لوگوی گلابی در جنگ با سیب گاز زده اپل
۲۶ شهریور ۱۳۹۹

لوگوی گلابی در جنگ با سیب گاز زده اپل

یک استارت‌آپ کوچک محلی، مدعی است که اپل در ارتباط با لوگوی مشهور خود، در حال زورگویی به این شرکت است. وبلاگ تازه‌تأسیس پریپر (Prepear) که در زمینه ارائه دستورالعمل و برنامه غذایی فعالیت دارد، از یک گلابی به‌عنوان لوگوی خود استفاده نموده و همین مسئله، اپل را در برابر آن قرار داده است. اپل مدعی است که این نشان تجاری، دارای مشابهت فراوانی با سیب گاز زده این غول فناوری بوده و این شرکت را در ذهن مخاطبین تداعی می‌کند.

با مطرح شدن نام اپل، تقریباً همه به یاد آیفون، ساعت‌های هوشمند و سایر محصولات الکترونیک مصرفی این شرکت می‌افتند. اپل از پیشگامان این بازار بوده و بدیهی است که حفظ این موقعیت در گرو نوآوری مداوم و در عین حال، حفاظت قوی و هوشمندانه از نوآوری‌ها و اختراعات است. در این میان، چالش بر سر حقوق مالکیت فکری و ورود به دعاوی حقوقی متعدد، امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. کافی است کمی در میان اخبار و گزارش‌های مرتبط با دعاوی مالکیت فکری جستجو کنید تا پرونده‌های کوچک و بزرگ این شرکت، از اختلاف دامنه‌دار با کوآلکام گرفته تا مبارزه با باجگیران پتنت را بیابید. البته سیاست‌های توسعه‌ای اپل در ورود به صنایع دیگر، از جمله خودرو، انرژی و سلامت دیجیتال، دامنه این منازعات حقوقی را گسترده‌تر از قبل هم نموده است. اغلب دعاوی و پرونده‌های حقوقی که اپل درگیر آن‌ها است، به نقض پتنت اختصاص دارد که با توجه به ماهیت فناوری‌ها و اختراعات این شرکت، امری کاملاً طبیعی است. با این حال، شهرت بسیار زیاد این شرکت به‌عنوان ارزشمندترین برند جهان، دردسرهای دیگری هم برای این غول فناوری به دنبال داشته است. یکی از این موارد، لوگوی استفاده شده توسط پریپر بوده که از سوی تیم حقوقی اپل، مصداق نقض حقوق مالکیت فکری شناخته شده است.

اپل مدعی است که پریپر، از لوگوی مشهور این شرکت کپی‌برداری نموده و با ثبت یک گلابی به همراه یک برگ کوچک روی آن، لوگوی مشهور اپل را در ذهن مخاطبین تداعی می‌کند. نخستین اقدام اپل برای جلوگیری از این نقض، ثبت یک اعلان مخالفت (Notice of Opposition) در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا بوده است. این در حالی است که راسل مونسون (Russell Monson)، بنیان‌گذار و مدیرعامل پریپر، اعتقاد دارد که این حرکت تنها نوعی زورگویی نسبت به کسب‌وکار نوپایی است که لوگوی خود را در سال ۲۰۱۷ میلادی به ثبت رسانیده و از آن زمان، در حال استفاده از آن بوده است. وی در این خصوص اظهار داشته: «این یک اقدام ارعاب‌آمیز و در عین حال قانونی است که توسط یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان صورت می‌گیرد، آن هم زمانی که ما هیچ کار اشتباهی انجام نداده‌ایم. در این شرایط، اغلب شرکت‌ها تسلیم شده و لوگوی خود را تغییر می‌دهند. اما ما از نظر اخلاقی، احساس تعهد می‌کنیم که در برابر این اقدامات تهاجمی علیه مشاغل و کسب‌وکارهای کوچک، موضع گرفته و برای حفظ لوگوی خود بجنگیم». این اعتقاد، موجب شده تا پریپ» نسبت به ثبت یک دادخواست اعتراضی در «Change.org» اقدام نموده و عملاً یک کمپین حمایتی به راه بیندازد. هم‌اکنون، نزدیک به ۷۱.۰۰۰ نفر به این دادخواست پیوسته‌اند. ناتالی مونسون (Natalie Monson)، همسر راسل مونسون و هم‌بنیان‌گذار پریپر می‌گوید: «ما تنها می‌خواهیم مثالی از زورگویی‌های مشابهی که ممکن است برای سایر کسب‌وکارهای کوچک پیش آمده است را به آن‌ها یادآوری کنیم». جالب است که این کمپین، در اینستاگرام هم به راه افتاده و به نظر می‌رسد که این زوج کارآفرین، به این سادگی‌ها تسلیم نمی‌شوند.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

محکومیت ۳۲ میلیون دلاری برای کم‌ارزش نشان دادن یک پتنت
۲۱ آبان ۱۳۹۹

محکومیت ۳۲ میلیون دلاری برای کم‌ارزش نشان دادن یک پتنت

رفتار عامدانه دانشگاه ویسکانسین در کم‌ارزش نشان دادن یکی از پتنت‌های مشترکی که با دانشگاه واشنگتن به ثبت رسانیده است، جریمه‌ای ۳۱.۶ میلیون دلاری را برای این دانشگاه مشهور به همراه داشت. دانشگاه ویسکانسین، مجوز بهره‌برداری از این پتنت را به شرکت «Zemplar AbbVie» واگذار نمود و در حالی‌که ویسکانسین در ازای این اعطای مجوز، نزدیک به ۴۲۶.۵ میلیون دلار دریافت نمود، تنها مبلغی در حدود یک میلیون دلار به دانشگاه واشنگتن پرداخت کرد.

