افزایش هزینه‌های ثبت اختراع در آمریکا
۲۹ شهریور ۱۳۹۹ افزایش هزینه‌های ثبت اختراع در آمریکا

بر اساس اعلام دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO)، دستورالعمل نهایی تغییرات هزینه‌ای این نهاد، از دوم اکتبر سال جاری میلادی لازم‌الاجرا خواهد بود. بر اساس این دستورالعمل، به منظور تأمین منابع مالی مورد نیاز برای برنامه‌های موجود این نهاد، از جمله مدیریت کارآمد، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های «IT» و بهبود کیفیت فرآیندها و خدمات، هزینه‌های ثبت اختراع با یک افزایش تقریباً ۵ درصدی مواجه می‌گردد.

دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، این افزایش هزینه را در راستای بهبود خدمات خود به متقاضیان دانسته و اینگونه توجیح نموده است: «افزایش هزینه صورت گرفته، ایجاد درآمد چند ساله مکفی، جهت تأمین هزینه‌های مرتبط با فرآیندهای ثبت اختراع و تحقق اهداف استراتژیک تعریف شده را به دنبال داشته که از آن جمله، می‌توان به افزایش کیفیت ارزیابی‌ها، دستیابی به زمان‌بندی بهینه و سرمایه‌گذاری در مدرن‌سازی سیستم‌ها و زیرساخت‌های فناورانه اشاره نمود».

در کنار افزایش تقریباً ۵ درصدی هزینه‌های موجود، برخی افزایش‌های قابل‌توجه هم پیش‌بینی شده که عبارتند از:

  1. هزینه اضافی نگهداری (تأخیر در پرداخت در بازه زمانی شش‌ماهه): از ۱۶۰ دلار به ۵۰۰ دلار
  2. درخواست بررسی سریع پرونده‌های طراحی: از ۹۰۰ دلار به ۱۶۰۰ دلار (این هزینه برای نخستین بار از سال ۲۰۰۰ میلادی به این‌سو، با افزایش همراه شده است.)
  3. هزینه صدور گواهی نهایی: از ۱۰۰۰ دلار به ۱۲۰۰ دلار
  4. هزینه نگهداری مرحله اول ۳/۵ سال): از ۱۶۰۰ دلار به ۲۰۰۰ دلار
  5. هزینه نگهداری مرحله دوم (۷/۵ سال): از ۳۶۰۰ دلار به ۳۷۶۰ دلار
  6. هزینه نگهداری مرحله سوم (۱۱/۵  سال): از ۷۴۰۰ دلار به ۷۷۰۰ دلار

شایان ذکر است که افزایش هزینه‌های ثبت اختراع، به عنوان یک منبع درآمدی جدید بوده که دست نهادهای مربوطه را برای اقدامات بهتر، بهبود کیفیت سیستم‌ها، افزایش تعداد ارزیابان، آموز‌ش‌های لازم و ... فراهم می‌سازد. البته تصمیم‌گیری برای یک افزایش هزینه، کاری بس دشوار است که می‌تواند بر آمار ثبت اختراعات در سال‌های آتی اثرات قابل توجهی داشته باشد. با این وجود، اگر به مسئله با دیدگاه بهبود خدمات قابل ارائه به ذینفعان نگاه کنیم، شاید کاهش تمایل به ثبت اختراع در نتیجه افزایش هزینه‌ها، تا حدودی تعدیل گردد. در راستای پیچیدگی اتخاذ این تصمیم، بایستی به این موضوع اشاره داشت که افزایش هزینه‌های دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، ناشی از یک تصمیم‌گیری لحظه‌ای نبوده و از سال ۲۰۱۷ میلادی، بررسی‌ها و ارزیابی‌های دقیق و همه‌جانبه‌ای برای آن انجام شده است. این دفتر، در برنامه استراتژیک ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ خود، تنظیم و سازگاری هزینه‌های رو به افزایش و تأمین منابع مالی لازم برای عملیات ثبت اختراع را مورد بررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار داد. در ادامه، در سال ۲۰۱۸ میلادی هم، کمیته مشاوره عمومی ثبت اختراع (PPAC)، به منظور جمع‌آوری نقطه‌نظرات متخصصین و ذینفعان سیستم پتنت آمریکا، اقدام به برگزاری جلسات عمومی پیرامون تعدیل هزینه‌ها نمود. در نتیجه همه فرایندهای طی شده، دستورالعملی تهیه شد که افزایش هزینه‌های ثبت اختراع را به دنبال داشت. اشاره به این موضوع خالی از لطف نیست که تغییرات هزینه‌های صورت گرفته، نخستین افزایش طی سه سال گذشته محسوب می‌شود.

جالب این‌که نسخه نهایی دستورالعمل هزینه‌ای مذکور، می‌بایست در آوریل انتشار یافته و از جولای به اجرا در می‌آمد، با این وجود طی یک اقدام قابل توجه، با یک تأخیر روبرو شده و و از اکتبر به اجرا در می‌آید. این تأخیر، با سایر سیاست‌های این روزهای «USPTO» برای ارائه انواع تسکین به متقاضیان، از جمله تمدید مهلت زمانی و تعویق پرداخت هزینه سازگار بوده و به نظر می‌رسد که این نهاد، در تلاش است تا در رکود اقتصادی حال حاضر، به کسب‌وکارها و کارآفرینان کمک نماید.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.