در سری اول وبینارهای وزارت بهداشت چه گذشت؟!
۳۰ شهریور ۱۳۹۹ در سری اول وبینارهای وزارت بهداشت چه گذشت؟!

به موجب تفاهم‌نامه کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، برگزاری سه دور سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری در دستور کار قرار گرفت. دو دور از این وبینارها که مختص اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وزارت بهداشت برنامه‌ریزی شده است، در تیرماه و مردادماه سال جاری برگزار شده و دور سوم آن هم، در حال برگزاری بوده و تا دهه اول مهرماه ادامه خواهد داشت.

در دور اول از این برنامه، ۱۰ عنوان وبینار قرار داشت که آشنایی کلی با مالکیت فکری، ثبت اختراع، جستجو در میان بانک‌های اطلاعاتی پتنت، مسیرهای حفاظت از اختراعات در داخل و خارج از کشور، رسیدگی به دعاوی قضایی و سازمان‌های دخیل در این موضوع و حتی گیاهان دارویی و دانش سنتی مربوط به آن‌ها را هم پوشش داده بود. عناوین وبینارهای ارائه شده و تعداد ثبت‌نام‌کنندگان و حاضرین در این وبینارها، در شکل ۱ ارائه شده است.

 

تعداد ثبت‌نام‌کنندگان و حاضرین در هر یک از وبینارهای دور اول وزارت بهداشت

شکل ۱- تعداد ثبت‌نام‌کنندگان و حاضرین در هر یک از وبینارهای دور اول وزارت بهداشت

 

بر اساس اطلاعات مندرج در شکل ۱، در مجموع این ده وبینار، تعداد ۱۴۷۳ نفر ثبت‌نامی وجود داشته است. در این میان، به صورت میانگین در هر رویداد ۱۰۰ نفر شرکت نموده و مجموعاً ۱۹۹۶ نفرساعت آموزش ارائه شده است. بررسی حاضرین از منظر مدرک تحصیلی، حاکی از آن است که بیشترین سهم متعلق به مدرک دکتری تخصصی بوده که ۴۲ درصد از حاضرین را شامل شدند. پس از دکتری تخصصی، مقاطع کارشناسی ارشد، دانشجوی دکتری تخصصی، کارشناسی و دکتری عمومی، در رده‌های بعدی جای دارند. شکل ۲، سهم مقاطع تحصیلی مختلف حاضرین در وبینارها را نشان داده است.

 

سهم مقاطع تحصیلی مختلف حاضرین در وبینارهای دور اول وزارت بهداشت

شکل ۲- سهم مقاطع تحصیلی مختلف حاضرین در وبینارهای دور اول وزارت بهداشت

 

نگاه دقیق‌تر به حاضرین، گواهی بر این موضوع است که در کنار توجه شایان ذکر پژوهشگران، دانشجویان و کارشناسان وزارت بهداشت نسبت به وبینارهای برگزار شده، اعضای هیئت‌علمی نیز به شکل قابل توجهی حضور داشته‌ و سهم ۴۵/۳ درصدی از کل حاضرین را به خود اختصاص داده‌اند.

بررسی حاضرین بر اساس مراکز مختلف، نشان می‌دهد که دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گناباد با ۱۸ نفر در صدر تعداد متقاضی حضور در وبینارها قرار داشته و پس از آن، دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات درمانی اصفهان، شهید صدوقی یزد، جندی شاپور اهواز و مازندران، رده‌های دوم تا پنجم را از آن خود نموده‌اند. لیست ده دانشگاه با بیشترین تقاضای حضور در دور اول وبینارهای وزارت بهداشت، در شکل ۳ ارائه شده است.

 

لیست ده دانشگاه با بیشترین تقاضای حضور در دور اول وبینارهای وزارت بهداشت

شکل ۳- لیست ده دانشگاه با بیشترین تقاضای حضور در دور اول وبینارهای وزارت بهداشت

 

رویکرد ویژه برگزاری دوره‌های آنلاین، این ویژگی را به دنبال داشته که تمرکززدایی نسبی از پایتخت و شهرهای بزرگ اتفاق افتاده و حتی شهری مانند گناباد، بیشترین متقاضی شرکت در وبینارها را به خود اختصاص دهد. طیف گسترده مخاطبین از شهرهای مختلفی همچون اردبیل، همدان، اهواز، کرمان، هرمزگان، جیرفت، بابل، گلستان، کاشان، دزفول و ...، گواهی بر استقبال از این وبینارها از سرتاسر کشور می‌باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.