نگاهی به دومین سری وبینارهای مالکیت فکری وزارت بهداشت!
۱۱ آبان ۱۳۹۹

نگاهی به دومین سری وبینارهای مالکیت فکری وزارت بهداشت!

در راستای تفاهم کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، دور دوم وبینارهای مالکیت فکری ویژه اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وزارت بهداشت، در ده عنوان برگزار گردید. در مجموع ۱۰ وبینار یاد شده، ۸۰۲ نفر حضور داشته که بیانگر میانگین ۸۰ نفری حاضرین در هر وبینار می‌باشد. بر این اساس، در مجموع وبینارهای دور دوم که در بردارنده حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و به‌ویژه پتنت بود، ۱۷۹۳ نفرساعت آموزش ارائه گردید.

برگزاری نخستین وبینار آشنایی با پایگاه داده «Lens»
۱۰ آبان ۱۳۹۹

برگزاری نخستین وبینار آشنایی با پایگاه داده «Lens»

در ادامه وبینارهای آموزشی آکادمی کانون پتنت ایران، نخستین دوره آشنایی با پایگاه اطلاعاتی «Lens»، در آبان ماه سال جاری برگزار می‌گردد. این رویداد که از سلسله وبینارهای تقویم پاییز ۹۹ محسوب می‌شود، امکان جستجوی بهتر در میان اسناد ثبت اختراع را فراهم ساخته و در نتیجه، دسترسی به خیل عظیمی از اطلاعات مندرج در پتنت‌ها را تسهیل می‌کند. گفتنی است که این وبینار، در روز سه‌شنبه مورخ بیستم آبان‌ماه و از ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار می‌گردد.

برگزاری رویداد آموزشی و ترویجی «چرخ» به مناسبت هفته پژوهش
۱ آذر ۱۳۹۹

برگزاری رویداد آموزشی و ترویجی «چرخ» به مناسبت هفته پژوهش

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه فعالیت‌های آموزشی و ترویجی خود در حوزه مالکیت فکری و با هدف ارج نهادن به هفته پژوهش و استفاده از سیستم ثبت اختراع برای ارتقاء و انجام پژوهش‌های کاربردی، اقدام به برگزاری رویداد جدیدی تحت عنوان «رویداد چرخ» نموده است. رویداد چرخ، شامل سلسله وبینارهای آموزشی و ترویجی است که در خدمت پژوهش‌های کاربردی خواهد بود. در این رویداد، پنج وبینار با عناوین جذاب گنجانیده شده که در مورخ ۲۲ لغایت ۲۶ آذرماه سال جاری برگزار می‌گردد.

افزایش قابل توجه درخواست‌های ثبت اختراع در حوزه هوش مصنوعی
۱۸ آبان ۱۳۹۹

افزایش قابل توجه درخواست‌های ثبت اختراع در حوزه هوش مصنوعی

طی سال‌های اخیر، شاهد توسعه و تجاری‌سازی کاربردهای مختلف فناوری هوش مصنوعی در طیف وسیعی از صنایع و حوزه‌های کسب‌وکار هستیم. مطالعه جدید دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، گواهی بر این موضوع بوده و نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۲ میلادی به این‌سو، تعداد پتنت‌هایی که با موضوع هوش مصنوعی در این دفتر به ثبت رسیده، با افزایش قریب به ۱۰۰ درصدی همراه بوده است. همچنین نفوذ هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف فناوری، به نحوی بوده که از ۹ درصد در سال ۱۹۷۶ میلادی، به ۴۲ درصد از فناوری‌ها در سال ۲۰۱۸ گسترش یافته است.

جابجایی فرمان برای واگذاری هدایت خودرو به سرنشینان
۱۲ آبان ۱۳۹۹

جابجایی فرمان برای واگذاری هدایت خودرو به سرنشینان

همه ما تجربه سفرهای طولانی دسته‌جمعی با ماشین را داریم. از قبل، برای طول سفر برنامه‌ریزی نموده تا هر بخشی از زمان را یک نفر رانندگی کند و پس از خسته شدن، جای خود را با دیگری عوض کند. اما با ایده جدید ولوو، دیگر نیازی نیست که جای خود را عوض کنید، بلکه کافی است که جای فرمان را تغییر داده و دیگر سرنشینان کنترل را بدست بگیرند. این ایده نوآورانه ولوو که در پتنت جدید این شرکت جلوه نموده، حکایت از یک سیستم کنترلی خلاقانه دارد که امکان جابجایی سریع فرمان، ترمز و سیستم کنترل سرعت را در خودرو فراهم می‌کند.