معرفی هفت مخترع پیشگام در مبارزه با ویروس کرونا
۳۱ شهریور ۱۳۹۹

معرفی هفت مخترع پیشگام در مبارزه با ویروس کرونا

دفتر ثبت اختراع اروپا (EPO)، هفت تن از مخترعین حاضر در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا را در قالب یک سری فایل ویدئویی، معرفی نموده است. این مخترعین که در حال تلاش برای توسعه راهکارهای مختلف مبارزه با این اپیدمی وحشتناک و حرکت به سوی آینده‌ای امن، سالم و پایدار هستند، همگی از کاندیدهای نهایی جایزه مخترع برتر اروپا (European Inventor Award) محسوب می‌شوند.

با شیوع ویروس کرونا و پیامدهای غیرقابل جبران آن، جهان به شکل قابل‌توجهی تغییر یافته است. رکود اقتصادی و کاهش تولید صنایع و کارخانجات، تغییر در مناسبات اجتماعی، حرکت سریع به سمت اقتصاد دیجیتال و افزایش سرمایه‌گذاری‌های نوآورانه در حوزه سلامت، از مهم‌ترین این تغییرات محسوب می‌شوند. در این میان، کاهش تولید ناخالص داخلی و به تبع آن، کم‌رنگ شدن سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه‌ای، نرخ نوآوری و اختراع را به شدت کاهش داده که شاید از مهم‌ترین تبعات سوء و کوتاه‌مدت اپیدمی کووید-۱۹ باشد. اما این کاهش سرمایه‌گذاری‌های تحقیقاتی، یک استثنای مهم دارد و آن، توسعه راهکارهای درمانی و مبارزه با ویروس کرونا است. دفتر ثبت اختراع اروپا (EPO)، در اقدامی جالب، مجموعه‌ای از هفت مخترع فعال در این زمینه را به‌عنوان کاندیدهای جایزه مخترع برتر اروپا معرفی نموده است. این مخترعین عبارتند از:

  1. راینو راپولی (Rino Rappuoli): راپولی خود را وقف بهبود فناوری‌های مرتبط با واکسن‌ها نموده است. به لطف نوآوری وی، واکسن‌های مدرن، نه‌تنها ایمن و مؤثر خواهند بود، بلکه می‌توانند سریع‌تر از قبل تولید شوند؛ توسعه‌ای اساسی که در جنگ با کوید-۱۹ بسیار مؤثر خواهد بود.
  2. هانس کلورز (Hans Clevers): موارد ناشناخته زیادی درباره ویروس کرونا وجود دارد. برای مثال، آیا نرخ بالای مرگ‌ومیر، تنها به حمله ویروس به ریه‌ها مربوط است یا سایر اندام‌ها را هم در بر می‌گیرد؟ هانس کلورز با همکاری دانشمندانی از اقصی نقاط اروپا، از فناوری ارگانوئید خود برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها استفاده می‌کند.
  3. یان فریزر (Ian Frazer): این مخترع مشهور که به‌عنوان خالق واکسن «HPV» (سرطان دهانه رحم) شناخته می‌شود، اخیراً در حال مبارزه با اطلاعات نادرست و به اشتراک‌گذاری نظرات تخصصی صحیح پیرامون ویروس کرونا است. وی به مردم کمک می‌کند تا بر اضطراب ناشی از مواجهه با اپیدمی کرونا غلبه کنند.
  4. هلن لی (Helen Lee): با شیوع ویروس کرونا، هلن لی متوجه شد که دستگاه مراقبتی وی برای آزمایش «HIV»، در کشورهای درحال‌توسعه می‌تواند برای آزمایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ هم مورد استفاده قرار گیرد. «SAMBA» نه‌تنها بسیار دقیق است، بلکه نتایج را در کمتر از ۹۰ دقیقه در اختیار قرار می‌دهد.
  5. توماس توسل (Thomas Tuschl): وی به مدت دو دهه در حال تحقیقات پیشگامانه در شهر نیویورک بوده و بلافاصله پس از آغاز اپیدمی کووید-۱۹ در این شهر، تلاش‌هایش برای توسعه درمان‌های بالقوه را آغاز نموده است.
  6. خوزه آنخل آویلا رودریگز (José Ángel Ávila Rodríguez): چگونه می‌توان ویروسی که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود را رهگیری نمود؟ این سؤالی است که با اختراع جالب خوزه رودریگز پاسخ داده شده است. گالیله (Galileo)، دقیق‌ترین سیستم مسیریابی ماهواره‌ای در جهان بوده که رودریگز در تلاش است تا با استفاده از آن، نقشه‌برداری مناطق شیوع و ردیابی مسیر عفونت را امکان‌پذیر سازد.
  7. جان ون دن بوگارت (Jan van den Boogaart) و اولیور هایدن (Oliver Hayden): از نظر این دو مخترع، خون کتاب زندگی است و توانایی خواندن آن، کمک می‌کند تا انواع بیماری‌ها به خوبی درک شوند. آن‌ها از تکنیک‌های پیشرفته برای آنالیز خون استفاده نموده و امیدوارند که در اپیدمی حاضر، این فناوری بتواند اطلاعات بیشتری از اثرات ویروس بر بدن انسان در اختیار قرار دهد.
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹
۳ خرداد ۱۴۰۰

