رمز موفقیت شرکت‌های آسیایی در استراتژی‌های مالکیت فکری
۱۹ شهریور ۱۳۹۹

رمز موفقیت شرکت‌های آسیایی در استراتژی‌های مالکیت فکری

یکی از روندهای غالب در سال‌های اخیر، پیشرفت فناوری و توسعه کشورها در سایه نوآوری‌های مداوم بوده است. در این میان، آسیا یکی از مناطقی است که خود را برای تسلط اقتصادی و فنی به دیگر مناطق جهان، تحمیل می‌کند. طبق گزارش اخیر مجمع اقتصاد جهانی، ۱۲ کشور از ۱۸ اقتصاد برتر جهان، در آسیا قرار دارند. اما دلیل این پیشرفت حیرت‌آور و استمرار آن چیست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸ میلادی، شرکت‌های آسیایی بیش از دو سوم پرونده‌های ثبت اختراع، علائم تجاری و طراحی‌های صنعتی را به خود اختصاص داده‌اند. جالب‌تر این‌که از سال ۲۰۰۰ میلادی به این‌سو، هزینه‌های تحقیق و توسعه منطقه، هیچ تطابقی با سایر مناطق جهان ندارد. در حالی‌که طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ میلادی، مخارج تحقیق و توسعه در آمریکا، اروپا و سایر کشورها کاهش یافته، آسیا تنها منطقه‌ای است که با رشد سرمایه‌گذاری‌های تحقیق‌و‌توسعه‌ای مواجه شده است. تمامی این‌ها، به معنای حرکت در لبه نوآوری و دانش و در نتیجه، برخورداری از مواهب مالی و اقتصادی این برتری است.

اگر به آسیا از منظر اکوسیستم استارت‌آپی نگاه کنیم، دره سیلیکون‌های متعددی در کره جنوبی، چین، سنگاپور و اندونزی می‌بینیم که برخی از آن‌ها، در بطن بروکراسی دولتی استقرار یافته و از حمایت‌های مستقیم دولت برخوردارند. این تلاش مداوم برای تحریک محققین و فناوران به اختراع و توسعه فناوری‌های تحول‌آفرین، ظهور اسب‌های تک‌شاخ در آسیا را موجب شده و عملاً رقابت با شرکت‌های مشهور غربی را وارد فاز جدیدی نموده است. در این مسیر رشد سریع، تغییر در زیرساخت‌های «IP»، به یک الزام جدی تبدیل شده که آثار آن را در تغییر سیاست‌های مالکیت فکری چین به خوبی مشاهده می‌کنیم. چیزی که چین را با اختلافی فاحش، در رتبه اول تعداد درخواست‌های ثبت اختراع، علائم تجاری، طراحی‌های صنعتی، یوتیلیتی مدل‌ها و حتی گونه‌های گیاهی جدید قرار داده است. نماد فعالیت‌های این کشور ابرقدرت آسیایی از منظر نوآوری را می‌توان در شرکتی همچون هوآوی یافت؛ شرکتی که یک تنه همه رقبای آمریکایی و اروپایی را پس زده و در فناوری‌های مهمی همچون ارتباطات، همه آن‌ها را نیازمند خود نموده است.

قرارگیری کره جنوبی در رده دوم نوآورترین اقتصاد جهان از دیدگاه بلومبرگ و ورود آن به لیست فهرست ده کشور برتر شاخص جهانی نوآوری وایپو در سال ۲۰۲۰، مهر تأیید دیگری بر عملکرد خاص کشورهای آسیایی در این حوزه است. سامسونگ، غول فناوری کره جنوبی، مثال بارزی از موفقیت شرکت‌های این کشور بوده که از یک استراتژی «IP» هوشمندانه بهره می‌برد. این شرکت که خود را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین متقاضیان ثبت اختراع در جهان معرفی نموده، بیش از ۱۴/۸ میلیارد یورو برای نوآوری صرف نموده است که این شرکت را پس از گوگل، در رده دوم قرار می‌دهد. سامسونگ الکترونیک به عنوان بخشی از این شرکت بزرگ، پس از «IBM»، در رده دوم دارندگان بیشترین «US» پتنت گرنت شده قرار داشته که تمرکز بر بازارهای خارجی را برای این شرکت پیشرو نشان می‌دهد.

سنگاپور دیگر قطب نوآوری آسیا و جهان است. این کشور بر اساس گزارش بلومبرگ، پس از آلمان و کره جنوبی، در رده سوم اقتصاد نوآور جهان قرار گرفته است و بر اساس گزارش شاخص جهانی نوآوری هم، رده هشتم را از آن خود نموده است. رایزر (Razer)، برند مشهور صنعت بازی در این کشور، مثالی از شرکت‌های موفق سنگاپوری است. رایزر، از یک رویکرد کاملاً منسجم در فعالیت‌های مالکیت فکری خود بهره برده که این شرکت را به یک تک‌شاخ موفق در صنعت بازی تبدیل نموده است. این شرکت در سال ۲۰۱۸ میلادی، رده پنجم متقاضیان داخلی در ثبت پتنت و رده اول در ثبت طراحی صنعتی را از آن خود نموده است. نوآوری‌های مبتنی بر فینتک و ارائه سرویس‌های سرگرمی آنلاین، موجب شده تا این شرکت قله‌های موفقیت را بسیار سریع بپیماید.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

