لوگوی گلابی در جنگ با سیب گاز زده اپل
۲۶ شهریور ۱۳۹۹ لوگوی گلابی در جنگ با سیب گاز زده اپل

یک استارت‌آپ کوچک محلی، مدعی است که اپل در ارتباط با لوگوی مشهور خود، در حال زورگویی به این شرکت است. وبلاگ تازه‌تأسیس پریپر (Prepear) که در زمینه ارائه دستورالعمل و برنامه غذایی فعالیت دارد، از یک گلابی به‌عنوان لوگوی خود استفاده نموده و همین مسئله، اپل را در برابر آن قرار داده است. اپل مدعی است که این نشان تجاری، دارای مشابهت فراوانی با سیب گاز زده این غول فناوری بوده و این شرکت را در ذهن مخاطبین تداعی می‌کند.

با مطرح شدن نام اپل، تقریباً همه به یاد آیفون، ساعت‌های هوشمند و سایر محصولات الکترونیک مصرفی این شرکت می‌افتند. اپل از پیشگامان این بازار بوده و بدیهی است که حفظ این موقعیت در گرو نوآوری مداوم و در عین حال، حفاظت قوی و هوشمندانه از نوآوری‌ها و اختراعات است. در این میان، چالش بر سر حقوق مالکیت فکری و ورود به دعاوی حقوقی متعدد، امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. کافی است کمی در میان اخبار و گزارش‌های مرتبط با دعاوی مالکیت فکری جستجو کنید تا پرونده‌های کوچک و بزرگ این شرکت، از اختلاف دامنه‌دار با کوآلکام گرفته تا مبارزه با باجگیران پتنت را بیابید. البته سیاست‌های توسعه‌ای اپل در ورود به صنایع دیگر، از جمله خودرو، انرژی و سلامت دیجیتال، دامنه این منازعات حقوقی را گسترده‌تر از قبل هم نموده است. اغلب دعاوی و پرونده‌های حقوقی که اپل درگیر آن‌ها است، به نقض پتنت اختصاص دارد که با توجه به ماهیت فناوری‌ها و اختراعات این شرکت، امری کاملاً طبیعی است. با این حال، شهرت بسیار زیاد این شرکت به‌عنوان ارزشمندترین برند جهان، دردسرهای دیگری هم برای این غول فناوری به دنبال داشته است. یکی از این موارد، لوگوی استفاده شده توسط پریپر بوده که از سوی تیم حقوقی اپل، مصداق نقض حقوق مالکیت فکری شناخته شده است.

اپل مدعی است که پریپر، از لوگوی مشهور این شرکت کپی‌برداری نموده و با ثبت یک گلابی به همراه یک برگ کوچک روی آن، لوگوی مشهور اپل را در ذهن مخاطبین تداعی می‌کند. نخستین اقدام اپل برای جلوگیری از این نقض، ثبت یک اعلان مخالفت (Notice of Opposition) در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا بوده است. این در حالی است که راسل مونسون (Russell Monson)، بنیان‌گذار و مدیرعامل پریپر، اعتقاد دارد که این حرکت تنها نوعی زورگویی نسبت به کسب‌وکار نوپایی است که لوگوی خود را در سال ۲۰۱۷ میلادی به ثبت رسانیده و از آن زمان، در حال استفاده از آن بوده است. وی در این خصوص اظهار داشته: «این یک اقدام ارعاب‌آمیز و در عین حال قانونی است که توسط یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان صورت می‌گیرد، آن هم زمانی که ما هیچ کار اشتباهی انجام نداده‌ایم. در این شرایط، اغلب شرکت‌ها تسلیم شده و لوگوی خود را تغییر می‌دهند. اما ما از نظر اخلاقی، احساس تعهد می‌کنیم که در برابر این اقدامات تهاجمی علیه مشاغل و کسب‌وکارهای کوچک، موضع گرفته و برای حفظ لوگوی خود بجنگیم». این اعتقاد، موجب شده تا پریپ» نسبت به ثبت یک دادخواست اعتراضی در «Change.org» اقدام نموده و عملاً یک کمپین حمایتی به راه بیندازد. هم‌اکنون، نزدیک به ۷۱.۰۰۰ نفر به این دادخواست پیوسته‌اند. ناتالی مونسون (Natalie Monson)، همسر راسل مونسون و هم‌بنیان‌گذار پریپر می‌گوید: «ما تنها می‌خواهیم مثالی از زورگویی‌های مشابهی که ممکن است برای سایر کسب‌وکارهای کوچک پیش آمده است را به آن‌ها یادآوری کنیم». جالب است که این کمپین، در اینستاگرام هم به راه افتاده و به نظر می‌رسد که این زوج کارآفرین، به این سادگی‌ها تسلیم نمی‌شوند.