اسکی روی آب به کمک پهپادها
۲۵ شهریور ۱۳۹۹ اسکی روی آب به کمک پهپادها

آمازون در فکر توسعه کاربردهای جانبی پهپادها است. این شرکت که سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای برای توسعه پهپادها صورت داده، این بار ایده‌ای جالب و کاملاً متفاوت را دنبال می‌کند. آنچه آمازون در سر دارد، استفاده از پهپادها برای اسکی روی برف و آب است. بنا بر ثبت اختراع جدید این شرکت، پهپادها می‌توانند یک کشنده ایمن برای اسکی روی آب یا برف محسوب شده و به تنوع، هیجان و جذابیت این ورزش کمک کنند.

آمازون را می‌توان یکی از بازیگران پیشرو در توسعه پهپادها دانست که نوآوری‌های منحصربه‌فردی را معرفی نموده‌ است. این غول فناور، بیشتر از منظر قابلیت حمل سفارشات به پهپادها نگریسته و در این مسیر، در رقابت جدی با والمارت، دیگر غول صنعت خرده‌فروشی آمریکا قرار دارد. البته شرکت‌های دیگری هم در این رقابت فشرده وارد شده‌اند که از آن جمله، می‌توان به فیسبوک و سامسونگ اشاره نمود. در این میان، ایده‌های عجیب و حتی خنده‌داری هم برای کاربردهای متفاوت پهپادها معرفی شده است، مانند پهپاد حمل فنجان قهوه و یا پهپادی که به حرکات و صدای کاربران واکنش می‌دهد. اما وقتی می‌شنویم که شرکت‌های مشهوری همچون «IBM» و آمازون در پشت این پتنت‌ها قرار دارند، کمی از خنده‌ها کم شده و بیشتر در فکر فرو می‌رویم که چه سیاستی در ثبت این اختراعات وجود دارد؟

ایده جدید آمازون هم، در زمره همین اختراعات عجیب قرار دارد. در اختراع جدید این شرکت که در ژوئن ۲۰۱۶ میلادی، در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و گواهی ثبت اختراع آن، به تازگی با شماره «US 10745132» صادر شده است، یک سیستم بکسل برای علاقه‌مندان به ورزش‌های آبی معرفی شده است. البته این مفهوم جدیدی نیست و پیش از این هم، شرکت‌هایی مانند «Freefly Systems» به آن ورود نموده‌اند. مشکل اصلی که آمازون اقدام به رفع آن نموده‌ است، نحوه کنترل پهپاد در زمان‌هایی است که دست‌ها باید به صورت هم‌زمان، اهداف دیگری را هم کنترل کنند.

نوآوری آمازون، بر تعامل بین پهپاد و کاربر متمرکز است. این ویژگی، به کاربر امکان می‌دهد تا پهپاد را به مکان مدنظر خود احضار نموده و در عین حال، قابلیت شناسایی موانع و اجتناب از برخورد با آن‌ها هم فراهم گردد. مثلاً در مناطق کوهستانی پوشیده از برف، نقاط حاوی صخره‌ها و مناطق خطرناک شناسایی شده و از ورود اسکی‌باز به آن‌ها خودداری می‌شود. جالب این‌که حتی امکان بلند کردن کاربر در مواقع اضطراری هم پیش‌بینی شده است.

لازم به تأکید است که تلاش آمازون برای توسعه و تکامل ناوگان پهپادهای خود، به سال ۲۰۱۳ و تصمیم جف بزوس (Jeff Bezos)، مدیرعامل این شرکت باز می‌گردد. وی از برنامه آمازون برای تحویل ۶۰ دقیقه‌ای سفارشات از طریق پهپادها خبر داد که البته پس از گذشت هفت سال، هنوز به صورت رسمی عملیاتی نشده است. با این وجود، ثبت پتنت‌های متعدد در این زمینه، حاکی از عزم راسخ آمازون در توسعه فناوری‌های پهپادی است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day