آیا باید منتظر مک‌بوک، آی‌پد و آیفون تیتانیومی باشیم؟
۲۰ بهمن ۱۳۹۹

آیا باید منتظر مک‌بوک، آی‌پد و آیفون تیتانیومی باشیم؟

ثبت اختراع جدید اپل، حکایت از عزمی جدی برای تولید نسخه‌ تیتانیومی مک‌بوک، آی‌پد و آیفون دارد. در حالی‌که اپل پیش‌تر ساعت‌های تیتانیومی خود را به بازار عرضه کرده بود، پتنت جدید این شرکت، نشان می‌دهد که چالش‌های موجود در مسیر استفاده از تیتانیوم برای سایر محصولات خود را نیز حل نموده است.

ربات هوشمندی که تجربه گفتگو با افراد فوت شده را فراهم می‌کند!
۱۹ بهمن ۱۳۹۹

ربات هوشمندی که تجربه گفتگو با افراد فوت شده را فراهم می‌کند!

مایکروسافت، سیستم هوشمندی ابداع نموده که به افراد امکان می‌دهد تا با مردگان صحبت کنند. این مکالمه مجازی که از طریق ربات «Cahtbot» صورت می‌گیرد، دلتنگی کاربران را رفع نموده و امکان تجدید خاطرات با عزیزان درگذشته را فراهم می‌سازد. به این منظور، داده‌های اجتماعی، مانند تصاویر، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، پیام‌ها، داده‌های صوتی و حتی نامه‌های نوشته شده از فرد مذکور، برای آموزش ربات و ایجاد قابلیت تعامل و گفتگوی کاملاً مشابه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساخت خودروهای واقعی با روشی مشابه اسباب‌بازی‌ها
۲۱ بهمن ۱۳۹۹

ساخت خودروهای واقعی با روشی مشابه اسباب‌بازی‌ها

تسلا آرزوی خود برای ساخت یکپارچه بدنه خودرو با استفاده از ریخته‌گری را رها نکرده است. ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت که همواره با توئیت‌های جنجالی خود دنیا را شگفت‌زده نموده و از آینده نه‌چندان دور محصولات تسلا می‌گوید، اخیراً در توئیتی اعلام کرده که در آینده‌ای نزدیک، شاهد انقلابی در صنعت خودرو خواهیم بود. ماسک در توئیت خود آورده: «ما با استفاده از دستگاه‌های ریخته‌گری بزرگمان، در تلاشیم تا ابعاد کامل خودروها را به همان روشی تولید کنیم که ماشین‌های اسباب‌بازی ساخته می‌شوند».

صدرنشینی تویوتا در میان خودروسازان متقاضی ثبت اختراع
۲۵ بهمن ۱۳۹۹

صدرنشینی تویوتا در میان خودروسازان متقاضی ثبت اختراع

تویوتا، با عملکردی شگفت‌انگیز نسبت به سایر برندهای خودروسازی، برتری مطلق خود در خصوص نوآوری و ثبت اختراع را اثبات نموده است. این خودروساز مشهور ژاپنی، طی یک دهه اخیر، بیش از ۳۳۰ هزار تقاضای ثبت اختراع جدید داشته که حاکی از نقش کلیدی پتنت در صنعت خودروسازی و البته توجه ویژه تویوتا، به این ابزار کلیدی برای حفاظت از اختراعات و نوآوری‌ها است. پس از تویوتا، شرکت‌های هیوندای و فورد، به ترتیب با حدود ۱۶۳ هزار و ۱۵۷ هزار تقاضانامه، در رده‌های دوم و سوم جای دارند.

آمازون و نوآوری‌های انقلابی در حوزه تحویل سفارشات
۲۶ بهمن ۱۳۹۹

آمازون و نوآوری‌های انقلابی در حوزه تحویل سفارشات

آمازون، غول صنعت تجارت الکترونیک و یکی از بازیگران پیشرو در حوزه نوآوری، در تلاش است تا با توسعه فناوری‌های مختلف و با تمرکز ویژه بر روی پهپادها، انقلابی در رویه‌های فعلی تحویل سفارشات پدید آورد. ایده‌های خلاقانه این شرکت، از انبار زیرآب، انبار هوایی و انبار زیرزمینی گرفته تا برج‌های پهپادی، آینده صنعت تجارت الکترونیک را نشانه رفته است.

صدرنشینی حایر در نوآوری‌های مرتبط با خانه‌های هوشمند
۲۹ بهمن ۱۳۹۹

صدرنشینی حایر در نوآوری‌های مرتبط با خانه‌های هوشمند

حایر که از پیشگامان حوزه لوازم خانگی به شمار می‌آید، برای چهارمین سال متوالی، در صدر متقاضیان ثبت اختراع در نوآوری‌های مرتبط با خانه‌های هوشمند قرار گرفته است. این شرکت چینی، در رتبه‌بندی جدیدی که در خصوص اختراعات این حوزه در سال ۲۰۲۰ ارائه شده، با ۲۰۳۴ پرونده ثبت اختراع، در صدر متقاضیان قرار گرفته است.