رمز موفقیت شرکت‌های آسیایی در استراتژی‌های مالکیت فکری
۱۹ شهریور ۱۳۹۹

رمز موفقیت شرکت‌های آسیایی در استراتژی‌های مالکیت فکری

یکی از روندهای غالب در سال‌های اخیر، پیشرفت فناوری و توسعه کشورها در سایه نوآوری‌های مداوم بوده است. در این میان، آسیا یکی از مناطقی است که خود را برای تسلط اقتصادی و فنی به دیگر مناطق جهان، تحمیل می‌کند. طبق گزارش اخیر مجمع اقتصاد جهانی، ۱۲ کشور از ۱۸ اقتصاد برتر جهان، در آسیا قرار دارند. اما دلیل این پیشرفت حیرت‌آور و استمرار آن چیست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸ میلادی، شرکت‌های آسیایی بیش از دو سوم پرونده‌های ثبت اختراع، علائم تجاری و طراحی‌های صنعتی را به خود اختصاص داده‌اند. جالب‌تر این‌که از سال ۲۰۰۰ میلادی به این‌سو، هزینه‌های تحقیق و توسعه منطقه، هیچ تطابقی با سایر مناطق جهان ندارد. در حالی‌که طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ میلادی، مخارج تحقیق و توسعه در آمریکا، اروپا و سایر کشورها کاهش یافته، آسیا تنها منطقه‌ای است که با رشد سرمایه‌گذاری‌های تحقیق‌و‌توسعه‌ای مواجه شده است. تمامی این‌ها، به معنای حرکت در لبه نوآوری و دانش و در نتیجه، برخورداری از مواهب مالی و اقتصادی این برتری است.

اگر به آسیا از منظر اکوسیستم استارت‌آپی نگاه کنیم، دره سیلیکون‌های متعددی در کره جنوبی، چین، سنگاپور و اندونزی می‌بینیم که برخی از آن‌ها، در بطن بروکراسی دولتی استقرار یافته و از حمایت‌های مستقیم دولت برخوردارند. این تلاش مداوم برای تحریک محققین و فناوران به اختراع و توسعه فناوری‌های تحول‌آفرین، ظهور اسب‌های تک‌شاخ در آسیا را موجب شده و عملاً رقابت با شرکت‌های مشهور غربی را وارد فاز جدیدی نموده است. در این مسیر رشد سریع، تغییر در زیرساخت‌های «IP»، به یک الزام جدی تبدیل شده که آثار آن را در تغییر سیاست‌های مالکیت فکری چین به خوبی مشاهده می‌کنیم. چیزی که چین را با اختلافی فاحش، در رتبه اول تعداد درخواست‌های ثبت اختراع، علائم تجاری، طراحی‌های صنعتی، یوتیلیتی مدل‌ها و حتی گونه‌های گیاهی جدید قرار داده است. نماد فعالیت‌های این کشور ابرقدرت آسیایی از منظر نوآوری را می‌توان در شرکتی همچون هوآوی یافت؛ شرکتی که یک تنه همه رقبای آمریکایی و اروپایی را پس زده و در فناوری‌های مهمی همچون ارتباطات، همه آن‌ها را نیازمند خود نموده است.

قرارگیری کره جنوبی در رده دوم نوآورترین اقتصاد جهان از دیدگاه بلومبرگ و ورود آن به لیست فهرست ده کشور برتر شاخص جهانی نوآوری وایپو در سال ۲۰۲۰، مهر تأیید دیگری بر عملکرد خاص کشورهای آسیایی در این حوزه است. سامسونگ، غول فناوری کره جنوبی، مثال بارزی از موفقیت شرکت‌های این کشور بوده که از یک استراتژی «IP» هوشمندانه بهره می‌برد. این شرکت که خود را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین متقاضیان ثبت اختراع در جهان معرفی نموده، بیش از ۱۴/۸ میلیارد یورو برای نوآوری صرف نموده است که این شرکت را پس از گوگل، در رده دوم قرار می‌دهد. سامسونگ الکترونیک به عنوان بخشی از این شرکت بزرگ، پس از «IBM»، در رده دوم دارندگان بیشترین «US» پتنت گرنت شده قرار داشته که تمرکز بر بازارهای خارجی را برای این شرکت پیشرو نشان می‌دهد.

