنعت بازی در این کشور، مثالی از شرکت‌های موفق سنگاپوری است. رایزر، از یک رویکرد کاملاً منسجم در فعالیت‌های مالکیت فکری خود بهره برده که این شرکت را به یک تک‌شاخ موفق در صنعت بازی تبدیل نموده است. این شرکت در سال ۲۰۱۸ میلادی، رده پنجم متقاضیان داخلی در ثبت پتنت و رده اول در ثبت طراحی صنعتی را از آن خود نموده است. نوآوری‌های مبتنی بر فینتک و ارائه سرویس‌های سرگرمی آنلاین، موجب شده تا این شرکت قله‌های موفقیت را بسیار سریع بپیماید.

پربازدید‌ترین‌ها

دعوت به همکاری در حوزه‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر
۱۴ مهر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در حوزه‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر از دانشگاه‌های برتر کشور دعوت به همکاری به‌ عمل می‌آورد.

مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت
۲۵ مهر ۱۴۰۰

مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت

آکادمی کانون پتنت ایران، با همکاری مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، اقدام به برگزاری یک مدرسه پاییزه مالکیت فکری ویژه محققین دانشگاه‌ها و مراکز وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نموده است. این مدرسه که متشکل از هفت وبینار با عناوین مختلف مالکیت فکری و با تمرکز ویژه بر ثبت اختراع است، ترغیب برای استفاده از سیستم پتنت، هم برای حفاظت از دستاوردهای فناورانه و هم برای انجام پژوهش‌های کاربردی و خلق ثروت از آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.

شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی
۷ مهر ۱۴۰۰

شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی

شرکت خودروسازی فورد، در یک همکاری فناورانه با شرکت لینکلن، فناوری جدیدی برای ایجاد نوعی هولوگرام سفارشی بر روی کاپوت خودرو توسعه داده‌اند. این هولوگرام که از ذرات بسیار ریز آب معلق در هوا تشکیل شده که توسط یک نورافکن روشن می‌شود، امکان تشخیص وسیله نقلیه را در شرایط خاص، از جمله انبوه خودروهای پارک شده در یک پارکینگ، آب و هوای ابری و یا تاریکی شب فراهم می‌نماید.

قرارگیری یک نوجوان ۱۷ ساله در جایگاه یک مخترع سریالی
۱۰ مهر ۱۴۰۰

قرارگیری یک نوجوان ۱۷ ساله در جایگاه یک مخترع سریالی

نوجوان ۱۷ ساله اهل «گوام»، موفق به دریافت چهار گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا شده است. «سونگو کانگ» که از کودکی علاقه خاصی به ساختن وسایل و چیزهای جدید داشت، عمده تمرکزش را بر شناسایی مشکلات پیرامون خود و حل آن‌ها گذاشته و همین رویکرد خلاقانه، تاکنون چهار اختراع کاملاً متفاوت را برایش به ارمغان آورده است.

جستجوگر دارایی فکری دارکوب؛ ابزاری برای جستجوی پتنت‌های داخلی
۲۸ مهر ۱۴۰۰

جستجوگر دارایی فکری دارکوب؛ ابزاری برای جستجوی پتنت‌های داخلی

پایگاه جستجوی «دارکوب»، با هدف تجمیع و رصد دارایی‌های فکری ثبت شده در ایران شروع به کار نموده و امکان جستجوی دقیق، سریع و راحت در میان این داده‌های ارزشمند مالکیت صنعتی را برای کاربران فراهم نموده است.

تعبیه یک سیستم کامل فیلم‌برداری و عکاسی در قلم هوشمند سامسونگ
۱۱ مهر ۱۴۰۰

تعبیه یک سیستم کامل فیلم‌برداری و عکاسی در قلم هوشمند سامسونگ

رصد فعالیت‌های ثبت اختراع سامسونگ نشان می‌دهد که این شرکت فناور، ایده‌های جدید و متنوعی را برای قلم هوشمند خود در سر دارد. در ثبت اختراع جدید این شرکت، قابلیت تصویربرداری و ضبط صدا هم برای قلم هوشمند توصیف شده که استقلال نسبی قابل قبولی را برای این ابزار جانبی ایجاد می‌نماید. در طراحی سامسونگ، سنسورهای دوربین در انتهای قلم تعبیه شده‌ و با بیرون کشیدن نسبی آن از داخل گوشی، امکان تغییر زاویه و ارتفاع دوربین وجود دارد.