لوگوی گلابی در جنگ با سیب گاز زده اپل
۲۶ شهریور ۱۳۹۹

لوگوی گلابی در جنگ با سیب گاز زده اپل

یک استارت‌آپ کوچک محلی، مدعی است که اپل در ارتباط با لوگوی مشهور خود، در حال زورگویی به این شرکت است. وبلاگ تازه‌تأسیس پریپر (Prepear) که در زمینه ارائه دستورالعمل و برنامه غذایی فعالیت دارد، از یک گلابی به‌عنوان لوگوی خود استفاده نموده و همین مسئله، اپل را در برابر آن قرار داده است. اپل مدعی است که این نشان تجاری، دارای مشابهت فراوانی با سیب گاز زده این غول فناوری بوده و این شرکت را در ذهن مخاطبین تداعی می‌کند.

با مطرح شدن نام اپل، تقریباً همه به یاد آیفون، ساعت‌های هوشمند و سایر محصولات الکترونیک مصرفی این شرکت می‌افتند. اپل از پیشگامان این بازار بوده و بدیهی است که حفظ این موقعیت در گرو نوآوری مداوم و در عین حال، حفاظت قوی و هوشمندانه از نوآوری‌ها و اختراعات است. در این میان، چالش بر سر حقوق مالکیت فکری و ورود به دعاوی حقوقی متعدد، امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. کافی است کمی در میان اخبار و گزارش‌های مرتبط با دعاوی مالکیت فکری جستجو کنید تا پرونده‌های کوچک و بزرگ این شرکت، از اختلاف دامنه‌دار با کوآلکام گرفته تا مبارزه با باجگیران پتنت را بیابید. البته سیاست‌های توسعه‌ای اپل در ورود به صنایع دیگر، از جمله خودرو، انرژی و سلامت دیجیتال، دامنه این منازعات حقوقی را گسترده‌تر از قبل هم نموده است. اغلب دعاوی و پرونده‌های حقوقی که اپل درگیر آن‌ها است، به نقض پتنت اختصاص دارد که با توجه به ماهیت فناوری‌ها و اختراعات این شرکت، امری کاملاً طبیعی است. با این حال، شهرت بسیار زیاد این شرکت به‌عنوان ارزشمندترین برند جهان، دردسرهای دیگری هم برای این غول فناوری به دنبال داشته است. یکی از این موارد، لوگوی استفاده شده توسط پریپر بوده که از سوی تیم حقوقی اپل، مصداق نقض حقوق مالکیت فکری شناخته شده است.

اپل مدعی است که پریپر، از لوگوی مشهور این شرکت کپی‌برداری نموده و با ثبت یک گلابی به همراه یک برگ کوچک روی آن، لوگوی مشهور اپل را در ذهن مخاطبین تداعی می‌کند. نخستین اقدام اپل برای جلوگیری از این نقض، ثبت یک اعلان مخالفت (Notice of Opposition) در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا بوده است. این در حالی است که راسل مونسون (Russell Monson)، بنیان‌گذار و مدیرعامل پریپر، اعتقاد دارد که این حرکت تنها نوعی زورگویی نسبت به کسب‌وکار نوپایی است که لوگوی خود را در سال ۲۰۱۷ میلادی به ثبت رسانیده و از آن زمان، در حال استفاده از آن بوده است. وی در این خصوص اظهار داشته: «این یک اقدام ارعاب‌آمیز و در عین حال قانونی است که توسط یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان صورت می‌گیرد، آن هم زمانی که ما هیچ کار اشتباهی انجام نداده‌ایم. در این شرایط، اغلب شرکت‌ها تسلیم شده و لوگوی خود را تغییر می‌دهند. اما ما از نظر اخلاقی، احساس تعهد می‌کنیم که در برابر این اقدامات تهاجمی علیه مشاغل و کسب‌وکارهای کوچک، موضع گرفته و برای حفظ لوگوی خود بجنگیم». این اعتقاد، موجب شده تا پریپ» نسبت به ثبت یک دادخواست اعتراضی در «Change.org» اقدام نموده و عملاً یک کمپین حمایتی به راه بیندازد. هم‌اکنون، نزدیک به ۷۱.۰۰۰ نفر به این دادخواست پیوسته‌اند. ناتالی مونسون (Natalie Monson)، همسر راسل مونسون و هم‌بنیان‌گذار پریپر می‌گوید: «ما تنها می‌خواهیم مثالی از زورگویی‌های مشابهی که ممکن است برای سایر کسب‌وکارهای کوچک پیش آمده است را به آن‌ها یادآوری کنیم». جالب است که این کمپین، در اینستاگرام هم به راه افتاده و به نظر می‌رسد که این زوج کارآفرین، به این سادگی‌ها تسلیم نمی‌شوند.