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹

در واکنش به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر حمایت از لغو پتنت‌های مرتبط با واکسن کووید-۱۹، کمیسیون اروپا این اقدام را یک «ترفند رسانه‌ای» نامیده و با تأکید بر نقش کلیدی پتنت در افزایش نوآوری و سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه‌ای، استفاده از مجوزهای اجباری را به‌عنوان راهکاری جایگزین پیشنهاد داده است.

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی
۴ خرداد ۱۴۰۰

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی

یک متخصص بیماری‌های کلیوی، موفق به طراحی و ساخت نوعی تجهیز پوشیدنی شده که می‌تواند به‌عنوان یک کلیه مصنوعی، فرآیند تکراری و ناخوشایند دیالیز در مراکز درمانی را به کلی حذف نماید. «ویکتور گورا»، استادیار دانشگاه «UCLA»، پس از دریافت گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، در تلاش است تا اواخر سال جاری میلادی، آزمایشات نهایی مرتبط با دستگاه جدید خود را آغاز نماید.

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!
۱ خرداد ۱۴۰۰

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!

تسلا در ادامه تلاش‌های خود برای توسعه باتری‌های خودروهای الکتریکی، تعدادی از پتنت‌های یک استارت‌آپ کوچک کانادایی را خریداری نموده است. نکته جالب در این مبادله دارایی‌های فکری، واگذاری پتنت‌های مذکور در ازای مبلغ ناچیز ۳ دلار است. البته شواهد حاکی از آن است که این معامله، بسیار گسترده‌تر بوده و احتمالاً «اسپرینگ‌پاور اینترنشنال» تحت تملک تسلا قرار گرفته است.

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک
۱۲ خرداد ۱۴۰۰

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک

تجزیه و تحلیل داده‌های ثبت اختراع، حاکی از آن است که طی یک دهه گذشته، تحقیقات در حوزه مواد غذایی و میکروب‌شناسی، از حوزه‌های مورد توجه شرکت‌های فناور و سیاست‌گذاران بسیاری از کشورها بوده است. شواهد حاکی از آن است که در یک دهه اخیر، روند کلی پتنت‌های این حوزه رو به افزایش بوده و بخش عمده این افزایش، به لطف مخترعین و فناوران چینی بوده است.

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین
۸ خرداد ۱۴۰۰

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین

بنا بر قانون جدید ثبت اختراع چین، صاحبان پتنت می‌توانند برای تسریع در فرآیند صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، از طرح ابتکاری «صدور مجوز باز» استفاده نمایند. بر اساس این طرح، دارندگان پتنت در یک بیانیه کتبی اعلام می‌کنند که علاقه‌مندان به بهره‌برداری از فناوری پتنت شده، با مراجعه به دفتر مالکیت فکری چین و پرداخت هزینه‌های مشخص شده برای حق امتیاز، می‌توانند مجوز بهره‌برداری را دریافت نماید. این سیستم، با تسهیل گردش اطلاعات پتنت، به کاهش هزینه‌های معاملات، بهبود کارایی فرآیند صدور مجوز و نیز ارتقاء کیفیت بهره‌برداری از پتنت کمک می‌کند.

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو
۵ خرداد ۱۴۰۰

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو

خودروساز مشهور آمریکایی، در تلاش برای توسعه سیستم جدیدی است که با شناسایی و اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی، امکان به نمایش گذاشتن آن‌ها در داخل خودرو فراهم می‌کند. این نوآوری جدید فورد را می‌توان آخرین نمونه از تلاش شرکت‌های فناور برای ورود به حوزه‌های تبلیغات و استفاده از پتانسیل‌های قابل توجه این صنعت دانست. در این فناوری، با استفاده از یک دوربین، تصویری از بیلبورد گرفته شده و پس از شناسایی و تحلیل تصاویر توسط پردازنده، تبلیغات مرتبط درون خودرو به نمایش گذاشته می‌شود.