سنگاپور دیگر قطب نوآوری آسیا و جهان است. این کشور بر اساس گزارش بلومبرگ، پس از آلمان و کره جنوبی، در رده سوم اقتصاد نوآور جهان قرار گرفته است و بر اساس گزارش شاخص جهانی نوآوری هم، رده هشتم را از آن خود نموده است. رایزر (Razer)، برند مشهور صنعت بازی در این کشور، مثالی از شرکت‌های موفق سنگاپوری است. رایزر، از یک رویکرد کاملاً منسجم در فعالیت‌های مالکیت فکری خود بهره برده که این شرکت را به یک تک‌شاخ موفق در صنعت بازی تبدیل نموده است. این شرکت در سال ۲۰۱۸ میلادی، رده پنجم متقاضیان داخلی در ثبت پتنت و رده اول در ثبت طراحی صنعتی را از آن خود نموده است. نوآوری‌های مبتنی بر فینتک و ارائه سرویس‌های سرگرمی آنلاین، موجب شده تا این شرکت قله‌های موفقیت را بسیار سریع بپیماید.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹
۳ خرداد ۱۴۰۰

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹

در واکنش به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر حمایت از لغو پتنت‌های مرتبط با واکسن کووید-۱۹، کمیسیون اروپا این اقدام را یک «ترفند رسانه‌ای» نامیده و با تأکید بر نقش کلیدی پتنت در افزایش نوآوری و سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه‌ای، استفاده از مجوزهای اجباری را به‌عنوان راهکاری جایگزین پیشنهاد داده است.

شناسایی بیماری‌های پوستی به کمک تلفن همراه
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

شناسایی بیماری‌های پوستی به کمک تلفن همراه

یک شرکت کانادایی فعال در حوزه سلامت دیجیتال، اپلیکیشنی توسعه داده که انقلابی در مواجهه با بیماری‌های پوستی پدید می‌آورد. «Skinopathy»، اپلیکیشن خود را که مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی است، به زودی به بازار عرضه نموده و بدین وسیله، مدیریت بیماری‌های پوستی را به‌ویژه برای افراد مستقر در مناطق دورافتاده و محروم از خدمات پزشکی ممکن می‌سازد.

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی
۴ خرداد ۱۴۰۰

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی

یک متخصص بیماری‌های کلیوی، موفق به طراحی و ساخت نوعی تجهیز پوشیدنی شده که می‌تواند به‌عنوان یک کلیه مصنوعی، فرآیند تکراری و ناخوشایند دیالیز در مراکز درمانی را به کلی حذف نماید. «ویکتور گورا»، استادیار دانشگاه «UCLA»، پس از دریافت گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، در تلاش است تا اواخر سال جاری میلادی، آزمایشات نهایی مرتبط با دستگاه جدید خود را آغاز نماید.

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک
۱۲ خرداد ۱۴۰۰

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک

تجزیه و تحلیل داده‌های ثبت اختراع، حاکی از آن است که طی یک دهه گذشته، تحقیقات در حوزه مواد غذایی و میکروب‌شناسی، از حوزه‌های مورد توجه شرکت‌های فناور و سیاست‌گذاران بسیاری از کشورها بوده است. شواهد حاکی از آن است که در یک دهه اخیر، روند کلی پتنت‌های این حوزه رو به افزایش بوده و بخش عمده این افزایش، به لطف مخترعین و فناوران چینی بوده است.

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین
۸ خرداد ۱۴۰۰

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین

بنا بر قانون جدید ثبت اختراع چین، صاحبان پتنت می‌توانند برای تسریع در فرآیند صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، از طرح ابتکاری «صدور مجوز باز» استفاده نمایند. بر اساس این طرح، دارندگان پتنت در یک بیانیه کتبی اعلام می‌کنند که علاقه‌مندان به بهره‌برداری از فناوری پتنت شده، با مراجعه به دفتر مالکیت فکری چین و پرداخت هزینه‌های مشخص شده برای حق امتیاز، می‌توانند مجوز بهره‌برداری را دریافت نماید. این سیستم، با تسهیل گردش اطلاعات پتنت، به کاهش هزینه‌های معاملات، بهبود کارایی فرآیند صدور مجوز و نیز ارتقاء کیفیت بهره‌برداری از پتنت کمک می‌کند.

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!
۱ خرداد ۱۴۰۰

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!

تسلا در ادامه تلاش‌های خود برای توسعه باتری‌های خودروهای الکتریکی، تعدادی از پتنت‌های یک استارت‌آپ کوچک کانادایی را خریداری نموده است. نکته جالب در این مبادله دارایی‌های فکری، واگذاری پتنت‌های مذکور در ازای مبلغ ناچیز ۳ دلار است. البته شواهد حاکی از آن است که این معامله، بسیار گسترده‌تر بوده و احتمالاً «اسپرینگ‌پاور اینترنشنال» تحت تملک تسلا قرار گرفته است.