پربازدید‌ترین‌ها

فراخوان «EPO» برای پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با ثبت اختراع
۳۰ مرداد ۱۴۰۰

فراخوان «EPO» برای پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با ثبت اختراع

دفتر ثبت اختراع اروپا، فراخوان جدیدی برای پیشنهادات مرتبط با برنامه تحقیقات دانشگاهی (ARP) منتشر نموده است. بر اساس این فراخوان که پنجمین دوره حمایت از تحقیقات دانشگاهی در حوزه مالکیت فکری است، به هر یک از پژوهش‌های انتخاب شده، تا سقف ۱۵۰ هزار یورو تخصیص می‌یابد. در این فراخوان، سه حوزه تحقیقاتی شامل «از تحقیقات دانشگاهی تا اکوسیستم‌های نوآوری»، «هوش مصنوعی برای آموزش IP» و «هوش مصنوعی در حوزه پتنت» پوشش داده شده‌اند.

نظارت کامل بر عملکرد قلب به کمک بازوبندهای اپل
۳ شهریور ۱۴۰۰

نظارت کامل بر عملکرد قلب به کمک بازوبندهای اپل

اپل بازوبند هوشمندی ابداع نموده که نظارت بر کارکرد قلب را تسهیل می‌کند. بنا بر ثبت اختراع جدید این غول سلامت دیجیتال، امکان کنترل کامل وضعیت قلب حتی در زمان حرکت و کارهای روزانه هم بدون اینکه مشکلی برای کاربر به دنبال داشته باشد، فراهم شده و اطلاعات در زمان واقعی، از طریق دستگاه‌های الکترونیک هوشمند قابل دسترس و استفاده خواهد بود.

افزایش اهمیت پتنت‌های ضروری استاندارد برای صنایع ژاپنی
۱ شهریور ۱۴۰۰

افزایش اهمیت پتنت‌های ضروری استاندارد برای صنایع ژاپنی

بنا بر مطالعه اخیر وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن پیرامون پتنت‌های ضروری استاندارد و صدور مجوز آن‌ها، اهمیت و کاربرد این پتنت‌ها در صنایع ژاپنی به شدت افزایش یافته است. افزایش اختلافات و تعارضات در زمینه صدور مجوز برای این دسته از پتنت‌ها، ضرورت وضع قوانین در مورد مراحل صدور مجوز، شرایط اعطای مجوز و ارائه اطلاعات بین طرفین مذاکرات را بیش از پیش نموده است.

افزایش فعالیت‌های ثبت اختراع فناوران انگلیسی در بازارهای خارجی
۳۱ مرداد ۱۴۰۰

افزایش فعالیت‌های ثبت اختراع فناوران انگلیسی در بازارهای خارجی

بنا بر گزارش دفتر مالکیت فکری انگلیس، هدف عمده فعالیت‌های ثبت اختراع متقاضیان انگلیسی، شامل یکی از دفاتر انگلیس، اروپا و آمریکا بوده و اکثر درخواست‌ها، حداقل در یکی از این سه دفتر به ثبت رسیده‌اند. در کنار این واقعیت، شواهد حاکی از آن است که تمایل فناوران انگلیسی نسبت به بازارهای آمریکا و چین رو به افزایش بوده و گواه این مسئله، در روند صعودی درخواست‌های ثبت اختراع در این دو کشور دیده می‌شود.

فرار اپل از یک دعوی جالب و پرداخت غرامتی ۳۰۸ میلیون دلاری
۸ شهریور ۱۴۰۰

فرار اپل از یک دعوی جالب و پرداخت غرامتی ۳۰۸ میلیون دلاری

در حالی که اپل پیش‌تر ملزم به پرداخت غرامتی ۳۰۸.۵ میلیون دلاری برای نقض یک پتنت به شرکت «PMC» شده بود، اما حکم جدید دادگاه همه چیز را تغییر داد. بر اساس حکم جدید، نه تنها اپل تبرئه شده، بلکه هزینه‌های ناشی از دعوی هم بر دوش شرکت شاکی افتاده است. داستان این دعوی حقوقی و روش بکارگرفته شده توسط «PMC» بسیار خواندنی و جالب است. این شرکت، فناوران را برای فناوری‌هایی تحت فشار می‌گذارد که در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ ثبت شده‌اند و باید بیش از بیست سال پیش، اعتبار آن‌ها به پایان می‌رسید.

استراتژی چندوجهی و پیچیده تسلا در حوزه نوآوری
۲ شهریور ۱۴۰۰

استراتژی چندوجهی و پیچیده تسلا در حوزه نوآوری

یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت تسلا، حجم زیاد نوآوری در این شرکت عنوان شده که موقعیت آن را به‌عنوان یکی از پیشگامان طراحی و تولید خودروهای الکتریکی، حفظ و تقویت نموده است. بنابر اطلاعات موجود، تسلا از زمان تأسیس خود، بیش از ۵۸۰ گواهی ثبت اختراع داشته و این سبد پتنت ارزشمند و متمایز، مسیر حرکت این شرکت به سوی آینده‌ای موفق را هموار نموده است. گروه ماشین‌آلات الکتریکی، حمل‌ونقل، نیمه‌هادی‌ها و فناوری‌های کامپیوتری، حوزه‌های اصلی تمرکز تسلا را شامل می‌شوند.